Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF? Wat werkt?
Wat moeten we verder doen?
Dr. Kees Vernooy Lector emeritus Effectief Taal- en leesonderwijs
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Collectief portfolio groep 3
Geletterdheid….. Wat is dat?
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Leerlijnen in relatie met de methode
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Tweede wereldoorlog.
Communiceren met Marloes
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
BEGRIJPEND LEZEN DOET ERTOE! Wat werkt?
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
QUIZ hoofdstuk 1.
Onze doelen en visie in beeld
Een prachtige kans voor uw kinderen
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
BEGRIJPEND LEZEN. Wat werkt op de werkvloer?
EFFECTIEF EN AANTREKKELIJK OMGAAN MET LEESSTRATEGIEËN
Lezen: doe het goed voor
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Jan Engelen & Nicole Goossens 13 oktober 2010 Woordenschat en Tekstbegrip Onderzoek op de basisschool.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Leesvaardig Examentraining.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
LEERLINGEN HELPEN EFFECTIEF ANDERE LEERLINGEN Peer tutoring: een effectieve methodiek om de leesresultaten en de leesmotivatie te verbeteren Dr. Kees.
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
DE TEKST CENTRAAL De opkomst van close reading nader bekeken
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
WAT VRAAGT BEGRIJPEND LEZEN EN WAT WERKT OP DE WERKVLOER?
Lang zullen ze begrijpend lezen – impulsproject
Transcript van de presentatie:

Methoden en leesstrategieën Illustratie: Frequentie strategieën Leeslink (basisabonnement) Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen Visualise-ren Samen-vatten Herstel-len Groep 4 Groep 5 4 Groep 6 Groep 7 Groep 8 Sommige methoden hebben alleen korte teksten, waardoor er geen strategieën nodig zijn. Bijvoorbeeld: Overal tekst!

Opkomst van de strategie ‘het belang van herlezen’ Herlezen leidt tot een beter en dieper tekstbegrip. Leerkrachten moeten leerlingen aanmoedigen teksten nog een keer te lezen.

a. Wat is de belangrijkste strategie? Voorkennis is voorwaardelijk Zonder (voor)kennis over dat wat je leest, is het slecht afleidingen maken en is het resultaat (doel: zelfstandig tot de inhoud kunnen komen van de tekst) laag. Voorkennis heeft een krachtig effect op het begrijpend lezen. Door een goede voorkennis pik je makkelijker iets op.

Het belang van achtergrondkennis Onderzoek laat zien dat leerlingen met relevante achtergrondkennis het duidelijk beter doen dan leerlingen zonder die achtergrondkennis, ongeacht hun technische leesvaardigheid Source: Willingham, Why Don’t Students Like School? p. 27

Voorkennis en voorspellen Voorkennis en voorspellen hangen samen. Diverse onderzoeken tonen dat bij leerlingen die voorspellen het begrip en de interesse voor de te lezen tekst toeneemt.

Altijd: Pre-reading activiteit Activeren achtergrond kennis/ voorkennis Een lezer steunt op de kennis die hij over een onderwerp heeft bij het verlenen van betekenis. Alle woorden kennen en onvoldoende kennis over het onderwerp hebben, leidt ook niet tot een goed begrijpen van de tekst. (Mikulecky, What is Reading?) Belangrijke vragen: Waar gaat het over? Wat weet je er al van?

Wat toont onderzoek (2011) ook nog? Het belang van: Previewing pre-teaching van kernwoorden Het laatste is efficiënter dan het eerste.

b. Het belang van afleidingen kunnen maken Conclusies kunnen trekken vraagt, omdat de tekst dikwijls ‘impliciet’ van aard is, om informatie uit de tekst te kunnen afleiden. Tussen de regels kunnen lezen! Schrijvers zeggen dikwijls meer dan ze op het eerste gezicht zeggen.

Als ze binnenkomt, is ineens iedereen stil. Het schilderij is al jaren familiebezit, maar moet nu helaas verkocht worden. Vroeger zou ik dood geweest zijn. Ik vergeet soms naar mijn werk te gaan.

HOE MOET EEN LEERLING AFLEIDEN? - Voor het lezen (de kaft van een boek, aanwijzingen uit afbeeldingen, vooraf de vragen lezen, voorkennis en nadenken, en de aanwijzingen aan het begin van de tekst) - Tijdens het lezen (tekst, illustraties, aanwijzingen in de tekst, ervaringen/voorkennis, vergelijkingen, oorzaak en gevolgen) - Na het lezen (voorkennis, ervaringen, tekst aanwijzingen, vergelijkingen, oorzaken en gevolgen,en verbindingen met de tekst leggen)

c. Wat doen als je het niet meer begrijpt? Herlezen, vooruit lezen, nadenken, kijken naar afbeeldingen Het aanpassen van de leessnelheid Om hulp vragen 11

d. Stimuleer doelgerichtheid en monitoren Leesdoel Monitoren Resultaat

Leerlingen doelgericht met teksten leren omgaan: cruciaal! Wat houdt dit in? Aandacht voor: Wat is belangrijk in de tekst; Wat moeten we onthouden en/of opschrijven?; Hoe kunnen we het beste de tekst proberen te begrijpen?

Combinatie van strategieën werkt het best National Reading Panel vond dat instructie van een combinatie van strategieën in het algemeen effectiever was dan instructie van afzonderlijke strategieën. Een combinatie van strategieën werkt het best! 14