BBL en bedrijf Case mobiliteit - Kilometerverzekering Civiel – private samenwerking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
een duurzaam bouwproject REALISATIE DOOR LEERLINGEN
Advertisements

Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
Hoe ontstond dit initiatief ?
THEMANAMIDDAG DUURZAAM ONDERNEMEN WERKT! ‘MILIEUCHARTER-PROJECTEN STIMULEREN PREVENTIE’ 11 mei 2006 ir. Laetitia Lemahieu VOKA - Kamer van Koophandel Kempen.
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
Ontstaan Jobkanaal •Vaststelling mismatching •Pact van Vilvoorde & Verdrag van Lissabon •Decreet 2002: evenredige arbeidsdeelname (EAD) •In 2003 is Jobkanaal.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
BOBB (Brancheorganisatie Bedrijfsoverdracht Bemiddelaars) IJsselstein, 22 september 2008.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Doelstellingen campagne
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Op weg naar een gezamenlijke aanpak
Trias steunt ondernemende mensen in het Zuiden. Aandelen in ondernemerschap, aandelen in ontwikkeling.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Maatschappelijk Aanbesteden
OR-platform 15 november.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
“Samen met lokale besturen werken aan een divers personeelsbeleid” Tempus Fugit, Leeftijdspiramide lokale besturen Aalter, 21 mei 2010 Pol Despeghel, Sectorconsulent.
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
UA – 11 mei Missie Stichting Lezen wil brede bevolkings- groepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke.
Op weg naar een gezonde bevolking, schonere randstad, beter bereikbaar, creatievere werknemers en een gelukkigere samenleving.
de werkgever van de toekomst
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Cleantech in West-Vlaanderen Cleantech Nocturne
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
LSB Trefdag Antwerpen 1 PARTICIPATIE Lokaal Sociaal Beleid Gent (par·ti·ci·pa·tie de; v -s het hebben van aandeel in iets; deelname)
Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager.
Inter-provinciale studie detailhandel
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
Voorstelling van de catalogus
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
VIGeZ vzw © maart 2009
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Beleid rond korte keten in Vlaanderen
Sociale innovatie Theo Vervoort, Coöperatie Cehave Landbouwbelang Arnhem, 28 augustus 2008.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Uw merkcommunicatie in de juiste context Hoe zet u het vernieuwde Livios.be optimaal in binnen uw content- en conversatiestrategie? Erwin Vanherle Algemeen.
FairTradeGemeente. Een campagne van: Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Nike Supply Chain Management
Netwerk Duurzaam Leuven Voorstelling. Vóór NDL: Platform Lokale Agenda 21 Leuven Samenwerkingsverband op initiatief van stadsbestuur tussen beleid, middenveld,
VDAB in een veranderend landschap
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
De provincies gaan lokaal
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Steun landloze arbeiders in Pakistan
Transcript van de presentatie:

BBL en bedrijf Case mobiliteit - Kilometerverzekering Civiel – private samenwerking

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen BBL en bedrijf: diverse relaties •BBL wordt erkend via rol in Vlaamse Mina-raad •BBL is gericht op verduurzamen van product- en productieketens (culturele en marktveranderingen). BBL werkt samen met voorlopers binnen besturen en bedrijfswereld. Bedrijven die milieuonvriendelijk blijven produceren, niet willen verbeteren, zetten we onder druk. •BBL gaat in direct overleg met vakbonden en bedrijven - BBL wordt bevraagd door bedrijven, sectoren en productontwikkelaars (MVO)

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen BBL en bedrijf: visie vanuit de bedrijfswereld Business and Society (initiatief van VBO) beschreef BBL in haar publicatie “Ngo’s en bedrijven in België, praktische gids voor een vruchtbare samenwerking” als een organisatie gericht op overleg en samenwerking.

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen BBL en bedrijf •Actoren binnen bedrijfswereld zijn ervan bewust dat NGO’s een diversiteit aan relaties onderhouden met bedrijven : * BBL is koepel / netwerk naast netwerken van bedrijven en vakbonden en speelt haar rol in beleidsvoorbereidend werk * BBL vraagt steun van bedrijven voor haar communicatiemiddelen in kader van projecten en campagnes * BBL werkt samen met bedrijven rond veroveren van nieuwe markten

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen BBL en bedrijf •De diversiteit aan relaties met bedrijven zal nog groeien (MVO, CSR) •De bedrijfswereld zet niche – organisaties op rond duurzaam ondernemen: Business and Society, Isoterra, Groen Licht Vlaanderen,… •Tussen NGO’s en bedrijf ontstaan meer en meer nieuwe vormen van privaat – civiele samenwerking vb. Vibe, Passiefhuisplatform, Ode, …

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Types samenwerking NGO’s en bedrijf •Mecenaat: giften in natura •Co-branding: voor elk verkocht product gaat een deel van de opbrengst naar een ngo. •Thematische ontmoetingen, overleg, aandeelhoudersvergaderingen •Samenwerking rond opleiding en bewustmaking van het bedrijfspersoneel •Audit: dit kan leiden tot de toekenning van een “label” door de ngo •Levering van specifieke, deskundige competenties: advisering •Strategisch partnerschap : herwerken kernactiviteiten van het bedrijf

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Voorbeelden van Samenwerking van BBL met besturen Milieucredo Interelectra en REG – actieplannen sinds 1993 Milieucredo Regionale Milieuzorg en afvalpreventieprojecten sinds 2002 Lokale agenda 21 stad Leuven sinds 1999 Lokaal kyoto – protocol stad Antwerpen sinds 2003

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Voorbeelden van Samenwerking van BBL met bedrijven •Energiecharter •Steunpunt Duurzaam Bouwen •Groene Sleutel – begeleiding en label ism Campingfederaties •Afvalpreventieacties: * Milieukoopwijzer * Retour is terug •…

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Energiecharter •Energiecharter : sinds 2004 start BBL, Vibe, VCB en Bouwunie een samenwerking ter promotie van laagenergiewoningen (E 50) •80 bouwspelers ondertekenen een engagementsverklaring, krijgen begeleiding van milieubeweging en bouwsector en kunnen na externe audit Energiecharter - label halen (brons, zilver, goud). •Milieubeweging engageert zich bouwers en verbouwers te sensibiliseren en informeren

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Steunpunt Duurzaam Bouwen -Provincie Limburg, WTCB – Cedubo en BBL (coördinator) zetten steunpunt en netwerk duurzaam bouwen op met gemeenten, Limburgse bouwactoren, milieubeweging, administraties en consumentenorganisaties -Doel: dubo - marktverandering bij vraag en aanbod •duurzame bouwprojecten van actoren begeleiden en nieuwe types dubo – projecten verspreiden •dubo plan – advies voor bouwers en verbouwers via doorverwijzing van gemeenten

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Case mobiliteit: kilometerverzekering •Samenwerking met Dexia – DVV •Samenwerking met Corona Direct, onderdeel van de groep Dexia

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Waarom samenwerken? 1.Gedeelde visie en doelstellingen 2.Identieke doelgroep verzekering - campagnes 3.BBL als geloofwaardige partner 4.Win – winsituaties door steun aan BBL – campagnes - hogere Return On Investment 5.Breed gamma aan partners

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Kilometerverzekering •De premie is afhankelijk van gebruikelijke factoren: schadeverleden, woonplaats, beroep, wagentype,... •Nieuw is dat de premie ook afhankelijk is van het aantal gereden kilometers: hoe minder kilometers, hoe lager de premie. •Onderzoek leert dat wie autokilometers uitspaart, tegelijk het risico van ongevallen en schade vermindert. De formule is dus billijk en verantwoord. is dit de toekomst voor alle autoverzekeringen? Is dit de wegbereider voor andere kostentoerekening mobiliteit?

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Kilometerverzekering •Wie minder dan gemiddeld rijdt, heeft daardoor al een lagere premie. •Iedereen kan berekenen hoeveel kilometers hij jaarlijks aflegt op •Wie kilometers met de fiets aflegt, te voet of met het openbaar vervoer, vermindert daardoor zijn verzekeringspremie. •Iedereen kan berekenen hoeveel premie hij spaart per kilometer op

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Gedeelde visie BBL en Corona •Km-variabele verzekering speelt in op BBL-visie inzake variabilisatie autokosten (verschuiving van deel van vaste kosten naar de variabele kosten) • De verzekering en de BBL – mobiliteitscampagnes gaat beide uit van “spaar”-doelstelling: autokms sparen en dus geld sparen, milieu sparen, … •De verzekering is billijk: mensen die kilometers sparen kunnen sparen: hoe lager het gebruik, hoe lager de autokosten

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Algemene aanpak •Corona Direct grijpt de BBL - mobiliteitscampagnes “Met Belgerinkel naar de Winkel” en “Fiets naar Kyoto” en steunt ze om de km-variabele verzekering gericht en kostenefficiënt bij de juiste doelgroep in de markt te zetten.

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Identieke doelgroep •Profiel “Fiets naar Kyoto” deelnemers: (op basis van enquêtes) –Actieve bevolking: 17 – 65 jaar (gemid.: 41) –49% man, 51% vrouw –100% pendelt met fiets naar het werk –Autobezit: 90,5% beschikt over wagen –Autogebruik, mediaan: km –Bij 40% van de autobezitters: auto doet jaarlijks maximum km; bij 60% van de autobezitters: auto doet jaarlijks maximum km –Deelnemers zijn actief bezig met mobiliteit(sgedrag)

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Identieke doelgroep •Met Belgerinkel naar de Winkel: –Verantwoordelijke inzake aankopen binnen gezin –Fietsende, milieubewuste klanten –Goede verdeling actieve - niet actieve bevolking, inclusief jongeren (participatie scholen), ook ouderen… Iedereen winkelt!

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen BBL als partner •Geloofwaardige partner •Jarenlange ervaring met campagnes en gedragsverandering •Professioneel projectteam van 12 medewerkers •Koepel van meer dan 140 milieu- en natuurorganisaties in Vlaanderen (o.a. Natuurpunt, WWF, Greenpeace, …)

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Groot bereik •Fiets naar Kyoto ambitie 2006(*) 50 werkgevers fietsers werknemers 164 wg’ers (waaronder 72 gemeenten) fietsers wn’ers 400 wg’ers fietsers wn’ers (*) samenwerking met provincie Limburg – campagne ‘Afkicken’

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Groot bereik •Met Belgerinkel naar de Winkel ambitie gemeenten handelaars 1,1 miljoen kaarten ( volle) deelnemers 148 gemeenten handelaars 1,6 miljoen kaarten ( volle) deelnemers 165 gemeenten handelaars 1,8 miljoen kaarten ( volle) deelnemers

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Diverse media •Met Belgerinkel naar de Winkel –Affiche ( ex.) –Spaarkaart ( ex.) –Verzameldozen ( ex.) spaarkaart

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Hogere ROI •Want: efficiënter bereik van de doelgroep •Want: partners dragen mee boodschap uit en zorgen voor draagvlakverbreding en gedragsverandering •Financieel: investeren in naambekendheid en productprofilering via beide campagnes levert hoge meerwaarden op, dankzij onder meer inbreng van partners en intermediairen zoals Vlaamse Gemeenschap, lokale besturen, bedrijven, handelaars … •Voorbeeld Belgerinkel: 150 gemeenten investeren elk ca. € in campagne

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Veelzijdige partners steunen de campagnes •Overheidsbesturen: 2 op 3 steden en gemeenten participeren aan campagnes •Ook actieve participatie en inbreng van provincies: West-Vlaanderen, Oost- Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg. •Ook partners buiten milieu- en natuursector: UNIZO, Fietsersbond, VOKA … •Mediapartners met groot bereik: Radio 2, Passe-Partout (‘05), Het Nieuwsblad (o.v.), …

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen In – en output Dexia / Corona en BBL –Corona investeert mee in uitbouw en versterking campagnes –Corona geniet van communicatieve mogelijkheden van campagnes –Dexia en Corona verkennen samen met BBL nieuwe opportuniteiten omtrent andere (mobiliteits)campagnes –Dexia en Corona verkennen opportuniteiten van andere innoverende diensten