Seminarie SSL - 26 november 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Het secundair onderwijs
België in een internationaal perspectief Erik Schokkaert.
Workshop Gegevens in BRON als basis voor de bekostiging
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Klimaatrobuustere modellering van evapotranspiratie
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
4. Opleiding Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010 Gepresenteerd door Martine Druant Departement Studiën Auteurs:Philippe Delhez Jan De Mulder.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Vergelijkbaarheid historische studies
Weddeschalen & Weddebijslagen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest Hogeschool-Universiteit Brussel (HRRG), Universiteit Gent (SHERPPA) Elsy Verhofstadt Hogeschool.
HOOFDSTUK 12 Media.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Van Nul naar Drie Normaliseren.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Klassieke AO Leseenheid1
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Leer de namen van de noten 2
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Beoordelen van docenten loont de moeite!
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
Opzet en ontwikkeling van een high-stake test voor Engels: struikelblokken en routes eromheen Catherine Verguts Olaf Du Pont Universitair Centrum voor.
Beslisbomen Robert de Hoog College Beslissingsondersteuning 26 september 2002.
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Professionele ontwikkeling
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Het Heiligdom Een Afbeelding voor Redding 4e Kwartaal 2013 INLEIDING
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Het Aralmeer Telkens op de linkermuis klikken voor vooruit.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
10/02/2008Sem Vandekerckhove1 WAGEGAP De loonkloof analyseren aan de hand van decompositietechnieken: methodologie.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Spelen met een bak getallen
ZijActief Koningslust
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Transcript van de presentatie:

Seminarie SSL - 26 november 2010 STIJN BAERT BART COCKX Schoolresultaten, schoolbeslissingen en de transitie van school naar werk: de rol van etniciteit Seminarie SSL - 26 november 2010 Stijn Baert

26/11/2010

Primaire onderzoeksvraag 1 Verschillen in onderwijsuitkomsten te verklaren door observeerbare kenmerken of inherent aan etnische verschillen? Primaire onderzoeksvraag 2 Verschillen in de transitie van school naar werk te verklaren door observeerbare kenmerken of inherent aan etnische verschillen? Secundaire onderzoeksvraag 1 Wanneer ontstaan deze verschillen? Wanneer treedt de rol van etniciteit op de voorgrond? Secundaire onderzoeksvraag 2 Welke (andere) observeerbare kenmerken zijn op welk moment belangrijk? 26/11/2010

Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties Overzicht Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties 26/11/2010

Econometrisch model Transitiemodel W S Schooljaar j+2 NW NS S Schooljaar j+1 Schooljaar j+1 NS Schooljaar j S NS Schooljaar j S NS W NW 26/11/2010

Econometrisch model Sequentieel dynamisch discrete keuzemodel W Modellering sequentiële karakter economische beslissingen Endogenisering van zowel schoolloopbaan als transitie naar werk Transitie van school naar werk beïnvloed door schooluitkomsten Schooluitkomsten beïnvloed door eerdere schooluitkomsten Directe en indirecte effecten van elkaar onderscheiden Effect van etnische origine op schooluitkomsten onderscheiden van effect op transitie naar werk Voorkomen van selectievertekening Modellering van zowel schoolresultaten als schoolbeslissingen Etnische origine kan beide drijven S Schooljaar j+2 NW NS S Schooljaar j+1 Schooljaar j+1 NS Schooljaar j S NS Schooljaar j S NS W NW 26/11/2010

Econometrisch model Controle niet-geobserveerde heterogeniteit W Ook niet-geobserveerde kenmerken beïnvloeden schoolresultaten, schoolbeslissingen en transitie naar werk Motivatie Algemene bekwaamheid (“ability”) Preferenties Controleren voor niet-geobserveerde heterogeniteit om vertekening door weggelaten variabele(n) (“ommitted variable bias”) te vermijden Concreet: model schatten voor (gewogen gemiddelde van) verschillende “types” S Schooljaar j+2 NW NS S Schooljaar j+1 Schooljaar j+1 NS Schooljaar j S NS Schooljaar j S NS W NW 26/11/2010

Econometrisch model Econometrische schatting W Parameters zo geschat dat de voorspelde kans op een uitkomst voor de jongeren zo dicht mogelijk ligt bij de waargenomen uitkomsten Voor elke transitie kan de kans op een uitkomst als volgt gemodelleerd worden (logistisch kansmodel): Zi: geobserveerde kenmerken Ut: werkloosheidsgraad Vit: opgelopen vertraging p: proportie type 1 v2: massapunt type 2 β, γ, δ en α: te schatten parameters Maximum Likelihood - schatting S Schooljaar j+2 NW NS S Schooljaar j+1 Schooljaar j+1 NS Schooljaar j S NS Schooljaar j S NS W NW 26/11/2010

Econometrisch model Gereduceerd transitiemodel # jaren vertraging bij einde 3de middelbaar: 1 2 of meer 4de of 5de middelbaar 6de middelbaar Hoger Onderwijs NS S NS S NS S IN UIT UIT IN IN UIT UIT IN IN UIT UIT IN W NW W NW W NW 26/11/2010

Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties Overzicht Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties 26/11/2010

6898 “Vlaamse” en 421 “vreemde” SONAR-jongeren Data 6898 “Vlaamse” en 421 “vreemde” SONAR-jongeren Endogene variabelen via SONAR-kalenderbestand: schoolresultaten ((niet) slagen / vertraging), schoolbeslissingen en transitie naar werk Exogene variabelen: SONAR-vragenbestand voor relevante geobserveerde kenmerken Gegevens werkloosheidsgraad (15 – 24 jaar) voor Vlaams Gewest 26/11/2010

Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties Overzicht Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties 26/11/2010

Resultaten Goodness of Fit Model geschat voor “Vlaamse” jongeren en “vreemde” jongeren apart 26/11/2010

Resultaten Simulaties Primaire onderzoeksvraag 1 Verschillen in onderwijsuitkomsten te verklaren door observeerbare kenmerken of inherent aan etnische verschillen? Waargenomen verschil wordt veroorzaakt door combinatie van geobserveerde kenmerken en etniciteit. Decompositie van het verschil naar beide bronnen via simulaties (“counterfactual simulations”) Primaire onderzoeksvraag 2 Verschillen in de transitie van school naar werk te verklaren door observeerbare kenmerken of inherent aan etnische verschillen? Secundaire onderzoeksvraag 1 Wanneer ontstaan deze verschillen? Wanneer zijn etnische verschillen belangrijk? verschil te relateren aan etnische verschillen Secundaire onderzoeksvraag 2 Welke observeerbare kenmerken zijn op welk moment belangrijk? verschil te wijten aan observeerbare kenmerken 26/11/2010

Resultaten Vertraging bij aanvang 4de middelbaar “Initiële conditie” 26/11/2010

Resultaten Slagen in (eerste jaar) 4de middelbaar Conditioneel op 4de middelbaar aanvatten 26/11/2010

Resultaten Slagen in 6de middelbaar Conditioneel op 6de middelbaar aanvatten (6548 “Vlaamse” jongeren”, 331 “vreemde” jongeren) 26/11/2010

Resultaten Verder studeren na 6de middelbaar Conditioneel op slagen in 6de middelbaar (6424 “Vlaamse” jongeren”, 306 “vreemde” jongeren) 26/11/2010

Resultaten Transitie naar werk 26/11/2010

Resultaten Conclusies Vroeg in de onderwijscarrière: belangrijke vertragingen (mede) te verklaren door etniciteit Eenmaal in het 6de middelbaar: kansen op slagen en verder studeren niet significant verschillend door etniciteit na controle voor geobserveerde kenmerken Transitie naar werk voor laag- en middengeschoolden: verschillen uitgevlakt na controle voor geobserveerde kenmerken Transitie naar werk voor hooggeschoolden: belangrijke rol voor etniciteit 26/11/2010

Impact van gesproken taal thuis Controle voor ASO, TSO, KSO en BSO Resultaten Vervolg Uitbreiding model Impact van gesproken taal thuis Controle voor ASO, TSO, KSO en BSO Meerdere heterogeniteitstypes Verdere sensitiviteitsanalyses Berekening niet-conditionele kansen en verschillen Vervolgonderzoek: analoge analyse voor deelpopulatie mannen tegenover deelpopulatie vrouwen 26/11/2010

Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties Overzicht Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties 26/11/2010

Zeer uitgebreid vragenbestand SONAR-reflecties Zeer uitgebreid vragenbestand Jongeren uitgebreid bevraagd over schoolloopbaan, eerste arbeidsmarktervaringen (zoekkanalen, motivatie…) en gezinskenmerken Bijzonder gedetailleerd kalenderbestand Maandelijkse kalender vanaf 1ste middelbaar Ruwe, slechts deels uniforme databestanden Belangrijk aantal “missings” en inconsistenties gebleven na “cleaning” Cohortes op verschillende manier bevraagd Verschillend aantal bevragingsgolven Kalenderdata relatief onontgonnen 26/11/2010

Stijn Baert Stijn.Baert@UGent.be Bart Cockx Bart.Cockx@UGent.be Vragen en suggesties zijn bijzonder welkom! Stijn Baert Stijn.Baert@UGent.be Bart Cockx Bart.Cockx@UGent.be 26/11/2010