Taal, communicatie en het glazen plafond 8 Maart 2011 Marinel Gerritsen Communicatie- en informatiewetenschappen, bedrijfscommunicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Gesprekjes….
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
situationeel leiderschap
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
De Drama Driehoek.
Gemaakt door Odessa koorevaar
“Een reis naar Licht”.
Xtreme 2011 Get Alive!. Wie laat je binnen,als je Jezus binnenlaat?
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Pikante afwas !! Ik stop ermee. Die hele bereiding van deze maaltijd!!!
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Woorden en tijd.....
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Seksualiteit: gave van God
Communicatief gedrag + / -
De broek aan.. Nadat een pas getrouwd bruidspaar de bruidssuite
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Woord van Leven Mei 2011.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Lachertje.
De Ben Adam Psalm 8.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Geluid aan.
Van Abbemuseum.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Tien basishoudingen om vertrouwvol in te groeien.
Mijn verjaardag..
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
PowerPoint bij vaardigheid onderwijs voor de huisartsopleider op een paralleldag.  Anke ten Have april 2011.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Woord van Leven Juli 2014.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven." „Ja, en ik vraag me de hele tijd al af, wie met hem gestorven is." „Hoezo met hem?" "Nou, in de annonce stond.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Waarom begrijpen we elkaar wel en niet?.  De man sloeg de hond met de stok.
PowerPointsite-bep Dit is een baby zoals iedereen ze zou willen hebben maar helaas zijn ze zo niet verkrijgbaar.
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
ono počínatzahrátkošile (het inspeelshirt)
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
‘Mixed up piles’.
13 november 2015 Concert Dead Metal. Ik had een heel leven voor mij, was het niet dat een kogel het kwam stelen. Caroline.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Fouten en alledaags leiderschap
Transcript van de presentatie:

Taal, communicatie en het glazen plafond 8 Maart 2011 Marinel Gerritsen Communicatie- en informatiewetenschappen, bedrijfscommunicatie

Titel van deze pagina Tekst met een afbeelding •Tekst met een afbeelding –Tekst met een afbeelding Taal, communicatie en het glazen plafond

Wat er aan de orde komt over sekseverschillen in communicatie en taalgebruik •Korte geschiedenis •Op de werkvloer •Valkuilen in drie cruciale stappen in de carrière –Sollicitatiebrief –Sollicitatiegsprek –Promotie •Mannelijk of vrouwelijk taal- en communicatiegedrag? Taal, communicatie en het glazen plafond

Geschiedenis Jacques van Ginneken ( ) Taal, communicatie en het glazen plafond

Inserteer hier de scan van het handboek Taal, communicatie en het glazen plafond )

)

“Met haar eng bewustzijn, hangt het samen, dat de vrouw niet houdt van ingewikkelde syntactische constructies. Zelfs de relatiefzin is haar soms al te veel, ….”. (Van Ginneken 1913, 521) Taal, communicatie en het glazen plafond

Geschiedenis Jacques van Ginneken (1913) Otto Jespersen (1922) Taal, communicatie en het glazen plafond

Otto Jespersen Taal, communicatie en het glazen plafond

In etiquetteboeken…….. Het was de jonge vrouw, die nooit iets te vertellen had, maar die de kunst van het luisteren tot in de perfectie verstond, van wie de oude professor zeide: “Dat is eindelijk eens een vrouw met wie men verstandig praten kan!”. (Amy Groskamp-Ten Have z.j. (ca. 1965) Taal, communicatie en het glazen plafond

Geschiedenis Jacques van Ginneken (1913) Jespersen (1922) Robin Lakoff (1975) Taal, communicatie en het glazen plafond

Robin Lakoff (1942) Taal, communicatie en het glazen plafond

Robin Lakoff (1975) Taal, communicatie en het glazen plafond

Lakoff (1975): Vrouwen gebruiken vaker dan mannen A.Heel beleefde vormen met name bij vragen: Zou je het heel erg vinden om dit voor mij te doen? Ik vraag je toch niet te veel als ik je vraag of……? B.Indirecte communicatie Wat heb ik een dorst! C.Vragen die om bevestiging vragen (tag-questions) Ik heb lekker gekookt, hé? Ik heb de tafel toch mooi opgeruimd, vind je niet? D.Verontschuldigingen Het spijt me, maar ik ben het niet helemaal met je eens E.Afzwakkers van de eigen mening Het lijkt alsof… Het is zoiets als Taal, communicatie en het glazen plafond

Uit: Robin Lakoff (1975, 83) Language and Woman’s place Taal, communicatie en het glazen plafond

Geschiedenis Jacques van Ginneken (1913) Jespersen (1922) Robin Lakoff (1975) Deborah Tannen (1994) Taal, communicatie en het glazen plafond

Deborah Tannen (1947) Taal, communicatie en het glazen plafond

Deborah Tannen (1994) Taal, communicatie en het glazen plafond

Verschillen op de werkvloer tussen vrouwen en mannen in: •Afhankelijk opstellen –Spijt betuigen zonder schuld –Bedanken zonder reden –Onderhandelen van buiten uit –Mening vragen •Onzeker opstellen –Zelfvertrouwen tonen •Zichtbaar zijn –Ontvanger gecentreerd –Interrumperen •Duidelijk verwoorden wat je bedoelt –Indirecte communicatiestrategieën Taal, communicatie en het glazen plafond

Afhankelijk opstellen: spijt betuigen zonder schuld Een klant heeft u gevraagd een tekst voor 1 april bij hem af te leveren. Maar hij belt u op 8 maart met het verzoek of het niet 20 maart af kan zijn. Hoe formuleert u uw antwoord als 20 maart echt niet lukt? 1. Neemt u mij niet kwalijk, maar dat lukt niet. 2. Neen, helaas, dat lukt niet. Taal, communicatie en het glazen plafond

Afhankelijk opstellen: bedanken zonder reden A belt B om een afspraak te maken A Zou jij om morgen kunnen? B Ja, dat kan prima. A OK, dan doen we dat. Hoe sluit u af als u B bent? B1 OK, Dag, dag óf B2 OK, dank je wel. Dag. Dag Taal, communicatie en het glazen plafond

In een vergadering zegt de voorzitter: “ Deze opdracht is zo goed als voltooid. We kunnen doorgaan met het volgende punt”. Wat zegt u als u toch nog iets van die opdracht wil bespreken? 1. Ik wil daar toch nog het één en ander van bespreken 2. Mag ik daar toch nog wat over vragen? Taal, communicatie en het glazen plafond Afhankelijk opstellen: onderhandelen van buiten uit

Afhankelijk opstellen: mening vragen Je bent met iemand in gesprek over een reorganisatie op het werk. Je gesprekspartner vraagt op een gegeven moment: “Hoe zou jij dat communiceren aan de boventalligen?”. Hoe interpreteert u die laatste zin? 1. Deze persoon weet niet hoe die dat moet doen en vraagt mij een oplossing. 2. Deze persoon is aan het nadenken hoe deze kwestie op te lossen en wil zo veel mogelijk meningen peilen. Taal, communicatie en het glazen plafond

Onzeker opstellen: zelfvertrouwen tonen Een collega vraagt u “Denk jij dat we die opdracht binnen hebben? Ging de onderhandeling goed?”. Wat is uw antwoord als u het gevoel heeft dat de onderhandeling best goed ging en de opdracht binnen is? 1. Het onderhandelen ging redelijk, maar ik ben er niet helemaal zeker van dat ze met ons in zee gaan. 2. De onderhandeling liep gesmeerd. Ik zou erg verbaasd zijn als ze niet met ons in zee gaan. Taal, communicatie en het glazen plafond

Zichtbaar zijn: ontvanger gecentreerd Iemand vraagt u: “Wanneer wordt de cursus PR gegeven dit jaar?” Wat is uw antwoord als u zelf die cursus geeft? 1.Ik geef twee cursussen PR, één vlak voor kerst en één vlak na kerst 2.Er zijn twee cursussen PR, één vlak voor kerst en één vlak na kerst Taal, communicatie en het glazen plafond

Zichtbaar zijn: interrumperen-1 A. Ik heb nu eenmaal een hekel aan vergaderingen. Dat weet je. B1. Je noemt dat zelfs schijndemocratie A. Ik heb nu eenmaal een hekel aan vergaderingen. Dat weet je. B2. Je noemt dat zelfs schijn- democratie Taal, communicatie en het glazen plafond

Zichtbaar zijn: interrumperen-2 Iemand zit op een vergadering vreselijk over een probleem te kletsen. U denkt dat de oplossing makkelijk is. Wat doet u? 1. U wacht tot de lange spreker is uitgesproken en vraagt dan het woord aan de voorzitter. 2. U interrumpeert met: “Hierop aansluitend. Ik vind dat….” Taal, communicatie en het glazen plafond

Verwoorden wat je bedoelt: indirecte communicatiestrategieën Een manager in gesprek met een assistent zegt “Wat die poster betreft. Ik wil hem zwart-wit maken en helderder. Ik ben naar een winkel gegaan en heb het ze gevraagd, maar ze deden geen puur zwart-wit meer. Ze wisten ook niet wie dat wel zou kunnen doen. Erg behulpzaam waren ze niet, maar we zullen toch iemand moeten vinden die dat kan maken”. Wat wil de manager zeggen? Taal, communicatie en het glazen plafond

Verschillen op de werkvloer tussen vrouwen en mannen in: •Afhankelijk opstellen –Spijt betuigen zonder schuld –Bedanken zonder reden –Onderhandelen van buiten uit –Mening vragen •Onzeker opstellen –Zelfvertrouwen tonen (29) •Zichtbaar zijn –Ontvanger gecentreerd –Interrumperen •Duidelijk verwoorden wat je bedoelt –Indirecte communicatiestrategieën Taal, communicatie en het glazen plafond

Kenmerken van taal en communicatie van vrouwen en mannen op basis van onderzoeken anno 2011 Vrouwen Indirect Verzoenen Faciliteren Samenwerken Weinig bijdragen aan spreken in het openbaar Aanmoedigende feedback geven Georiënteerd op persoon en proces Mannen Direct Confronteren Concurreren Voor je zelf werken Veel bijdragen aan spreken in het openbaar Op een agressieve wijze interrumperen Georiënteerd op taak en resultaat Taal, communicatie en het glazen plafond

Zijn vrouwen in staat mannelijk taalgebruik en taalkgedrag te gebruiken? Ja! •Onderzoek Kendall (2005) •Analyse van het taal- en communicatiegedrag van dezelfde vrouw –Op de werkvloer –Thuis met haar kinderen •Resultaten: –Op de werkvloer: indirect, afhankelijk, onzeker –Thuis met haar kinderen: direct, onafhankelijk, zeker

Wat er aan de orde komt over sekseverschillen in communicatie en taalgebruik •Korte geschiedenis •Op de werkvloer •Valkuilen in drie cruciale stappen in de carrière –Sollicitatiebrief –Sollicitatiegsprek –Promotie •Mannelijk of vrouwelijk taal- en communicatiegedrag? Taal, communicatie en het glazen plafond

Valkuil 1: sollicitatiebrief Viona Groenheide analyseerde 25 sollicitatiebrieven van mannen en 25 van vrouwen voor dezelfde HBO- vacature Taalgebruik: vrouwen gebruiken vaker dan mannen Afzwakkers (nogal, misschien) Passief taalgebruik (“Van mij wordt gezegd” versus “Ik ben”) Meer woorden in een zin Inhoud: vrouwen beschrijven vaker dan mannen E igenschappen die niet in directe relatie tot de functie staan: attent, tactvol Inhoud: mannen beschrijven vaker dan vrouwen E igenschappen die in relatie staan tot de functie: commercieel, klantgericht, creatief, innovatief Waarom ze gemotiveerd zijn voor de functie Vorm: de brieven van vrouwen zijn vergeleken met die van mannen Meer woorden Geschreven in een veel kleinere letter Taal, communicatie en het glazen plafond

Valkuil 1: sollicitatiebrief-2 Interviews met 8 personeelsfunctionarissen over waar ze naar keken bij de selectie van kandidaten voor een gesprek op basis van de sollicitatiebrief Ervaring Opleiding Motivatie Presentatie van de brief Meest gemaakte fouten volgens hen Ontbreken van een motivatie Te lange brieven Taal, communicatie en het glazen plafond

Valkuil 2: sollicitatiegesprek (Posthuma, Morgeson, Campion 2002) Twee aspecten: 1. Similarity Attraction hypothesis: je waardeert die personen het meest die op je lijken,ook in taal- en communicatiegedrag 2. Van vrouwen verwacht men een ander taal- en communicatiegedrag dan van mannen Taal, communicatie en het glazen plafond

Valkuil 3: promotie (Jessica de Jong 2011) Taal, communicatie en het glazen plafond

Valkuil 3: promotie (Peck 2006) Communicatiestijl op de werkvloer is mannelijk: direct, zeker, onafhankelijk, confronterend, resultaatgericht, ik- gericht enz. De vrouwelijke stijl op de werkvloer is: indirect, gericht op persoon en proces, samenwerken, tot consensus komen. Men zegt die stijl te waarderen, maar doet het in feite niet Welke communicatiestrategie gebruiken vrouwen die carrière hebben gemaakt? Taal, communicatie en het glazen plafond

Onderzoek van Rowena Hoogendoorn in Nederland Communicatiestrategieën van vrouwelijke en mannelijke managers vergeleken met vrouwelijke werknemers in Nederland Leidinggevende vrouwen en mannen Spreken even lang Hebben evenveel spreekbeurten Vertonen hetzelfde dominante interruptiegedrag Zijn even (on)beleefd en onderscheiden zich daarin van vrouwelijke medewerkers! Vrouwelijke leidinggevenden gebruiken meer ondersteunende communicatiestrategieën dan mannelijke leidinggevenden en vrouwelijke medewerkers. Taal, communicatie en het glazen plafond

Moeten vrouwen mannelijk of vrouwelijk taal- en communicatiegedrag gebruiken om het glazen plafond te kunnen doorbreken? Dilemma: Mannelijk: tast je identiteit aan, je wordt als een feeks gezien (en dat is ook niet goed voor je carrière!) Vrouwelijk: afhankelijk, onzeker, minder goed zichtbaar enz. Kans: ‘New Wave’ Management model Taal, communicatie en het glazen plafond

Tot slot •Kennis is macht •Geen pasklare oplossingen •Nature of nurture? •Niet alleen de vrouw zelf kan bijdragen aan het doorbreken van het glazen plafond, benoemigsadviescommissies kunnen dat ook

Enkele recente verwijzingen •Barrett, M. & Davidson, M.J. (2006). Gender and communication at work. Hamshire/Burlington: Ashgate. •Holmes, J. & Meyerhoff, M. (2005). The Handbook of Language and Gender.Oxford/Malden?Victoria: Blackwell