Mijn project & creativiteit DOE DAGEN, 14-15 & 17 oktober 2013
EUREKA
WAARNEMEN
.NL
ELEGANT STEALING
PROBLEMEN OF GEMIS Noteer, heel snel, die je ervaart of ziet in je dagelijkse omgeving: Bv. bij winkelen / mode Bv. in de schoolomgeving Bv. tijdens evenementen/veel volk/.. Bv. op vakantie/in het verkeer Bv. ‘s morgens/voeding
VASTGEROESTE PATRONEN? Patronen MAKEN Patronen HERKENNEN Hersenen kunnen moeilijk patronen DOORBREKEN
WNESETPCAHPEILJK ODRNOEZEK Vlgones een sduite aan ene Elgnese unvirestiet mkaat het neit uit in wlke vlgrodoe de lttrees in een wrood satan, het eigne dat blagnrijek is, is dat de ersete en de ltaatse ltteer op de gdoee palats satan. De rset kann ttaaol oiznn zjin maar tcoh kun je het geod leezn. Dit kmot dradoot we neit ltteer voor ltteer arpat lzeen maar wodoren in zjin gheeel.
CREATIVITEIT IS … … de kunst om patronen, gewoonten en zekerheden te doorbreken
Creativiteit + Ondernemerschap = Innovatie Creativiteit zonder innovatie is zonde van de tijd, maar je kan geen innovatie hebben zonder creativiteit
TRENDS
6 TRENDS Noteer eens, opnieuw heel snel, die kansen of bedreigingen bieden in het Uitgekozen onderwerp.
HET CREATIVITEITSPROCES
CREATIEVE TECHNIEKEN OM TE DIVERGEREN
Hoe kunnen we de BELEVINGSFACTOR in ONS PROJECT optimaal inzetten zodat elke klant overweldigd is? ABC
Hoe kunnen we ………….? Techniek 1: Quick Storm Kies 2 kernwoorden uit de vraagstelling Maak bij elk een lijst van 10 specifieke eigenschappen Bedenk van hieruit spontaan ideeën Combineer de associaties uit de ene lijst met de andere Bedenk van hieruit nieuwe extra ideeën Hoe kan ik de 18de verjaardag van mijn dochter vieren zodat zij deze dag nog na 25 jaar herinnert? Kies 2 woorden uit de vraagstelling. Vieren: dochter: Feest barby getal 4 jonge vrouw Vuurwerk vriend Plezier blond Muziek rok Dansen glimlach Veel volk Frankrijk Versiering shoppen Geschenken tennissen Champagne msn Neem een woord uit het lijstje van ‘vieren’: bv. Dansen Bedenk spontaan ideeën vanuit het woord dansen. Bv. We nodigen een dj uit Bv. We gaan er een salsa feest van maken Bv. Ieder uur gaan we andere soort muziek draaien en iedereen krijgt les om op die muziek te dansen Bv. … Dit kan je herhalen voor verschillende eigenschappen die je geformuleerd hebt om steeds nieuwe ideeën te bedenken. Deze techniek kan je alleen of in groep toepassen.
Techniek 2: Bloemassociatie zet het belangrijkste woord uit je vraag in het midden van een groot blad papier bedenk associaties en zet ze als bloemblaadjes rond het woord gebruik die nieuwe woorden weer als beginpunt om een nieuwe associatie te maken. ga zo lang door als je wil. kies een woord als inspiratiebron om nieuwe oplossingen te vinden voor je probleem herhaal dit met andere woorden De bloemassociatie is een iets moeilijkere, maar erg nuttige brainstormtechniek. Deze techniek doet je afstand nemen van je probleem. Zo ontstaat er ruimte voor creativiteit.
www.innowiz.be
www.PAKAAN.be
Hoe pak ik mijn idee aan?
Omschrijf je idee beknopt maar zo helder mogelijk! De VISIE is het doel, de MISSIE is de weg naar dat doel. Omschrijf je idee beknopt maar zo helder mogelijk!
Waarin ben JIJ ‘BETER’ dan de concurrentie?
PRODUCT/SERVICE (DESIGN)
Welk is de belangrijkste reden waarom de klanten bij u kopen? Wie zijn onze belangrijkste klanten? Prestatie Gemak Risico /hinder Kost
staal
Wees creatief in je Promotie
Op welke manier communiceren we met onze klanten? Hoe en Waar bieden we ons product/dienst aan?
rijs
ECONATION: INTELLIGENTE LICHTKOEPELS
FRUITSNACKS: GEZOND op het werk met een fruit-abonnement
Welk zijn de belangrijkste kosten om mijn activiteit uit te voeren? Wat is mijn KERN-activiteit? Productie, Diensten, Problemsolving, Wie zijn mijn toeleveranciers? Welke toegev. waarde creëren ze? Hoe afhankelijk ben ik? Wat ga ik allemaal inzetten? Machines, Inrichting, Personeel, Financiële mid.
When you always do what you’ve always done you will always get what you’ve always got !! A. Einstein
HET CREATIVITEITSPROCES
WITTERE-TANDEN.COM
MAKE IT HAPPEN …
basistraining Creatief Denken KUL 17 & 18 november 2008 www.cocd.org
CREATIVITEIT IN JOUW MINDSET! Marc Clerkx Senior Project Manager marc.clerkx@flandersdc.be 0496 – 24 39 08