Evaluatie pilot-rekentoets VO 2013 23 april 2013 Jan Kastelein, CvE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Netwerk bijeenkomst taal en rekenen
Advertisements

De normering van de examens in vogelvlucht
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Netwerk contactpersonen COE 14 november 2013
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Taal en rekenen in het mbo
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Ouderavond leerjaar 4 Dinsdag 25 maart 2014.
Pilot dyscalculie mbo 27 januari 2014 Utrecht.
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Juni 2010 College voor Examens 1 ICT bij de COE’s Nederlands en Rekenen: techniek en logistiek Juni 2010 Paul Schuitman.
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
De rekentoetswijzers 2F en 3F
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Centraal ontwikkelde examens t & r
Diagnostische toetsen voor het MBO
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Workshop inhoud en beleid
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
‘Uitmuntend Economieonderwijs’ 29 maart, De Fabrique Maarssen
Voorlichtingsavond klas 4 welkom
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
PILOT REKENTOETS VO 2013 Mark Martinot / Henny Tax Cito
FLITSBIJEENKOMSTEN PILOT REKENTOETS VO 2013 September en oktober 2012 Maaike Beuving.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Netwerkbijeenkomsten
Netwerkbijeenkomsten April  23 april: evaluatiebijeenkomst rekentoetspilot examensecretarissen: vol!  25 april: conferentie ‘Sturing op taal en.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Pilot rekentoets VO Evaluatiebijeenkomst met examensecretarissen
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
EXAMEN en UITSLAG PER Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) Het SE is het gemiddelde van de rapporten van de 3 e en 4 e klas Het Centraal.
De computer bij de centrale examens
Rekenbeleid
Nieuwe normen Cito.
SPE GL 2009 Technologie in de GL Platformbijeenkomst Technologie in de gemengde leerweg Kirsten van Ingen 13 januari 2008.
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
Informatieavond leerjaar 4
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
VSO Het Mozaïek Almelo.
Informatiebijeenkomst Facet
Examen BB en KB 2015 Examenjaar 2015 BB KB.
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Normeringsdilemma’s normering van de centrale examens
Wet- en regelgeving taal en rekenen
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Onderwerpen presentatie
Resultaten Examen - Proefexamen
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
Welkom bij de evaluatiebijeenkomst van de rekentoetsafname maart 2015, met examensecretarissen vo 14 april 2015, Domstad Utrecht.
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Ouderavond vwo 9 september 2015 Het examenjaar Het verloop van het examenjaar 1516 (1) Tentamenperiode 25-9 okt Herkansing T1 en T210 nov Tentamenperiode.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Flitsbijeenkomsten rekentoets vo 2017
inhoud Beperkingen algemeen - spellingcontrole ER-toets en syllabus
De profielvak-cspe’s 2017, , 2023 en later
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4
Hoe gaat de normering? Introductie voor examensecretarissen
Transcript van de presentatie:

evaluatie pilot-rekentoets VO 2013 23 april 2013 Jan Kastelein, CvE

Inhoud 1. taalgebruik 3. hoeveelheid 2. afronden 5. inzage 4. terugbladeren 8. resultaten 10. 3S 6. itembanken 7. 1-punts-vragen 9. normering 11. dyscalculie

1. De rekentoets lijkt meer op ‘begrijpend lezen’ dan op rekenen. Waarom is de rekentoets zo talig? Referentieniveaus: P – paraat hebben F – functioneel gebruik W – weten waarom staat centraal Rekentoetswijzer: P – 20% contextloze opgaven F – 80% opgaven in context W 20% zonder rekenmachine 80% met rekenmachine

1. Gevolg: 80% van de opgaven in contexten, bv: de prijs van aardbeien vervoersmiddelen van werknemers bij woon-werkverkeer 20% contextloos, bv. : 5 x 38 + 15 x 38 = … 1¾ + 2½ = … Aandachtspunten makers rekentoets: Geen onnodige tekst Contexten zo mogelijk anders presenteren bv. als afbeelding, grafiek of tabel

2. Hoe je moet afronden is in de rekentoets niet altijd duidelijk. Kunnen afronden op juiste aantal decimalen is een toetsdoel. Dit is beschreven in de rekentoetswijzer.

3. Waarom zoveel opgaven? Leerlingen komen in tijdnood. Hoeveelheid opgaven is nodig de voor betrouwbaarheid. Iedere toets / examen is een meting van het vaardigheidsniveau. Meting moet nauwkeurig zijn: % ten onrechte onvoldoende en % ten onrechte voldoende moeten minimaal zijn. Dit geldt i.h.b. voor de rekentoets.

3. Tijdnood: Enige tijdnood was zichtbaar in de toets- en itemanalyses Tijdnood kan gevolg zijn van hoeveelheid opgaven laag vaardigheidsniveau evt. ook: niet kunnen terugbladeren

4. Niet kunnen terugbladeren: Veel leerlingen: Dat is hinderlijk. Oorzaak: gedeelte mét en gedeelte zonder rekenmachine. Twee segmenten onderscheiden de opgaven zonder rm de opgaven mét rm is in ExamenTester niet mogelijk. In Facet kan dit wel.

5. Waarom achteraf geen inzage? Leerlingen kunnen zo niet leren van hun fouten. De opgaven gaan in een itembank en kunnen na een aantal jaren worden hergebruikt. Daarom zijn de opgaven na afloop niet openbaar. Behoudens de 60 opgaven uit de voorbeeldrekentoets. Jaarlijks in september: één voorbeeldrekentoets. Zo ontstaat set van voorbeeldrekentoetsen. via http://rekentoets.cito.nl als digitale toets in ExamenTester / Facet t.b.v. ‘Proef op de Som’. Oefenmogelijkheden voor / met leerlingen.

6. Itembanken Reden: meer afnametijdstippen – meer flexibiliteit preciezere cesuurbepaling op termijn: adaptieve toetsing van de referentieniveaus mogelijk Daarom ook: alleen automatisch scoorbare vragen Itembanken zijn in opbouw. Als de itembanken genoeg opgaven bevatten kan overwogen worden om alle opgaven openbaar te maken.

7. Waarom zijn alle vragen maar 1p. waard? Sommige opgaven kennen drie denkstappen en zijn toch goed of fout. anders dan bij CE Iedere opgave heeft een moeilijkheidsgraad. Opgaven gerangschikt van makkelijk naar moeilijk. De toets meet tot welke moeilijkheidsgraad de leerling de opgaven goed beantwoordt. Zo meet de toets het vaardigheidsniveau van de leerling. Het aantal scorepunten per opgave maakt dan niet uit. (Dit is een vereenvoudiging van de (toets)werkelijkheid.)

8. Signalen van tegenvallende resultaten Die signalen krijgen wij ook. Dat hadden we liever anders gezien. In hoeverre zijn er verschillen tussen scholen? Groep van 2013 niet goed vergelijkbaar met die van 2012 in 2013: 4x zo veel leerlingen, 80% uit voorlaatste leerjaar 2F is ‘met de kennis van nu’ in 2012 te soepel genormeerd

9. Normering / cesuurbepaling anders dan bij CE standard bepaling door een panel van experts experts schatten de cesuur welke opgaven moet een kandidaten ogv de rekentoetswijzer goed hebben voor een voldoende? opgaven worden opvolgorde van moeilijkheidsgraad aan het panel voorgelegd; alle resultaten van eerdere standaard bepalingen worden erbij betrokken. Inclusief die voor de centraal ontwikkelde examens (coe’s) rekenen MBO. rekentoets heeft overlap met coe’s en v.v. ijking aan referentiesets De normering van het heden is daardoor ‘per definitie’ beter dan die uit het verleden.

anders dan bij CE 132 131 130 129 128 127 33 scorepunten 126 vaardig- heids- niveau anders dan bij CE 132 131 130 129 128 127 33 scorepunten 126 28 scorepunten

3F-cesuur vaardig- heids- niveau vaardig- heids- niveau 132 132 130,0 131 131 130 130 129 129 128 128 127 127 126 126

vaardig- heids- niveau vaardig- heids- niveau 2F-cesuur 2013 120 120 109,8 115 115 110 110 105 105 105,7 100 100 95 95 2F-cesuur 2012 90 90

9. Maatwerk per leerweg bij de normering vmbo Besluit staatssecretaris: de lat omhoog bij GL/TL (= GT) de lat tijdelijk lager bij BB Uitwerking door CvE voor pilot 2013: KB-cijfer = 2F-cijfer GT-cijfer: 1 cijferpunt strenger dan 2F-cijfer BB-cijfer: 1 cijfer punt soepeler dan 2F-cijfer Gevolg: lagere gemiddelde cijfers bij GT dan bij 2F-becijfering hogere ,, ,, ,, BB ,, ,, ,,

vaardig- heids- niveau vaardig- heids- niveau 120 120 GT 116,0 115 115 1 cijferpunt 109,8 110 110 2F = KB 1 cijferpunt 105 105 BB 100 100 98,5 95 95 90 90

10. 3S referentieniveau voor vwo? Er is een rekentoetswijzer 3S uitgebracht (Commissie Van der Craats) Besluit OCW: Nu onderzoeken Er wordt een rekentoets 3S gemaakt met in achtneming van de rekentoetswijzer 3S ± april 2014: veldraadpleging over rekentoets 3S

10. Rekentoets 3S zelfde vorm als rekentoets 3F , d.w.z. digitaal ± april 2014: op op http://rekentoets.cito.nl wellicht ook digitale toets in ExamenTester / Facet 3S-opgaven voordien uitproberen in 5 vwo tijdens afnameperiode van rekentoets 3F ook in C&M, E&M d.m.v. 2 varianten van een toets die een mix is van 3S- en 3F-opgaven met als resultaat: een 3S- en een 3F-cijfer 3F-cijfer kan (onder voorwaarden) op cijferlijst m.a.w. extra kans voor 5-vwo-ers van deelnemende scholen

11. Dyscalculie In juni: rapportage van OCW aan TK. Bevat bevindingen van onderzoek naar mogelijke aanpassingen in de rekentoets VO t.b.v. dyscalculische kandidaten. Gedacht wordt aan: Het onderzoeken van de mogelijkheid van een dyscalculie-versie van de rekentoets.