Universiteit Twente / ASPARi

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Advertisements

Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
VBW Asfalt Asfalt & Bituemendag op 8 dec 2009 sessie Uitvoering “ we kunnen steeds beter rekenen en testen aan asfalt en bitumen, maar hoe.
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
BC bijeenkomst 1 september Politie Haaglanden Innovatie 2 Historie: Werkplan BKI  Beter benutten ondersteuningsstructuur  Stimuleren innovatief.
Op zoek naar verbetering
Blended care in de behandeling bij depressie
Professionele ontwikkeling
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Workshop Onderzoeksontwerp
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Logistiek, materieel en vakmanschap
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Het Debat 1. Het Debat - spelregels Groep zit in kring (zonder tafels) Er volgt een eerste stelling Maak een keuze voor (GROEN) of tegen (ROOD) Ga met.
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Het wezen van ‘contact’
Onderzoek naar medezeggenschap binnen QliQ primair onderwijs
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Materieelontwikkelingen Ben van Uden Wirtgen Nederland B.V.
moderniseren van het curriculum.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Personeelsessie LOKO.
Teams als basis van de organisatie
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Even voorstellen: Judith Kies Payroll Experts Payroll Specialist Minder risico, meer zekerheid Kostenbesparende oplossing Geen administratieve zorgen.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Embedded Librarianship
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Grip & Controle op digitalisering
= Data management Voor uitvoering en communicatie Informatie tijdens het ontwerp- en het bouwproces Werken met het InfraModel Het begin van de verandering!
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Processen Knelpunten Oplossingen
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Organisatie structuur
Doubleren.
Drie vormen van gedrag:
Doubleren.
Kracht van mensen opzet pilot 13 maart 2014
Vernieuw je HR-cyclus.
José Hermanussen, Ronald Stevens, Jorrick Beckers
Spel als middel voor……. TEAMBUILDING.
Transcript van de presentatie:

Universiteit Twente / ASPARi meten = weten maar verbinden = beter Frank Bijleveld Universiteit Twente / ASPARi

Context Meten = weten ≠ genoeg Om uitvoeringsproces te professionaliseren als geheel, moeten we verbinden (data, mensen, organisaties, werkpraktijken, ervaring, etc.) ASPARi: Organisaties verbinden Deze presentatie: Praktijkvoorbeelden Kern: Verbinden en inzicht in samenhang krijgen

Voorbeeld 1: Walsovergangen Uitwisselen aantal walsovergangen alle walsen HAMM, Bomag, Trimble, Topcon (eigen clouds) Praktijk = combinatie van materieel

Voorbeeld 2: Temperatuur Temperatuur en afkoeling meten en uitwisselen Linescanner + GPS + Afkoelingscurven

Voorbeeld 3: Dichtheid Oplossingen HAMM, Bomag, Trimble, Topcon Dichtheid: Zand/fundering ≠ asfalt Meting van stijfheden, dus sterk temp-afhankelijk Absoluut of progressie? Communicatie vaak moeilijk Robotisering en automatisch doorzenden dichtheid?

Voorbeeld 3: Logistiek - bouwplaats Logistiek – ASM Modellen om # trucks beter te voorspellen ≠ praktijk Communicatie ASM en trucks?

Voorbeeld 2: Lab – praktijk Relatie lab – praktijk

Voorbeeld 3: Feedback en leren Nu: Lange individuele leercycli Toekomst: Organisatie – leren Bijvoorbeeld: Lab over geboorde kernen: Systematisch of alleen bij incidenten Werkvoorbereiding: # vrachtauto’s? Hoeveelheid productie en gevolgen kwaliteit Meten, inzicht en bewustzijn vergroten

Verbinden vakgenoten Platform: 51 vakmensen van 8 wegenbouwbedrijven Leuk: Team, resultaat, afwisselend, zelfstandig Kern voor kwaliteit: continue proces, goede voorbereiding, communicatie essentieel Onderwijs beperkt, gedateerd, gefragmenteerd Meningen over ideale uitvoeringsstrategieën verschillen significant  overleg en labonderzoek Zorgen: Weinig tijd en ruimte, nieuwe mengsels zonder instructies, data interpreteren zonder context

Conclusie Dus meten = weten ≠ genoeg We kunnen dit niet overlaten aan alleen ON, leveranciers, asfaltploeg, UT, etc. Veel technologieën beschikbaar Veel variabiliteit zichtbaar Maar om kwaliteitsslag te kunnen maken, moeten we als geheel professionaliseren