MAATWERKBEDRIJVEN & KWALITEIT benchmark impactbevraging project “Kwaliteitsmanagement in de sociale economie” event 7 mei 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mental Coaching P.S.C. West-Vlaanderen Pascal Engels Marc Rommelaere
Advertisements

Workshop Coachend Leidinggeven
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
1 Seminarie ESF van 29 juni 2011 PROJECT «POLYVALENTE ARBEIDER» Tina MARTENS Secretaris van het OCMW van Sint-Jans- Molenbeek.
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Voorbeeld 1 Faculteit Geneeskunde. 1.Aanleiding: vaardigheidsonderwijs  Theoretische duiding en demonstratie in grote groep (n= 80)  Zelfstandig voorbereiding.
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Medmec04 les 3 Engagement.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Titelpagina.
VLAB vzw Vlaamse Federatie van Beschutte werkplaatsen
Werken met cliënten van een andere etnische culturele achtergrond
Verslag fotosynthese. Gemaakt door: Ben Bitter, Bert Kupers Klas: SH3B
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Verhoorcoach in de praktijk
Kwaliteitsmanagement in de sociale economie David Feremans.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
2. Communiceren met pubers
Resultaten BPV-evaluatie
Project “kwaliteit in de SE”
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Ondersteuning, een nadere verdieping. BRP in ZIP-formaat
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Enquête NHV dag transferruismodelleren Wie ? Totaal aantal reacties 32 Adviesbureau 9 Drinkwaterbedrijf 4 Kennisinstituut 4 Waterschap 7 niet ingevuld.
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Klanttevredenheidsonderzoek 2012
2014 EVALUATIES N+1.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Workshop evalueren Dcp
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
ESF-project Kwaliteitsmanagement in de Sociale Economie Slotevent ESF-projecten Sociale Economie 22/09/2015.
Future-proof… gedeelde verantwoordelijkheid! Slotevent ESF-projecten Sociale Economie 22/09/2015.
Actiegroep ‘Bemiddeling en Selectie’ Begeleiding: Ann De Cuyper en Luc Henau.
De school in Europa - Europa in de school
Praktijkdiagnose 15 oktober Welkom Aanleiding Doelstelling Doelgroep Programma Ervaringen tot nu toe Vervolg 2.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Innovatiecentrum West-Vlaanderen1 Innovatie in de sociale en beschutte werkplaatsen in de regio Westhoek-Oostende (project okt.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Business Process Management
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Vluchtelingen, duurzaam, op weg naar een eigen zaak
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Masterclass voor lerarenopleiders
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Onderzoeksproject Service’
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

MAATWERKBEDRIJVEN & KWALITEIT benchmark impactbevraging project “Kwaliteitsmanagement in de sociale economie” event 7 mei 2013

Intro  Benchmark kwaliteit, gemeten tijdens het voorbije traject  Impactbevraging  Noden en vragen in functie van vervolgtraject en andere ESF-oproepen

Benchmark kwaliteit legende Schema volgende slide: Kolommen: 22 aandachtpunten Lijnen: kwaliteitsmeting ALLE maatwerkbedrijven, anoniem, door dubbele lijn gescheiden •Starters / middengroep •Gevorderden (VA) Gekleurd volgens: - fase 1 prioritair werkpunt - begin fase 2 met prioritair werkpunt - midden / einde fase 2 met gewoon werkpunt - fase 3 of meer minimum kwaliteit = fase 2 (procesgerichtheid) voor alle 22 aandachtspunten.

Benchmark kwaliteit 1 schema - enkel de patronen tellen … Benchmark_resultaat_april 2013 DEF.xls Benchmark_resultaat_april 2013 DEF.xls 55% van de maatwerkbedrijven telt minimum één fase 1 => Herindeling na nulmeting: gevorderden–minder gevorderden (minimum één fase 1) => Focus op minder gevorderden met fases 1: verbeterassessments => Sectorbrede kwaliteitsverdieping: vervolgassessments, themasessies, intervisie, ESF-tenders Verbeteracties f1 PDCA & verbeterbeleid Vergeleken met nulmeting Prioritaire werkpunten f2+ Ruimte voor bespreking sterktes

Benchmark kwaliteit extra’s …  Vergelijkingsbasis met oprofit & non-profit (750 audits & assessments) ogemiddelde sector & best in class  Benchmark : kennisdelen en innoveren, geen competitie  Tussentijdse benchmark was inspirerend voor de tender “Begeleiding transitie naar het maatwerkdecreet”

Impactbevraging  Anoniem  125 reacties (84 % respons - enkelen niet bevraagd)  2 delen: 1.Evaluatie voorbije 2 jaar ESF-project 2.Input vervolgtraject

Impactbevraging kwantitatieve evaluatie (op 10) Kick-off 7,3 Algemene tevredenheid project 7,2 Collectieve opleiding: inhoud en verloop 6,1 Collectieve opleiding = geschikte voorbereiding zelfevaluatie en assessment 6,0 Zelfevaluatie 7,7 Individuele begeleiding 6,9 Infosessie 6,9 Assessment 7,7 Assessmentrapport 7,7 Kwaliteitsgroeimodel waardevol voor het verbeterbeleid in onze organisatie 7,9

Impactbevraging algemene tevredenheid project 7,2  “Moeilijke maar interessante oefening!”  “Eén en ander kwam in een stroomversnelling.” “Heeft structuur geboden.”  “Allesomvattend naar een bedrijf toe.” “Het is een stap naar erkenning dat we een volwaardig bedrijf zijn.”  “Concept ESF was zeker in orde doch miste ik een stuk professionaliteit in het totaalpakket.”  “Voor gevorderden zat zeer weinig in dit project.” => Extra professionele ondersteuning op maat (bv via tenders) Bv tender begeleiding transitie naar het maatwerkdecree t

Impactbevraging gewenste ondersteuning  “Individuele ondersteuning van externe experts op specifieke domeinen zoals vb strategie, bedrijfsprocessen ea.”  “Zo veel mogelijk individuele begeleiding.” “Ook voor de noden van gevorderden.”  “Vooral de ervaringsuitwisseling kan een enorme meerwaarde opleveren. Hoe pakken andere organisaties dit aan? Wat zijn hun ervaringen? Welke nuttige tips hebben zij? Of gewoon samen zoeken naar oplossingen”  “Geen assessment zonder ondersteuning, want anders schiet dit zijn doel voorbij.”  Totaalpakket kwaliteitsgroeimodel op maat:  individuele (incl experten)begeleiding = FOCUS  intervisie en collectieve sessies  assessments

Impactbevraging collectieve opleiding 6,1 & 6,0  “De groepen waren niet juist ingedeeld waardoor beginners en gevorderden samen les kregen. De lessen werden gegeven uit theoretisch oogpunt en niet over praktijk.” “Niet alle opleidingsinhouden waren relevant.”  “Er moest meer tijd zitten tussen de opleidingen en het uiteindelijke assessment.” “Heel interessant maar tijdrovend voor een kleine organisatie.” “Meer regionaal laten doorgaan.”  “De terugkomdagen waren te veel gericht naar de sociale werkplaatsen.”  “Intervisie voor directie: een paar deelnemers, één sessie ging niet door”  “In het begin van het project vonden we dat de begeleider te weinig meerwaarde kon bieden. In de latere sessies is dit gunstig geëvolueerd.”  “Na de opleidingsmomenten heb je een goede basis om van start te gaan ”

Impactbevraging collectieve opleiding 6,1 & 6,0 => Collectieve sessies meer op maat (ook via ESF-tenders):  timing, regionale spreiding  kwaliteitsniveaus, grootteordes en activiteiten => Focus individuele begeleiding op maat

Impactbevraging individuele begeleiding 6,9  “Was inspirerend en aanmoedigend.”  “Geen individuele begeleiding gehad.” => focus fases 1 en eerstelijns via koepels => Extra know how via ESF-tenders

Impactbevraging infosessies 6,9  “Was klaar en duidelijk.”  “Dit was zeer concreet en gaf antwoorden op de gestelde vragen.”  “Vrij theoretisch, wat ook logisch is gezien de uiteenlopende toehoorders.” => Eerste bijsturing gebeurd: kleinere, interactieve groepen => Vervolg obv reële scores: gevorderden (VA) - minder gevorderden (VBA) met aangepaste infosessies

Impactbevraging kwaliteitsgroeimodel waardevol voor het verbeterbeleid 7,9

Zonder uitzondering vraag naar vervolg

Benchmark & impactbevraging kwaliteit CONCLUSIE  Benchmark: nood aan vervolg ook al zijn er sterkere punten  Impactbevraging: vraag naar vervolg mits aandachtspunten  Vervolgtraject maatwerkbedrijven: doorstart  Focus fases 1  Totaalpakket kwaliteitsgroeimodel

Bedankt voor de open en constructieve samenwerking! Wordt vervolgd …