Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips en praktijk opstellen businesscase
Advertisements

Edushock leerfestival
De Altijd meteen aan de slag
Workshop Handelingsgericht werken
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Vaste Contactpersoon Melanoom
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Verandering Schooltijden
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
1.1a2, Vereniging voor elektronisch geld instellingen in Nederland Toelichting op doelstelling en werkwijze Kees Klomp (voorzitter) 11 juni 2002.
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Richtlijnen voor het ontwikkelen, aanleveren en toetsen van begrippen EduStandaard, juni 2012 Henk Nijstad, Kennisnet.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Werkwijze invoeren metadata in P2G volgens de standaard LOM Sylvia Moes (VU) en Chris Nieuwenhoven (UvT)
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Continurooster ?.
Een simulatie van een Zitting. Jullie opdracht in 6 etappes 1.Doornemen van een advies 2.Een Groep uitkiezen (1 student per groep); wijzigingsvoorstellen.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Ouderavond Vwo 6 3 oktober 2013 Welkom op de Trompet A. Smulders, afdelingsleider N. Turkenburg, decaan.
Projectweek.
Ingenieursvaardigheden
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Beslishulp beroerte thuis
Denk aan de sociale competentie
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
Richtlijnen voor het indienen van begrippensets & vocabulaires Dennis Krukkert, 10 mei 2012 Mogelijk gemaakt door:
Scope, verantwoordelijkheden, werkwijze tav. advisering Werkgroep Begrippenkader en vocabulaires 1 maart 2012 Mogelijk gemaakt door:
Voorstel aanpassing beheerprocedures ivm. de Architectuurraad 10 oktober 2013 EduStandaard.
SURF SiX expertisegroep IMS Specificaties update Pierre Gorissen 11 maart 2004.
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Inspiratiebijeenkomst Sociale Netwerken Versterken 27 juni 2013.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Gebiedsvisie Groningen-West
Het werken met portfolio
De gezonde school en genotmiddelen
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Overgang po-vo
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Bijeenkomst voor (G)MR passend onderwijs
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Onze doelen en visie in beeld
De Rode Knop van Viattence
Spreker(s) dag maand jaar Evaluatiebijeenkomst Medicatiebeoordeling in het verpleeghuis.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
communicatie van activiteiten via Stad Hasselt
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Chemie Overal 5e editie voor de TF
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Transcript van de presentatie:

Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:

Agenda • Welkom + inloop • Overzicht activiteiten SIG EduStandaard • Ingediende wijzigingsvoorstellen – NL LOM • Aankondiging nieuwe afspraken – Metadata voor activiteiten en locaties (Groen gelinkt) – Diverse afspraken vanuit SURF onderzoek • Vervolgafspraken

Agenda • Welkom • Overzicht activiteiten SIG ES • Ingediende wijzigingsvoorstellen – NL LOM • Nieuwe afspraken – Metadata voor activiteiten en locaties (Groen gelinkt) – Diverse afspraken vanuit SURF onderzoek • Vervolgafspraken

Overzicht activiteiten SIG ES • Standaardisatieraad – • Overige werkgroepen – – OBK werkgroep 25 April 2013, 14:30-16:30 te Utrecht – • Bureau EduStandaard –

Agenda • Welkom • Overzicht activiteiten SIG ES • Ingediende wijzigingsvoorstellen – NL LOM • Nieuwe afspraken – Metadata voor activiteiten en locaties (Groen gelinkt) – Diverse afspraken vanuit SURF onderzoek • Vervolgafspraken

Hamerstukken • Correcties – Entry bugfix (attribuut language “x-none” moet “nl”, “en” o.i.d. zijn) – 5.7 shortcut toegevoegd naar "waardeverzameling" bij coderingstandaard – 3.1 "urn:uuid:" toegevoegd aan voorbeelden – inleiding paragraaf 3.5 de link naar vocabulairetypes gemaakt – in voorbeelden van veld 9.1 purpose value fout hersteld • Aanvullende toelichtingen – Toelichting op gebruik van relation veld vocabulaire waardes toevoegen – in NL-LOM de richtlijn opnemen om zo gedetailleerd als op dat moment mogelijk te metadateren, inclusief alle ruimere/bovenliggende begrippen – Vcard best practise tip toevoegen – Toelichting op gebruik location veld bij keuze laatste versie of specifieke revisie • Nieuwe vocabulaires – Contributer role nieuwe uitgebreide vocabulaire toevoegen – Copyright, aanbevolen vocabulaire wijzigen – Aanvullende optionele vocabulaires voor relationship kind • Overige wijzigingsvoorstellen – Inperking interpretatie van typical Learning time

Discussiepunten • Aggregatieniveaus • Landingspagina’s • Reduceren aantal purposetypes.

Aggregatieniveaus • Waarom:  “eenduidigheid is van belang voor de keten” • Voorstel: “ – 1: element (fragment, plaatje, tekst) – 2: serie elementen (vb wikipedia artikel, maar zonder leerdoel) – 3: les (draagt bij aan leerdoel, didactische opbouw) – 4: serie lessen (dekt leerdoel af) – 5: hoger samengevoegd niveau” • Wat moeten we weten/hebben voordat we dit voorstel gaan overnemen? – “ten behoeve van het bereiken van zo min mogelijk interpretatieruimte MOETEN een aantal voor zichzelf sprekende voorbeelden worden toegevoegd” • Wanneer (en hoe ) zouden we het moeten invoeren?

Landingspagina’s • Waar zit het probleem ? – Verkeerd gebruik nu? – Gebruiksgemak versus Marketing mogelijkheden • (Hoe) moeten we het oplossen ? – Liefst zonder aanpassing aan standaard – Duidelijke voorbeelden • Wanneer (en wie) zou het moeten oplossen? – Voor of na dat er (nieuwe) problemen opduiken?

Reduceren aantal purposetypes • Waarom zouden we dit willen – Problemen voorkomen  zoals gebruik je competency of educational objective en idea of discipline – Nieuwe mogelijkheden bieden  leermateriaal meer op maat (kan de leerling het materiaal al aan?) • Wat moeten we weten voordat we het gaan doen? • Wanneer (en hoe ) zouden we het moeten invoeren?

15:40 – 16:00 16:00 – 16:20 15:40 – 16:00 16:00 – 16:20 Agenda • Welkom • Overzicht activiteiten SIG ES • Ingediende wijzigingsvoorstellen – NL LOM • Nieuwe afspraken – Metadata voor activiteiten en locaties (Groen gelinkt) – Diverse afspr. vanuit SURF onderzoek • Vervolgafspraken

Metadata voor activiteiten en locaties (Groen Gelinkt) Voorstel: Onderzoeken of de binnen Groen Gelinkt gebruikte werkwijze voor het metadateren van activiteiten en locaties kan worden overgenomen en beheerd door EduStandaard (als separate afspraak of geïntegreerd in bijvoorbeeld NL LOM). Vraag: Wie te betrekken bij dat onderzoek? Doel: Komen tot een in te dienen voorstel voor de volgende SIG ES WG MD bijeenkomst.

16:20 – 16:30 Agenda • Welkom • Overzicht activiteiten SIG ES • Ingediende wijzigingsvoorstellen – NL LOM • Nieuwe afspraken – Metadata voor activiteiten en locaties (Groen gelinkt) – Diverse afspr. vanuit SURF onderzoek • Vervolgafspraken

Wijzigingsvoorstellen : Procedure

Nieuwe afspraken : Procedure

Advies aan Standaardisatieraad Bestaat uit: • Context (waar gaat het advies over) • Aanleiding (wat is de reden van het advies) • Doorlopen proces (hoe is advies tot stand gekomen) • Aard van de oplossing/business model • Wat gaat er fout als advies niet wordt gevolgd