Naar een eigentijdse streektreindienst in het Waasland Abllo vzw Regionaal Forum 1 december 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Belsele-Noord Naar een nieuwe structuur rond het station, Kleemstraat, Puidreef en Heiakker Belsele-Zuid Belsele-West.
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Wij maakten een uitstapje naar: Het Centraal Station.
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Mechelen, Workshop 18 november LETS: wat, hoe, waarom LETS en verenigingen LETS en heemkunde…
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
DE GEN-STATIONS IN HET KADER VAN HET GEN-SPOORNET
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
GEN - Visie van de BTTB Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers Stefan Stynen, voorzitter WG Spoorwegen Kees Smilde, coördinator.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
De trein, laat je er leiden IR - van Antwerpen tot Gent Persvoorstelling 30 maart 2005 A.B.L.L.O. vzw.
OP NAAR SINT-PIETERS-KAPELLE !!. Onze school situeert zich in Mechelen. We zullen vertrekken aan het …….
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV)
14 april 2004Met de trein naar Nemo!1 Naar Nemo! Daar ga ik! Ik vertrek met de fiets vanaf school.
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Ir. Joël Vandamme Europese Commissie DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling Brussel – EP – 1 december 2009 Energie & Duurzaamheid vanuit het perspectief.
Dienst economie VVSG: overlegtafels Vrijdag 2 maart, Leuven.
Goedemorgen.
Een Monitor Sociale Economie voor de Provincie Antwerpen Joris Ghysels Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck.
“Vinger aan de pols, bij Buren in nood”, voorstel aanpak kredietcrisis Remco Dijkstra Fractie VVD Buren 24 maart 2009.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Nieuwe treindienst* stelt Waasland teleur * vanaf 10 december 2006 BTTB vzw Regionaal Forum 1 december 2006.
Het Waasland als stedelijk netwerk Grondslag voor een RegioRailNet Regionaal Forum 1 december 2006.
Voornaam Naam / 8 mei 2007 Subtitel van de presentatie Lerend netwerk Schepenen Lokale Economie Leuven 25 mei 2012.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Presentatie PhO Wonen december Opleveringen nieuwbouw op korte en middellange termijn Resultaten van de Inventarisatieronde planaanbod 2010.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Met lokale handelsnetwerken een nieuwe economische orde ontwikkelen
Dienstregelingen en Wiskunde
Ouderavond toekomst Martinusschool Beegden.  Welkom  Doel van de avond informeren en afstemmen:  Wet en mogelijkheden  Historisch perspectief  Stand.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Mierlo - Helmond (spits)
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Toepassingen 5L week 17: ‘Op stap met het openbaar vervoer’ een uurtabel van het openbaar vervoer hanteren een tabel met openingsuren hanteren een tijdsduur.
Dialoogsessie Basisbereikbaarheid openbaar vervoer
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 2 maart 2016.
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Klankbordsessie 2 december 2015
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Leegstand en regionale samenwerking
Nationale Omgevingsvisie
Ontwikkeling, wij als EBS
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

Naar een eigentijdse streektreindienst in het Waasland Abllo vzw Regionaal Forum 1 december 2006

1.E17-netwerk = stedelijk netwerk, kansrijk netwerk ? (1 dia) 2.Scenario’s voor een regionaal netwerk (19 dia’s) •Drie scenario’s in kaart, tabel en met focus op knooppunten •Toetsing van scenario’s 3.Zorgsystemen (6 dia’s) 4.10 vragen aan het Regionaal Forum (1 dia)

Antwerpen en stadsrand Brussel en stadsrand Gent en stadsrand Beveren Sint-Niklaas Temse Lokeren Zele Dendermonde Mechelen en Leuven E17-netwerk = stedelijk netwerk Kansrijk netwerk ?

Scenario’s voor een regionaal netwerk • Afstemming op de regionale behoeften • Kansen van het stedelijk netwerk benutten, zwakten van het spoornet wegwerken • Herstellen en verbeteren van zowel het IC- als het IR-concept • 7 dagen op 7, van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat • Meer doorgaande verbindingen, minder overstappen • Meer zuivere 30’ frequenties • Oplossingen zoeken voor de kleinste halten • Bedrijfseconomische en klantgerichte benadering • Aansluitingen verzekeren • Permanente zorg voor kwaliteit Scenario’s Zorgsystemen

Korte termijn : herstelmaatregelen (2007). Middellange termijn : regionaal netwerk opzetten (2008 of 2009). Scenario’s • Herstelscenario NMBS IR  • Doorgroeiscenario Sint-Niklaas-Centraal 30 • Doorgroeiscenario RegioNet 30

Herstelscenario = NMBS IR  Antwerpen-Centraal heeft medio 2007 extra spoorcapaciteit, vanaf dan de Vlaamse Hoofdspoorlijn versterken met toevoeging IR 

Asse en Bockstael bedienen, (stilstand te Dendermonde korter) Antwerpen-Zuid en Beveren, aanzet IR-dienst Drie sneltreinen per uur Antwerpen - Gent St-Niklaas, aanzet versterking als IR-knooppunt (bovenop IC) Lokeren, aanzet versterking als IR-knooppunt Aanzet betere bediening stadsrand

Toetsing herstelscenario

Doorgroeiscenario één = Sint-Niklaas-Centraal 30

30’-frequentie in alle stations In het hart van het E17-netwerk 4 treinen per uur Klokvast naar Brussel, ook naar de stadsrand Leuven – St-Niklaas klokvast

Elk half uur ontmoeten alle treinen mekaar, met aansluitingen van en naar alle richtingen. Heel helder. Vier van de vijf aankomende treinen rijden verder. Gewoon blijven zitten is puur gemak. Regionale verbindingen blijven traag door de overstap of lange stilstand Kwetsbaar systeem : eén vertraagde trein zorgt voor vertraging van de volgende trein of aansluitingen gaan de mist in.

In Lokeren blijven de aansluitingen slecht : van Dendermonde, Zele, Sinaai en Belsele naar Gent-Dampoort : tot 26’ wachten. Tijdens één rit heen en terug zit men als het ware 52’ in de file.

Toetsing doorgroeiscenario één

Doorgroeiscenario twee = RegioNet 30 Zo wordt het E17-netwerk ook een L59-netwerk

IC-treinen enkel in IC-stations

IR+ treinen verbinden een waaier aan stedelijke gebieden op INT-, IC- en IR-niveau Randstedelijke gebieden en economische knooppunten behoren tot IR-net ** Kleine stations : bediening te bepalen op lokaal niveau.

Elke treinserie rijdt om het half uur. Naar Antwerpen of Gent 4 X / uur. Alle aankomende treinen rijden verder. Gewoon blijven zitten is puur gemak. Nog meer voordelen : • regionale verbindingen sneller • productiemiddelen efficiënter benut • vertragingen zetten zich minder gemakkelijk door van één trein op een andere • het Cargonet op de Hoofdspoorlijn kan nog tot vier treinen per uur per richting aanbieden • het spoorwegsysteem drager van het internationale, nationale en regionale net. Nader te onderzoeken bottle-necks zijn : • ringlijnen te Antwerpen en Gent

Om het half uur een IR+ in vier richtingen Aansluiting uit Zele en Dendermonde naar Gent OK Kans : Spoor 1 en 2 aan één perron (i.p.v. zes sporen) ? Nader te onderzoeken bottle-neck : aftakking naar Dendermonde hypotheek op capaciteit lijn 59

Toetsing doorgroeiscenario twee

De vertreklijst van Beveren, wordt de standaard in eenvoud

Beste koop op interregionaal niveau ? De kleurenvelden geven, beter dan de onderliggende cijfers, een indicatie van de waarde van elk scenario. Trendbreuk. Snelheid en meer overstapvrije verbindingen. Maar kleine stations zijn nog niet ingepast. Trendbreuk. Alle stations profiteren van de kwaliteitssprong. Kleine trendbreuk. Lijn 59 wordt opgewaardeerd. Zijlijnen krijgen iets betere aansluitingen. Trend. IC-verbindingen enigszins positief.

Beste koop op regionaal niveau ? Trend. Regionaal bijna niets betekenend. Kleine trendbreuk. Lijn 59 wordt opgewaardeerd. De zijlijnen blijven in de kou. Trendbreuk. Alle stations profiteren van een kwaliteitssprong. Trendbreuk. Idem, maar het lot van vijf lokale stations blijft onduidelijk.

Zorgsystemen (1) Regionale aanpak (  ) Toegankelijke stations (  )

Toegankelijke treinen (  ) Multifunctionele platformen (  )

De vervoerketen (  ) Verkoop en service(  )

Communicatie, voor en na de rit. Temse Welkom in Temse  Centrum 0,5 km Steendorp 3,5 km Velle 4 km Tielrode 3,5 km Elversele 6 km Nieuw Temse 1,2 km TTS 2,5 km Bus en fiets 50 m  Schelde 400 m

Zorgsystemen NMBS 2007 De NMBS voorziet gewoonlijk een dienstregelingtrommel zoals aan de bushalte, onverlicht, met condens en vuil. Soms is er een dienstregelingkastje met ruimte voor info van één halve werkdag. Op het voorbeeld hiernaast, zit de andere helft eronder. Dit bord hangt op het perron, ver van de hoofdingang, ver van de looplijnen en ver van de plaats waar courant wordt gewacht en in- of uitgestapt. Verzorgde communicatie ? (Art 14. Wet van 25 augustus 1891 op de Vervoerkontrakten)

Zorgsystemen

10 vragen aan het Regionaal Forum 1. Korte termijn : herstelmaatregelen in juni 2007 ? 2. Middellange termijn : doorgroeiscenario voor regio / interregio ? 3. Wanneer een ruimtelijke / vervoerskundige onderbouwing van de treindienst ? 4. Wat is de rol van FOD-mobiliteit hierin? 5. Kan de provincie hier initiatief nemen? 6. Hoe basismobiliteit en netmanagement op het spoorwegnet invullen? 7. Welke communicatiestrategie inzake het RegioNet? 8. Welk samenwerkingsverband tussen vervoersbedrijven en andere partners? 9. Wat is de bijdrage in duurzame mobiliteit, halen Kyoto-normen? 10. Welke levenskwaliteit in de kernen van het stedelijk netwerk?