Jaar- en diplomaresultaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstroom van mbo naar hbo (Ronald Schouten & Anneke Westerhuis)
Advertisements

Voorrangsregels bij rekenen (2)
- Hoe noem je uitkomsten?
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Van tabel naar formule Hoofdstuk 8 Klas 1
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Woorden en tijd.....
H 27: Kostprijs bij homogene productie.
VEG Halle Prediking 15 december 2013.
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
De OMA PRESENTEERT. Een mooie jongeman met het lichaam van een atleet, was pas afgestudeerd. Hij had geen geld, maar moest de huur betalen, de telefoon,
Gemaakt door Mike van Doorn
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Omzet.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Het Management Informatie Portaal
Bewegen Bewegen (c) Ing. W.Tomassen.
H 35 (Havo)/H 42 (Vwo): Liquiditeit
H 28: Nacalculatie bij homogene productie
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Elke 7 seconden een nieuw getal
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Computerles over Formules en Grafieken
2.1 Procenten en promillages
Agenda  Lessen 57 tm 59  wk 9 en wk 10  hs 35  bestuderen 35.1 tm 35.3 maken 35.1 tm
Vraag 28 Verzamel eerst de gegevens: P = 80 W t = 8,5 minuut = 8,5 x 60 = 470 seconden m = 200 gram water c = 4,2 J/g.°C ∆T = 37 – 7 = 30 °C Maak eventueel.
Optellen en aftrekken tot 100 TE + E = TE mb
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Workshop: Geheimschrift op de TI-83+
De tafel van:. Deze tafel is helemaal niet moeilijk! Kijk maar: 1 x 10 = 102 x 10 = 20 3 x 10 = 304 x 10 = 40 5 x 10 = 506 x 10 = 60 7 x 10 = 708 x 10.
Herhaling Energie berekeningen
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
1x5= 2x5= 3x5= 4x5= 5x5= Om te controleren: Ga met je muiswijzer over de som tot het een handje wordt. Klik dan en je ziet het goede antwoord! 6x5= 7x5=
Lesplanning Binnenkomst Intro Nakijken 1.4
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk
Overheidsinterventie 1
VAVO-bekostiging Deze presentatie gaat over de regels bij de rijks bekostiging per Het betreft de nieuwe VAVO bekostiging die door OCW wordt bekostigd.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV De Achterhoek Erik Fleur.
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Oefeningen Hoofdstuk V.

Enquête.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
SchoolVenster en ManagementVenster Vensters voor Verantwoording.
“Aansluiting VMBO-MBO”
BINAIR2: 10-jan-2003, RW Maar HOE reken je nu een BINAIRE waarde om naar een DECIMALE waarde?
begin>  Wat is de verjaardag van obama? 4augustus9april6juli9mei13juni.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Boxplot en steelbladdiagram
Centrummaten en Boxplot
20 juli 2014 Rotterdam. het voorgaande in Romeinen toen de kinderen (=Jakob en Ezau) nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan.
Vandaag.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Gemaakt door Sophie & Dide
Uitleg persoonsvorm (pv)
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Specht en de wezel samen door de lucht Mediabegrip week 11/12.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Transcript van de presentatie:

Jaar- en diplomaresultaat Verklaring van definities

Jaar- en diplomaresultaat 1 - Uitdiepen definitie 2 - Achtergronden

Jaarresultaat = Het aantal gediplomeerden in een teljaar Het aantal gediplomeerden in een teljaar + aantal ongediplomeerde instellingsverlaters in hezelfde teljaar Eerder behaalde diploma’s tellen niet mee. Tussentijds (in het jaar) behaalde diploma’s tellen mee. M.a.w. de datum waarop het diploma is behaald is bepalend voor wat er in de teller staat. Ongediplomeerde doorstroom wordt niet meegeteld in de noemer Teljaar = van 1/10 – 1/10 Per niveau 1,2,3 en 4 Instellingsniveau en Organieke Eenheid

3 110 Jaarresultaat (nivo 3) = X 100% = 73,3 % 110 + 40 110 1/10 Diploma 40 3

4 3 110 + 30 Jaarresultaat (nivo 3) = X 100% = 77,8 % 110 + 30 + 40 1/10 30 Diploma 40 Diploma 3

4 3 2 110 + 30 Jaarresultaat (nivo 3) = X 100% = 77,8 % 110 + 30 + 40 1/10 30 Diploma 15 hebben meer dan een jaar eerder een nivo 2 diploma behaald! (tellen niet mee) Diploma 15 40 3 25 200 2

? 3 80 + 30 Jaarresultaat Organieke Eenheid= X 100% = 73,3 % 80 + 30 + 40 80 ? 1/10 Diploma 40 30 Diploma 3 20

4 3 110 + 30 Jaarresultaat (nivo 3) = X 100% = 77,8 % 110 + 30 + 40 30 1/10 110 Diploma 40 Diploma 3

8 Jaarresultaat = X 100% = 40,0 % 12+ 8 10 8 met diploma 30 50 12 zonder diploma

45 Jaarresultaat = X 100% = 84,9 % 45 + 8 50 45 met diploma 30 10 8 zonder diploma

Conclusies: Jaarresultaat zegt iets over: prestaties van een eenheid Maar: doorstroom zonder diploma telt niet mee, maar dat was ook een van de oprichtingsdoelen van de ROC’s Maar: doorstroom met diploma telt wel mee, want dat is prestatie van de eenheid

Het aantal gediplomeerde instellingsverlaters in een teljaar Diplomaresultaat = Alle instellingsverlaters in hezelfde teljaar Alle (ook eerder binnen de instelling behaalde) diploma´s worden meegeteld, ongeacht wanneer het diploma is behaald. Teljaar = van 1/10 – 1/10 Uitstroom 2,3,4 bij elkaar Uitstroom niveau 1 apart Instellingsniveau

Deze 30 verlaten NIET de instelling, tellen dus niet mee! 110 Diplomaresultaat = X 100% = 73,3 % 110 + 40 110 ( nivo 3) 4 1/10 Diploma 30 Diploma Deze 30 verlaten NIET de instelling, tellen dus niet mee! 3 40 200

Van de 40 uitvallers hadden er 15 ooit een nivo 2 diploma behaald! 110 + 15 Diplomaresultaat = X 100% = 83,3 % (+ 10%) 110 + 15 + 25 110 ( nivo 3) 15 (nivo 2) 4 1/10 Diploma Van de 40 uitvallers hadden er 15 ooit een nivo 2 diploma behaald! 30 Diploma 40 3 25 25 200 2

4 4 20+ 15 Diplomaresultaat = X 100% = 100% 20 + 15 20 ( nivo 4nw) 15 (nivo 4oud) 1/10 Diploma 4 Addendum opleiding 35 4

Conclusies: Diplomaresultaat zegt iets over: prestaties van de instelling Maar: kan niet op lager aggregatieniveau omdat historische gegevens van andere eenheden en/of opleidingen meetellen

Conclusies algemeen: Percentages zeggen niet altijd wat…. Onderliggende getallen vertellen het echte verhaal Gedrag ontwikkelen om cijfers beter te maken, veroorzaken vaak elders weer tegenvallende resultaten

Jaar- en diplomaresultaat Hoe is deze definitie tot stand gekomen? Rendementscommissie olv Price Waterhouse Coopers en KBA. Samen met experts van instellingen. (olv KBA en Marijn Slinger) Wie heeft hem bedacht? Rendementscommissie samen met inspectie Wordt de definitie gebruikt zoals hij bedoeld is?   Voor diplomaresultaat niet (wordt ook gebruikt met afzonderlijke niveaus) Is de definitie multi-interpretabel? Ja

3 10 Jaarresultaat (nivo 3) = X 100% = 50 % 10 + 10 10 1/10 Diploma 10 20

3 15 Jaarresultaat (instelling) = X 100% = 60 % 15 + 10 10 Jaarresultaat (DUO-Z) = X 100% = 50 % 10 + 10 5 10 1/10 Diploma Diploma 10 3 Hé er zijn er 5 ingestroomd! 5 20 In het echt verschil van 2% minder berekend door DUO-Z

Kun je deze definitie ook gebruiken op crebo-code niveau? Jaarresultaat zou kunnen, maar er is geen algoritme afgesproken Oude en nieuwe opleidingen maken vergelijken onmogelijk Er zijn crebo’s waarin geen diploma’s behaald kunnen worden (90430) Daar experimenteert de inspectie nu mee? Ja Volgend jaar komen de uitkomsten uit BRON? Welke definitie wordt daar gebruikt? En welk algoritme is daar dan voor bedacht? Is dat algoritme openbaar zodat anderen het kunnen controleren? Welk algoritme is gebruikt in het geïntegreerd jaardocument, is dat de goede definitie? Welk algoritme wordt gebruikt. Waarom is dat algoritme niet openbaar gemaakt zodat ik de cijfers zelf kan controleren Wie berekent deze cijfers eigenlijk Onbekend, wordt door MBO Raad als onacceptabel gezien en willen dat instellingen elk cijfer zelf kunnen narekenen!  

Nadere informatie Pierre Veelenturf (p.veelenturf@mboraad.nl)