Wat ? FDidactisch instrument Werkbladen met toepassingssituaties waarbij het geleerde in de praktijk kan worden getoetst FBinnen krijtlijnen van eindtermen Wereldoriëntatie-technologie, leren leren, sociale vaardigheden, wiskunde FGestructureerde opbouw Experimenten, technieken, oefeningen, projecten (zie voorbeeld)
Voor wie ? FVoor onderwijzer(es) 3e graad lager onderwijs FVoor leerkrachten BUSO, BSO 1e graad secundair onderwijs FVoor scholen als rekruteringsinstrument 1e graad secundair onderwijs
Hoe gebruiken ? FProjectmatige aanpak in groepsverband (traject kiezen, planning opstellen, samenwerking met …) FHorizontale samenhang (zie voorbeeld) FToepassingen in de directe omgeving (motiverend)
Oef 1 : Metsel een muurtje Oef 2 : Timmer een vogelhuisje Oef 3 : Zet een gebouw uit Ex 1 :Kijken naar stenen Ex 2 : Stenen hakken Ex 3 : Steen en water Ex 4 : Hoeveel stenen? Ex 5 : Kijken naar hout Ex 6 : Hout is sterk Ex 7 : Hout en water Ex 8 : Kijken naar zand Ex 9 : Zand en cement is. Ex 10 :Kijken naar verf Ex 11 :bouwplaats bezoeken Tech 1 : Horizontaal en vertikaal met het waterpas Tech 2 : Vertikaal met het schietlood Tech 3 : Een driehoek maken met een touw Tech 4 : Gelijke hoogten met een slangwaterpas Tech 5 : Rechte lijn met smetlijnen Tech 6 : Hoe een plattegrond lezen? Tech 7 : Timmeren en nagelen Oef 1 : Metsel een muurtje Oef 2 : Timmer een vogelhuisje Oef 3 : Zet een gebouw uit SAMENHANG Projecten : een picknicktafel, een knikkerbaan,… (kippenhok, zandbak, bloemenbak, fietsen-of stepbergplaats)
Samenwerking met…? FGebruik van gereedschappen, ruimte, … (ism convenantscholen) FPedagogische ondersteuning (ism leerkrachten van convenantscholen)
F25 € individuele verkoop F12,5 € als rekruteringsinstrument door convenantscholen
U bent gemotiveerd ? FSamenwerking secundaire scholen en lagere scholen (via inschrijvingsformulier) FConcreet uitwerken per regio FLagere scholen gebruiken Bouwblokken vanaf volgend schooljaar
Techniek 4