Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Advertisements

Welkom nieuwe leerlingen!
Zeer Intensieve Behandeling
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Typologie van Baumrind
KVB bij mensen met een beperking
Opbrouck Talitha 1BaSW A Katho IPSOC. Inleiding Doelgroep 1.De hulpverlening aan delinquente meisjes 1.1Oplossing 2.De justitiële maatregelen ten aanzien.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Welbevinden en (probleem) gedrag van jarigen in de Stadregio Rotterdam 8 juni 2006 De Jeugdmonitor® is een initiatief van GGD Rotterdam en omstreken.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Klinische psychologie
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
KORTE SYNTHESE sarah mestdagh
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Autisme en intelligentie
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Autismespectrumstoornis
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Een prachtige kans voor uw kinderen
Annelies Kepper Trimbos-instituut Universiteit Utrecht
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
ETNISCHE VERSCHILLEN IN RISICOFACTOREN VERSCHILLEN TUSSEN NEDERLANDSE, MAROKKAANSE, SURINAAMSE, TURKSE EN ANTILLIAANSE JONGEREN IN RISICOFACTOREN VOOR.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Opvoedingsstijlen met een risico.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
VERPLAATSING VAN PLEEGKINDEREN Uit Kind en adolescent.
5 hulpvragen.
Voorstelling kansarmoedeatlas
Workshop Vanuit data naar interventies op het groene niveau
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Transcript van de presentatie:

Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers Problemen met emoties en gedrag bij jeugdigen met verstandelijke beperkingen Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers

Auteurs van het artikel Hans Koot Mariëlle Dekker

Inhoud Inleiding Methode Onderzoeksgroep Meetinstrumenten Resultaten Betrouwbaar – en geldigheid van de VOG Jeugdigen met en zonder verstandelijke beperkingen vergeleken Verschillen schools functioneren Discussie en conclusie Bronnen

Inleiding Emotionele problemen en gedragsproblemen leiden tot belemmering van: Schoolse leren Sociale functioneren Latere persoonlijke onafhankelijkheid Invloed op het functioneren rest van gezin Belangrijk: problemen met emoties en gedrag op betrouwbare en geldige manier vaststellen Hoe? Behulp van een op de doelgroep toegespitst instrument

Methode Onderzoeksgroep Zes- tot achttienjarigen Thuiswonende leerlingen uit het (zeer) moeilijke lerende kinderen (Z)MLK-onderwijs KDC (kinderdagcentra voor jeugdigen met verstandelijke beperkingen)

Methode Meetinstrumenten De Vragenlijst over Ontwikkeling en Gedrag (VOG). Deze vragenlijst is bedoeld om emotionele – en gedragsproblemen van kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking in kaart te brengen.

Resultaten Betrouwbaar – en geldigheid van de VOG De VOG blijkt een zeer betrouwbaar middel voor het vaststellen van emotionele problemen en gedragsproblemen. De uitslagen van de VOG worden opgedeeld via schalen die opgedeeld zijn in verschillende problematieken

Resultaten Jeugdigen met en zonder verstandelijke beperkingen vergeleken: Uit de vergelijking van jeugdigen met en zonder verstandelijke beperking is gebleken dat jongeren met een verstandelijke beperking hoger scoren op de schaal Totale Problemen Als we naar het geheel van de schaal Totale Problemen kijken kunnen we zien dat bijna de helft van de (Z)MLK-leerlingen afwijkend probleemgedrag vertoont. In verhouding een drie tot ruim vier keer hogere kans dan jeugdigen zonder verstandelijke beperkingen

Resultaten Verschillen schools functioneren MLK-en ZMLK-leerlingen hebben meer problemen op de schaal Storend en Anti-Sociaal gedrag dan KDC-bezoekers MLK-leerlingen hebben meer problemen op de schalen Angstig/Depressief en Delinquent gedrag dan ZMLK-leerlingen. ZMLK-Leerlingen scoorden dan weer hoger op de schalen: Teruggetrokken, Denkproblemen, Sociale Problemen en Aandachtsproblemen

Conclusie De Vragenlijst over Ontwikkeling en Gedrag (VOG) blijkt een betrouwbaar instrument te zijn en wordt aangeraden voor de klinische praktijk om: Problemen met emoties en gedrag vast te stellen Dit te registreren Om tussenkomsten te evalueren

Conclusie De meest voorkomende problemen waren: Sociale problemen Aandachtsproblemen Agressief gedrag Deze problemen dienen extra aandacht te krijgen binnen de jeugdzorg

Discussie Voor jeugdigen met verstandelijke beperkingen blijkt de VOG een goede kandidaat. Er is echter meer onderzoek nodig om vast te stellen voor welk niveau of soort probleemgedrag welke vragenlijst het meest optimaal is.

Bronnen Dekker, M., & Koot, H. (2004). Problemen met emoties en gedrag bij jeugdigen met verstandelijke beperkingen. Kind en Adolescent,25, 211-223.