Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Workshop Handelingsgericht werken
Vreemde Talen. Welcome! Bienvenue! Benvenuti! Zapraszamy! Bem-vindos! добро пожаловать Bienvenidos! Hoşgeldiniz! أهلاً وسهلاً
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Industriële Chemie VWO 6
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Taalportfolio in Action
Innoveren met … duurzaam ondernemen. Inleidend verhaal bij titel dia Vandaag proeverij duurzaam innoveren. Wat aan bod komt is een selectie van alle soorten.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
De maakbaarheid van de mens en samenleving
Leren van de natuur NIBI conferentie, 11 januari 2013
Edukans Going Global Ghana
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
StatIG in de Vrolijke School
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
Frank Evers, ThiemeMeulenhoff Ageeth Jorna, Lekker-Werken
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
B.E.M. Verhagen-Gerritsen
R E S E A R C H klas vragen, noteren op het bord, waarom doe je research?
Wat is symbaloo
Wikispaces in het talenonderwijs: samenwerking en creativiteit
Snel op gang met brainmapping
R E S E A R C H. Doel - Je weet waarom research doen nuttig en noodzakelijk is - Je hebt (in overleg) een onderwerp gekozen voor jouw immersive space.
ontdek wat jij kunt bereiken
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Workshop Lezen met begrip
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
Toekomstgericht onderwijs
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
CLIL-didactiek voor Duits
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Decanaat klas 4 oktober 2017.
Profiel- en vakkenkeuze
Een video maken Kennis toetsen.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Informatiebijeenkomst
Mijn visie op onderwijs
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Transcript van de presentatie:

Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt

Overzicht workshop • Korte introductie • Wat zijn Language Learning Histories? • Op zoek naar de eigen LLH • Welke effecten heeft dit op lesgeven? • Bruikbaarheid voor leerlingen • Andere ervaringen met bewustwording leerproces

Wat doet een wetenschapswinkel? Brug slaan tussen wetenschap en maatschappij: • Via student-onderzoek naar maatschappelijke vragen/thema’s en • Wetenschappelijke kennis beschikbaar maken voor breder publiek

Wat is een Language Learning History? Persoonlijk verhaal over hoe en waarom je een vreemde taal (of meerdere talen) hebt geleerd en hoe het proces verder gaat. Kan gepresenteerd worden in verschillende: • vormen • maten van uitgebreidheid • maten van openbaarheid Meer lezen: Learners’ Stories, difference and diversity in Language Learning, Phil Benson and David Nunan

Wetenschapswinkelproject rond Language Learning Histories • In opdracht van het RUG Talencentrum interviewden ca. 50 studenten Toegepaste taalwetenschap elk 3 cursisten van het Talencentrum over hun LLH. De beste 10 portretten werden geselecteerd. • Daarna volgenden interviews met docenten van Talencentrum over terugkerende thema’s uit de portretten (bachelorstage)

Voorbeelden ›Blog van iemand die Chinees leert: ›Spaanse die Nederlands leert uit onze taalportretten: op handout

Op zoek naar eigen LLH • In 2-tallen, neem 1 taal en vertel elkaar hoe u deze taal geleerd hebt/aan het leren bent. • Stel elkaar daarbij zo nodig vragen (zie handout)

Welk effect kan de eigen LLH op lesgeven hebben? Bijv. didactisch? In begrip voor leerlingen?

Is een LLH bruikbaar voor leerlingen? Waarom (niet)? Hoe? Tim Murphey:

Argumenten om LLH voor leerlingen in te zetten ›Bewustwording van leerproces helpt bij het zoeken naar oplossingen voor problemen ›Geeft leerling gevoel van eigen verantwoordelijkheid ›Geeft docent inzicht in knelpunten en behoeften van de klas ›Maakt vooruitgang voor de leerling zichtbaar en verhoogt de motivatie ›LLH’s van elkaar lezen geeft leerlingen meer zelfinzicht, begrip voor elkaar en de mogelijkheid om elkaar te helpen

Aandachtspunten • Eerlijkheid • Kwetsbaarheid en sfeer in de groep • Zorgen voor herhaling en reflectie

Andere ervaringen?

Wat is het Alfasteunpunt? Ondersteuning leerlingen Cultuur en Maatschappij bij maken van profielwerkstuk ›Door voorbeeldonderwerpen op ›Door beantwoorden van vragen (literatuur, aanpak, contact specialisten)

2013: 10 jaar Alfasteunpunt Elke maand staat een schoolvak centraal, met een prijsvraag, verwijzingen naar onderwerpen, citaten, gekke weetjes en filmpjes. Doe ook mee! Januari: Engels Maart: Nederlands Mei: Klassieke talen Juli/augustus: overige talen (Spaans, Russisch, Fries, Arabisch…) September: Duits November: Frans

Voorbeeldonderwerpen PWS Moderne Vreemde Talen Onderhandelen met horken: over beleefdheid in verschillende talen Lezen met een thema: Misdaad in de familie. In maart volgt het nieuwe thema: Roem!

Nog wat laatste tips ›Meer PWS-ideeën op ›Goed PWS? Insturen voor de Alfasteunpuntprijs kan tot 1 maart 2013 Contact: Saskia Visser,