ICT, e-learning, e-government, onbegrensde mogelijkheden? Jules J. de Rijp, MPA 2 november 2013
Structuur van de workshop • Introductie • Enkele begrippen • Trends en ontwikkelingen • Demonstraties • Discussie • Evaluatie
Better prepared students Education Policy Education ICT
Onderwijs betreft verhalen Iemand wil ze vertellen Anderen willen of moeten luisteren
Waar kies je voor: 1.Toneel met een goed verhaal, topspelers maar zonder hulpmiddelen 2.Toneelopvoering met alle hulpmiddelen maar slechte acteurs en een slecht verhaal 3.Topacteurs, top verhaal en de beste hulpmiddelen Waar kies je voor: 1.Toneel met een goed verhaal, topspelers maar zonder hulpmiddelen 2.Toneelopvoering met alle hulpmiddelen maar slechte acteurs en een slecht verhaal 3.Topacteurs, top verhaal en de beste hulpmiddelen
ICT StrategieICT Sector Internationale markt Lokale markt Factor voor econ. ontwikkeling Internationale promotie Ontwikke- lingsdoelen
Verbeteren van het onderwijs mbv ICT is een Multidisciplinair proces • Leerlingen • Leerkrachten • Werkgeversorganisaties • Bedrijfsleven • Stichtingen • Global Governance Institutes • Andere instituten zoals de Telecommunicatie Autoriteit Suriname,…. • Leerlingen • Leerkrachten • Werkgeversorganisaties • Bedrijfsleven • Stichtingen • Global Governance Institutes • Andere instituten zoals de Telecommunicatie Autoriteit Suriname,….
TEAMWORK
Leerkrachten en leerlingen op dezelfde plaats
Leerkrachten en leerlingen NIET op dezelfde plaats Hoe nieuw is nieuw? Tijd
Education is not the learning of facts but the training of the mind to think. Welke rol is er voor de nieuwe technologie?
Het gaat nog steeds om vertellers en luisteraars die: -Niet bij elkaar hoeven te zijn -Desondanks afgestemd zijn op elkaar -De juiste verhalen vertellen -Volgens gemaakte afspraken -Aangepast aan de omstandigheden
Demonstratie van enkele buitenlandse initiatieven
Enkele Surinaamse initiatieven
Prioriteiten voor “The future depends on what we do in the present!”