Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten Patrick Poelmans Agentschap voor Onderwijsdiensten Dinsdag 25 maart 2014
Inhoud Het Agentschap voor Onderwijsdiensten Leerlingen Leerkrachten Enkele reflecties
I. AgODi www.agodi.be
AgODi heeft als missie Als betrouwbare partner tussen beleid, scholen en andere actoren, bijdragen tot kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen.
Kerntaken administratieve en financiële dienstverlening voor scholen, personeelsleden en ouders Het ondersteunen en informeren van scholen Het nagaan of de middelen correct worden gebruikt Bijdragen tot gelijke kansen (leerplichtcontrole, LOP,…) Beleidsuitvoering én –evaluatie Financieringswet
Deeltijds kunstonderwijs 174.102 Totaal 1.301.904 Leerlingen (schooljaar 2012-2013) Basisonderwijs 688.808 Secundair onderwijs 438.994 Deeltijds kunstonderwijs 174.102 Totaal 1.301.904
Scholen (schooljaar 2013-2014) Basisonderwijs 2.576 Secundair onderwijs 1.080 Centra deeltijds onderwijs 109 Deeltijds Kunstonderwijs 168 Centra voor leerlingenbegeleiding 72 Totaal 4.005
Personeelsleden (cijfers jaarverslag 2012) Gewoon basisonderwijs 60.377 Buitengewoon basisonderwijs 9.620 Gewoon secundair onderwijs 69.507 Buitengewoon secundair onderwijs 8.296 HBO5 Verpleegkunde 1.203 Deeltijds Kunstonderwijs 5.708 Andere (CLB’s, internaten, pedagogische begeleiding) 6.270 Totaal 160.981
Samenwerking AgODi en DUO Samenwerkingsovereenkomst Problematische afwezigheden Zorgwekkende dossiers doorgegeven aan DUO Leerplichtcontrole Uitwisseling gegevens ingeschreven leerlingen Overleg/wisselleren
II. De leerlingen
Nederlandse leerlingen in Vlaams onderwijs per verblijfplaats
Leerlingen wonend in Nederland en schoollopend in Vlaams onderwijs
Leerlingen wonend in Nederland en schoolgaand in gewoon Vlaams kleuteronderwijs
Instroom in Vlaanderen en uitstroom naar Nederland in lager en secundair onderwijs Gemiddelde verhouding secundair: 1 op 11 Gemiddelde verhouding lager: 1 op 6
Instroom in Vlaanderen en uitstroom naar Nederland leerplichtige leerlingen (6-17 j)
Aandeel van “instromers” per graad en onderwijsvorm secundair onderwijs
Instromers in het Vlaams basisonderwijs per fusiegemeente
Instromers in het Vlaams secundair onderwijs per fusiegemeente
III. De leerkrachten
Nederlandse leerkrachten* in het Vlaams onderwijs *Nederlandse nationaliteit + Nederlandse verblijfsplaats (grensarbeiders) met lesopdracht op 1/2
Herkomst van de Nederlandse ‘grensarbeiders’ Breda, Maastricht : 4 Amsterdam, Hulst, Tilburg : 3 Sluis, Sittard : 2 overige gemeenten 1
Aanstelling van de Nederlandse ‘grensarbeiders’ 2008
Aanstelling van de Nederlandse ‘grensarbeiders’ 2014 Toename basisonderwijs
Aanstelling Nederlandse ‘grensarbeiders’
Aanstelling Nederlandse ‘grensarbeiders’
Nederlandse ‘grensarbeiders’ in het basisonderwijs
Inzetbaarheid Nederlandse leerkrachten ondersteunen
Inzetbaarheid van Nederlandse leerkrachten faciliteren
Inzetbaarheid van Nederlandse leerkrachten faciliteren Aanleveren van data en methodiek lokale analyses arbeidsmarkt Infosessies ‘Vlaamse onderwijs’ voor Nederlandse leerkrachten Participatie en ondersteuning stuurgroep Interreg-project Tendenzen zonder grenzen (mobiliteitscentrum Zeeland – Antwerpen – Gent)
IV. Enkele reflecties Proporties en definities Oorzaken De meeste “Nederlanders” wonen in Vlaanderen Juiste proporties zien Oorzaken Factor kost? Schoolgeld – maximumfactuur – Kinderopvang Praktijkvakken/beroepsonderwijs/begeleiding “Perceptie” van kwaliteit Internaten Kostprijs overheid? Vergelijkbaar: Fransen in Franstalig onderwijs Europese wetgeving Ont- of aanmoedigen ?