Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt
Overzicht workshop • Korte introductie • Wat zijn Language Learning Histories? • Op zoek naar de eigen LLH • Welke effecten heeft dit op lesgeven? • Bruikbaarheid voor leerlingen • Andere ervaringen met bewustwording leerproces
Wat doet een wetenschapswinkel? Brug slaan tussen wetenschap en maatschappij: • Via student-onderzoek naar maatschappelijke vragen/thema’s en • Wetenschappelijke kennis beschikbaar maken voor breder publiek
Wat is een Language Learning History? Persoonlijk verhaal over hoe en waarom je een vreemde taal (of meerdere talen) hebt geleerd en hoe het proces verder gaat. Kan gepresenteerd worden in verschillende: • vormen • maten van uitgebreidheid • maten van openbaarheid Meer lezen: Learners’ Stories, difference and diversity in Language Learning, Phil Benson and David Nunan
Wetenschapswinkelproject rond Language Learning Histories • In opdracht van het RUG Talencentrum interviewden ca. 50 studenten Toegepaste taalwetenschap elk 3 cursisten van het Talencentrum over hun LLH. De beste 10 portretten werden geselecteerd. • Daarna volgenden interviews met docenten van Talencentrum over terugkerende thema’s uit de portretten (bachelorstage)
Voorbeelden ›Blog van iemand die Chinees leert: ›Spaanse die Nederlands leert uit onze taalportretten: op handout
Op zoek naar eigen LLH • In 2-tallen, neem 1 taal en vertel elkaar hoe u deze taal geleerd hebt/aan het leren bent. • Stel elkaar daarbij zo nodig vragen (zie handout)
Welk effect kan de eigen LLH op lesgeven hebben? Bijv. didactisch? In begrip voor leerlingen?
Is een LLH bruikbaar voor leerlingen? Waarom (niet)? Hoe? Tim Murphey:
Argumenten om LLH voor leerlingen in te zetten ›Bewustwording van leerproces helpt bij het zoeken naar oplossingen voor problemen ›Geeft leerling gevoel van eigen verantwoordelijkheid ›Geeft docent inzicht in knelpunten en behoeften van de klas ›Maakt vooruitgang voor de leerling zichtbaar en verhoogt de motivatie ›LLH’s van elkaar lezen geeft leerlingen meer zelfinzicht, begrip voor elkaar en de mogelijkheid om elkaar te helpen
Aandachtspunten • Eerlijkheid • Kwetsbaarheid en sfeer in de groep • Zorgen voor herhaling en reflectie
Andere ervaringen?
Wat is het Alfasteunpunt? Ondersteuning leerlingen Cultuur en Maatschappij bij maken van profielwerkstuk ›Door voorbeeldonderwerpen op ›Door beantwoorden van vragen (literatuur, aanpak, contact specialisten)
2013: 10 jaar Alfasteunpunt Elke maand staat een schoolvak centraal, met een prijsvraag, verwijzingen naar onderwerpen, citaten, gekke weetjes en filmpjes. Doe ook mee! Januari: Engels Maart: Nederlands Mei: Klassieke talen Juli/augustus: overige talen (Spaans, Russisch, Fries, Arabisch…) September: Duits November: Frans
Voorbeeldonderwerpen PWS Moderne Vreemde Talen Onderhandelen met horken: over beleefdheid in verschillende talen Lezen met een thema: Misdaad in de familie. In maart volgt het nieuwe thema: Roem!
Nog wat laatste tips ›Meer PWS-ideeën op ›Goed PWS? Insturen voor de Alfasteunpuntprijs kan tot 1 maart 2013 Contact: Saskia Visser,