Seminarie SSL - 26 november 2010 STIJN BAERT BART COCKX Schoolresultaten, schoolbeslissingen en de transitie van school naar werk: de rol van etniciteit Seminarie SSL - 26 november 2010 Stijn Baert
26/11/2010
Primaire onderzoeksvraag 1 Verschillen in onderwijsuitkomsten te verklaren door observeerbare kenmerken of inherent aan etnische verschillen? Primaire onderzoeksvraag 2 Verschillen in de transitie van school naar werk te verklaren door observeerbare kenmerken of inherent aan etnische verschillen? Secundaire onderzoeksvraag 1 Wanneer ontstaan deze verschillen? Wanneer treedt de rol van etniciteit op de voorgrond? Secundaire onderzoeksvraag 2 Welke (andere) observeerbare kenmerken zijn op welk moment belangrijk? 26/11/2010
Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties Overzicht Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties 26/11/2010
Econometrisch model Transitiemodel W S Schooljaar j+2 NW NS S Schooljaar j+1 Schooljaar j+1 NS Schooljaar j S NS Schooljaar j S NS W NW 26/11/2010
Econometrisch model Sequentieel dynamisch discrete keuzemodel W Modellering sequentiële karakter economische beslissingen Endogenisering van zowel schoolloopbaan als transitie naar werk Transitie van school naar werk beïnvloed door schooluitkomsten Schooluitkomsten beïnvloed door eerdere schooluitkomsten Directe en indirecte effecten van elkaar onderscheiden Effect van etnische origine op schooluitkomsten onderscheiden van effect op transitie naar werk Voorkomen van selectievertekening Modellering van zowel schoolresultaten als schoolbeslissingen Etnische origine kan beide drijven S Schooljaar j+2 NW NS S Schooljaar j+1 Schooljaar j+1 NS Schooljaar j S NS Schooljaar j S NS W NW 26/11/2010
Econometrisch model Controle niet-geobserveerde heterogeniteit W Ook niet-geobserveerde kenmerken beïnvloeden schoolresultaten, schoolbeslissingen en transitie naar werk Motivatie Algemene bekwaamheid (“ability”) Preferenties Controleren voor niet-geobserveerde heterogeniteit om vertekening door weggelaten variabele(n) (“ommitted variable bias”) te vermijden Concreet: model schatten voor (gewogen gemiddelde van) verschillende “types” S Schooljaar j+2 NW NS S Schooljaar j+1 Schooljaar j+1 NS Schooljaar j S NS Schooljaar j S NS W NW 26/11/2010
Econometrisch model Econometrische schatting W Parameters zo geschat dat de voorspelde kans op een uitkomst voor de jongeren zo dicht mogelijk ligt bij de waargenomen uitkomsten Voor elke transitie kan de kans op een uitkomst als volgt gemodelleerd worden (logistisch kansmodel): Zi: geobserveerde kenmerken Ut: werkloosheidsgraad Vit: opgelopen vertraging p: proportie type 1 v2: massapunt type 2 β, γ, δ en α: te schatten parameters Maximum Likelihood - schatting S Schooljaar j+2 NW NS S Schooljaar j+1 Schooljaar j+1 NS Schooljaar j S NS Schooljaar j S NS W NW 26/11/2010
Econometrisch model Gereduceerd transitiemodel # jaren vertraging bij einde 3de middelbaar: 1 2 of meer 4de of 5de middelbaar 6de middelbaar Hoger Onderwijs NS S NS S NS S IN UIT UIT IN IN UIT UIT IN IN UIT UIT IN W NW W NW W NW 26/11/2010
Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties Overzicht Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties 26/11/2010
6898 “Vlaamse” en 421 “vreemde” SONAR-jongeren Data 6898 “Vlaamse” en 421 “vreemde” SONAR-jongeren Endogene variabelen via SONAR-kalenderbestand: schoolresultaten ((niet) slagen / vertraging), schoolbeslissingen en transitie naar werk Exogene variabelen: SONAR-vragenbestand voor relevante geobserveerde kenmerken Gegevens werkloosheidsgraad (15 – 24 jaar) voor Vlaams Gewest 26/11/2010
Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties Overzicht Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties 26/11/2010
Resultaten Goodness of Fit Model geschat voor “Vlaamse” jongeren en “vreemde” jongeren apart 26/11/2010
Resultaten Simulaties Primaire onderzoeksvraag 1 Verschillen in onderwijsuitkomsten te verklaren door observeerbare kenmerken of inherent aan etnische verschillen? Waargenomen verschil wordt veroorzaakt door combinatie van geobserveerde kenmerken en etniciteit. Decompositie van het verschil naar beide bronnen via simulaties (“counterfactual simulations”) Primaire onderzoeksvraag 2 Verschillen in de transitie van school naar werk te verklaren door observeerbare kenmerken of inherent aan etnische verschillen? Secundaire onderzoeksvraag 1 Wanneer ontstaan deze verschillen? Wanneer zijn etnische verschillen belangrijk? verschil te relateren aan etnische verschillen Secundaire onderzoeksvraag 2 Welke observeerbare kenmerken zijn op welk moment belangrijk? verschil te wijten aan observeerbare kenmerken 26/11/2010
Resultaten Vertraging bij aanvang 4de middelbaar “Initiële conditie” 26/11/2010
Resultaten Slagen in (eerste jaar) 4de middelbaar Conditioneel op 4de middelbaar aanvatten 26/11/2010
Resultaten Slagen in 6de middelbaar Conditioneel op 6de middelbaar aanvatten (6548 “Vlaamse” jongeren”, 331 “vreemde” jongeren) 26/11/2010
Resultaten Verder studeren na 6de middelbaar Conditioneel op slagen in 6de middelbaar (6424 “Vlaamse” jongeren”, 306 “vreemde” jongeren) 26/11/2010
Resultaten Transitie naar werk 26/11/2010
Resultaten Conclusies Vroeg in de onderwijscarrière: belangrijke vertragingen (mede) te verklaren door etniciteit Eenmaal in het 6de middelbaar: kansen op slagen en verder studeren niet significant verschillend door etniciteit na controle voor geobserveerde kenmerken Transitie naar werk voor laag- en middengeschoolden: verschillen uitgevlakt na controle voor geobserveerde kenmerken Transitie naar werk voor hooggeschoolden: belangrijke rol voor etniciteit 26/11/2010
Impact van gesproken taal thuis Controle voor ASO, TSO, KSO en BSO Resultaten Vervolg Uitbreiding model Impact van gesproken taal thuis Controle voor ASO, TSO, KSO en BSO Meerdere heterogeniteitstypes Verdere sensitiviteitsanalyses Berekening niet-conditionele kansen en verschillen Vervolgonderzoek: analoge analyse voor deelpopulatie mannen tegenover deelpopulatie vrouwen 26/11/2010
Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties Overzicht Onderzoeksvraag Econometrisch model Data Resultaten SONAR-reflecties 26/11/2010
Zeer uitgebreid vragenbestand SONAR-reflecties Zeer uitgebreid vragenbestand Jongeren uitgebreid bevraagd over schoolloopbaan, eerste arbeidsmarktervaringen (zoekkanalen, motivatie…) en gezinskenmerken Bijzonder gedetailleerd kalenderbestand Maandelijkse kalender vanaf 1ste middelbaar Ruwe, slechts deels uniforme databestanden Belangrijk aantal “missings” en inconsistenties gebleven na “cleaning” Cohortes op verschillende manier bevraagd Verschillend aantal bevragingsgolven Kalenderdata relatief onontgonnen 26/11/2010
Stijn Baert Stijn.Baert@UGent.be Bart Cockx Bart.Cockx@UGent.be Vragen en suggesties zijn bijzonder welkom! Stijn Baert Stijn.Baert@UGent.be Bart Cockx Bart.Cockx@UGent.be 26/11/2010