Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs Groot netwerk 12 juni 2013 Door: Maria Zaal en Wouter Helmink, Onderwijsconsulenten WSNS
Overgang van primair naar voortgezet onderwijs Nu: Advies van de basisschool aangevuld met gegevens: LOVS NIO In een aantal gevallen rechtstreeks contact tussen PO en VO Het toelatingsformulier staat centraal!
Zuid-Kennemerland kent hoge afstroom adviezen zijn te hoog Hooggespannen verwachtingen bij ouders en leerlingen Gebrek aan motivatie is vaak oorzaak van afstroom
In Passend Onderwijs spelen de onderwijsbehoeften van de leerling een belangrijke rol. Het is belangrijk om helder in kaart te brengen wat de leerling nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen.
Er wordt over leerlingen gesproken maar niet met leerlingen! Nu: Er wordt over leerlingen gesproken maar niet met leerlingen!
Hoe geven we binnen het PO vorm aan een warme overdracht? Reguliere overdracht blijft bestaan Daarnaast komt de warme overdracht die door de leerling zelf wordt verwoord.
Het project 5 basisscholen 2 scholen voor voortgezet onderwijs Coördinator SWV-VO Directeur WSNS 2 onderwijsconsulenten Start: augustus 2011
Wat hebben we gedaan? Met elkaar ontwikkelen en uitproberen van verschillende overdrachtsformulieren Nadenken over een curriculum warme overdracht van PO naar VO
Uitgangspunten waren: overdracht voor iedere leerling De leerling is eigenaar van zijn overdracht Onderwijsbehoeften en talenten worden door de leerling zelf verwoord
Juni 2013: 5 basisscholen hebben met hun groep 8 de formulieren ingevuld De formulieren worden overgedragen naar het V.O.
Hoe verder? Schooljaar 2013-2014: leerlingen die op het Coornhertlyceum, Haarlemcollege, Schoter lyceum en Sterrencollege zitten zullen direct gevolgd worden Speerpunten: Hoe is de overdracht verlopen? Hoe centraal staat de leerling zelf? Kan het V.O. iets met de door de leerling aangeleverde info?
Ambitie 2013-2014: Alle leerlingen uit de pilotgroep volgen en andere V.O. scholen informeren Evaluatie en bijstelling curriculum
Ervaringen uit de praktijk……
En nu aan de slag…..
Opdracht: aan de hand van de stellingen discussie in viertallen Als leerlingen zelf hun onderwijsbehoefte gaan formuleren zal de motivatie van de leerling verbeteren. Een warme overdracht in de basisschool door de leerling is naast de reguliere overdracht noodzakelijk. Invullen van een overdrachtsformulier
Vragen, opmerkingen, discussie….
Dank u wel voor uw aandacht!