Heeft de milieubeweging een alternatief? Ron Wit, Stichting Natuur en Milieu Mini-symposium klimaat en energiebeleid 10 september 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Advertisements

Duurzame mobiliteit in Leeuwarden, hoofdstad van Fryslân Ferd Crone 4 december 2009.
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Een Calandlyceum project
De biobased economy: dilemma’s van sturen op optimale waardecreatie
Klimaatverandering en duurzaam energiebeleid Sible Schöne Klimaatbureau.
Willen is Kunnen De centen Woonlasten en energiebesparende maatregelen
Inhoud Ontzorgen Rekenvoorbeeld: gezin van 4 personen
Klimaatbeleid en Bouwen & Wonen
Internationale mobiliteit
Dorpsraad Keppel en Eldrik
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Energiebesparing in bestaande koopwoningen Marijke Menkveld, 10 september 2009.
Werk aan de Winkel Broodje Energie 4 november 2009 Hans Verwijs.
De Nederlandse Energiebeurs
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Smart grids Als er slimme netten zijn, moeten er ook domme netten zijn (?) Lezing broodje energie 28 januari 2010 Kees Iepema.
Hernieuwbare energie Beleidsinstrumenten: subsidiëren of verplichten? Martijn Blom, CE Delft, 7 december 2010.
Ministerie van Economische Zaken Presentatie Nieuwe energie voor het klimaat WimDreesstichting 23 november 2007 Pieter Boot Directie Energie en Duurzaamheid.
Europees Parlement en Energie-Efficiëntie in Bouwen en Wonen Mini-conferentie Energiezuinig Bouwen en Wonen Rosmalen - 11 april 2008 Lambert van Nistelrooij.
Wat heeft de (Rest)warmtemarkt nodig? Teus van Eck Hergebruik restwarmte, Energie 2008, ‘s-Hertogenbosch 8 oktober 2008.
Keynesiaans model J. Zonjee.
Scenario's voor de zeer lange termijn
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Duurzaamheid, een kwestie van verdienen
WELKOM in het AVIODROME
Landbouw een maatschappelijk gebeuren met onderzoek in steun BVLE 28 februari 2007.
Uitbreiding transportcapaciteit in Noord-Holland
1 Door Marc Dillen Directeur-generaal Sterk in bouw, energie en milieu 13 december 2011 Ronde tafel gebouwen: ambities Vlaams energie- & klimaatbeleis.
Globalisering H2.
Globalisering H2.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.
‘Hoe ver kan de overheid gaan?’ Industrie, energiesector en landbouw Koen Smekens, ECN BS 10 september 2009.
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv klimaatbeleid VN-klimaatconferenties ongeveer elke 2 jaar Kyoto-verdrag: rond 2010 moet CO2-uitstoot.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Jan Mulderink/Teus van Eck
Rondetafel bijeenkomst Hergebruik van Overheidsinformatie Ronde tafel 1 april 2010.
MILIEU- VERVUILING! Veel luister- en kijkplezier.
Klimaatfinanciering in het Zuiden De Belgische bijdrage voor de fast start en de lange termijn JP De Leener
Plan van aanpak Energiebesparing gebouwde omgeving
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 Workshop Alfaconstructie.
Stientje van Veldhoven Tweede Kamerlid D66 ECN Symposium Energietransitie.
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Urgenda: Visie en Actie in één! Euromast Rotterdam, 7 januari 2010 Samen Sneller Duurzaam.
Energiebesparing en duurzame opwekking creëert werk! Teun Bokhoven Duurzame Energie Koepel.
Woensdag 1 juni 2016 KOUDE UIT AFVAL Master Assignment Peter Simoës Master of Business in Energy systems.
Europees voorzitterschap Prioriteiten volgens de milieubeweging Trio-voorzitterschap Sp – Be - Ho Esmeralda Borgo.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Een kolenexit in 2020 Willem Wiskerke campaigner klimaat & energie
Rondetafelgesprek Tweede Kamer. Gevolgen voor klimaatbeleid
CO2 emissies in de gemeente Oude IJsselstreek
Decentrale Opwek in het Energieakkoord voor Duurzame Groei
Algen als dragers van de circulaire economie
Welkom VWO 5..
Beweging van niche naar het nieuwe gangbaar
Stefan Bakker, Xander van Tilburg (ECN)
Energiebesparing: NL versus EU beleid
Verkenning van Restwarmte
De warmtetransitie en het Rijksbeleid
Samenhang beleidsdossiers en tijdslijnen
Transcript van de presentatie:

Heeft de milieubeweging een alternatief? Ron Wit, Stichting Natuur en Milieu Mini-symposium klimaat en energiebeleid 10 september 2009

inhoud •Wake up call: TenneT rapport •Energiesector: ETS onvoldoende •Gebouwde omgeving: hoe krijg je ‘peloton’ mee? •Verkeer: klimaatbeleid lucht- en scheepvaart, vracht- en bestelwagens ontbreekt!!!! •Voeding/landbouw: vlees reductie!

Wake up call: TenneT rapport •Overschot elektriciteitproductie van 2 GW in 2009 naar 16 GW in 2016 •Alle scenario’s: exportcapaciteit is onvoldoende om overschot te exporteren. •Effecten van overschot binnenland: – elektriciteitprijs omlaag –nieuwe duurzame energie wordt onrendabeler –WKK wordt te duur (hoogste marginale kosten)

Energie: ETS onvoldoende (1) •CO 2 -prijs wordt bepaald door tussendoel 2020, terwijl kolencentrales voor 40 jaar worden gebouwd •Kunstmatige markt waar spelregels snel veranderen waardoor investerings-zekerheid laag is. (aanbod AAU’s, REDD, link andere koolstofmarkten na Kopenhagen)

ETS onvoldoende (2): door beleidsinterventies en offsets •Emissieplafond: -21% in 2020 wordt gehaald door gesubsidieerde duurzame elektriciteit en CDM: –EU verplicht aandeel van 20% duurzame energie betekent ca 35% duurzame elektriciteit. Dat is ca. 15% van de CO 2 - uitstoot onder het ETS –50% CDM van de reductieverplichting van het ETS levert nog eens maximaal 10% •Conclusie: bij beperkte economische groei tot 2020 hoeven andere ETS-sectoren geen CO 2 meer te reduceren >> CO 2 -prijs = CDM-prijs (ca. €15/ton) (UNFCCC: CDM: vraag tot 2020 (3Gt), aanbod (9 Gt onder $20)

niet CO 2 -prijs, maar plafond is bepalend……….. •= redenering van technocraten > miskennen politieke onderhandelingsmacht (zie december EC pakket) •Bij lage CO 2 -prijs worden ‘wissels’ naar ‘low-carbon economy’ niet omgezet. •>> betekent verlies van 10 jaar waarin fundamentele transitie in de energievoorziening, staal, chemie, etc. niet begint! (er is geen ‘business case’).

Aanvullend beleid andere landen •Moratorium op kolen of verplichting CCS in: –Denemarken, Noorwegen, Nieuw Zeeland en Canada. •Norm van 500 gr/kWh voor nieuwe centrales in Californië. •US, Waxman-Markey Climate Bill: –ETS én CCS-verplichting centrales vanaf 2009 gebouwd. –Tot 2020 retrofit met subsidie, na 2020 zonder. •UK: ETS is onvoldoende: aanvullend beleid nodig: –Verplichting CCS voor tenminste 400 MW per nieuwe kolencentrale bij aanvang (4 gepland) en 100% per –Kosten CCS betalen uit opslag op kWh prijs.

Aanvullend beleid NL (1) •Uitgangspunt: nieuwe kolencentrales zonder CCS vanaf nu niet verantwoord en niet acceptabel. •Voer CO 2 -norm in voor elektriciteitproducenten/centrales •Fase tot 2020: alleen subsidie CCS als: –‘hard’ beleid duurzaam en energiebesparing wordt vastgesteld –CO 2 -norm wordt afgesproken •Voorrang voor duurzaam: –Congestiekosten voor rekening grijze stroomproducent •Belasting op lozen restwarmte energie en industrie

Gebouwde omgeving •Meer met Minder is prima: –Haalt belemmeringen weg (‘ontzorgt’) –Creëert markt en prikkelt koplopers •‘Peloton’ komt echter niet van de bank •21-minuten.nl: “burger vindt dat hij al genoeg doet” en “overheid moet regels stellen” •Nodig: Energienorm bestaande bouw geflankeerd door ‘smeerolie’ om massale weerstand te voorkomen: –Subsidies: witte certificaten of fiscale subsidies •Verdubbeling aardgastax kleinverbruikers (gelijktijdig verlagen andere belastingen)

Verkeer •CO 2 -uitstoot vrachtwagens groeit snel zonder beleid. Nodig: –Duitse kilometerheffing (MAUT): 14 tot 28 ct/km –Tsjechië, Zwitserland en Oostenrijk reeds ingevoerd. Andere landen, zoals Frankrijk (gem. 12 ct/km) gaan het invoeren. •1 miljoen elektrische auto’s in 2020 •CO 2 -norm voor bestelauto’s en vracht •Extra investeringen hoogwaardig OV •verhoging brandstofaccijns •Maximale milieudifferentiatie km-prijs

Landbouw + overig •Milieubelasting op vlees –Technologische ontwikkeling kan schade niet oplossen –Vermindering van consumptie is onvermijdelijk –Keuzevrijheid uitgangspunt > prijsprikkel enige effectieve optie –Tarief gedifferentieerd naar milieu en gezondheidschade