VH naar … De Veiling van Morgen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Communicatie en draagvlak
verenigings- communicatie
Ondernemen in de praktijk
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Informatie-avond doorstroming klas 1 MH naar klas 2 Mavo of 2 Havo
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
E-Raden als extranet Leuven, 24 oktober 2005 Freddy Deprez, Algemeen directeur Jan Vangrinsven, projectleider.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Het Cultuurcentrum Kortrijk Een huisstijl voor een huis met vele kamers.
Project Atilla starten met certifiëring van verworven competenties Infodag Europass - Vrijdag 26 november 2010 Vicky De Roo.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Wat is een communicatieplan?
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
1 Uitrol Werkplein Noordoost Flevoland juni 2009 Werkplein Noordoost Flevoland.
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Agility – What’s in it for Finance Strategic Management Centre Round Table Finance Transformation Day Prof. dr. F.A. Roozen Amsterdam, 9 december 2009.
Uw merkcommunicatie in de juiste context Hoe zet u het vernieuwde Livios.be optimaal in binnen uw content- en conversatiestrategie? Erwin Vanherle Algemeen.
Basis communicatieplan
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Studentencongres Reclame en PR.
Stelt u zich eens voor….. …er is een probleem in uw bedrijf…
Webdesign & (Digital) Marketing Portfolio Stage
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
HR NETWERK 2015, EEN ANDERE AANPAK. Wat willen we bereiken ? HR netwerk ’15 2 Verdere versterking van het HR netwerk als spil – instrument rond.
Ingelmunster 5 Groep 5. Ingelmunster DoelstellingenMiddelenBudgetPlanning.
Naar een optimaal HR - beleid
11 Jaarplan 2015 CKT 24 oktober Terugblik 2014 a.Implementatie regiefunctie gerealiseerd: eerste ervaringen met toetsing door externe provider.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Informatie management HC2
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Denk. doe. word. participeer.. Arteveldehogeschool: Wil graag/moet inspraak geven aan de studenten De StudentenRaad van de Arteveldehogeschool (SRA) 
Naar een duurzaam HRM beleid
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
9 oktober 2014 | Raymond de Niet, Beeldredactie-RPT 1 Verbeelding bij het PBL Tell me, Show me, Involve me.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
WAT IS HET MAATSCHAPPELIJK MIDDENVELD 1
Modest MEELBERGHS – januari 2016
Waarden & organisatiecultuur
Projectvoorstelling ….
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Ronde van Schoolbesturen Mechelen Werking COBES
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
Leiderschapsontwikkeling
[Naam project] [Naam presentator]
Transcript van de presentatie:

VH naar … De Veiling van Morgen Communicatievoorstel

? Inhoud Wat ? Communicatie-aanpak ? Welke doelgroepen? Kernboodschap / effect / middel per doelgroep Wanneer en hoe ? Structuur van communicatie-moment Gebruik specifieke communicatie-elementen Kostenraming ?

1. Wat ? Noodzaak om te veranderen, om VH aan te passen aan de interne veranderingen (de veiling zelf) en de externe veranderingen (de omgeving, de wereld). Kerngegeven intern : change van 1995 >> 2006 (p.5) Kerngegeven extern : mondialisering & schaal-vergroting (oa macht en concentratie van de retail), changing consumer, info-maatschappij… [Door het feit dat de oplossingen de facto verder liggen van het coöp. model, moet er nu nog meer aandacht besteed worden aan de communicatie met de stakeholders om het “verder voortbestaan van de VH” te vrijwaren.]

2. Communicatie-aanpak ? Geconcentreede aanpak : alle verschillende stakeholdersgroepen op max. 36u informeren Zelfde kader, zelfde context, maar verschillende accenten/boodschap afhankelijk van doelgroep Communicatie moet inspelen op cognitieve en op emotionele niveau Opvolgingstraject is noodzakelijk

3. Welke doelgroepen ? RVB Personeel Leden-coöperanten : de hoofdleveranciers Afnemers : de klanten Potentiële leden en afnemers Pers Concullega’s Overheid

4. Kernboodschap / effect / middel per doelgroep RVB Dit is de enige juiste weg! De beslissingen werden genomen door de volledige RVB. Draagkracht voor de boodschap >> Dag voordien: opleiding, media-training, volledige doorloop

4. Kernboodschap / effect / middel per doelgroep Personeel Job-behoud Veiligheid Sociale Rust >> personeelsvergadering, interne nieuwsbrief, advalvas >> centraal aanspreekpunt personeel (HR)

Fier lid te zijn van “winnende” veiling 4. Kernboodschap / effect / middel per doelgroep Doelgroep Kernboodschap Effect Leden Blijvende transparantie Naar beter financieel resultaat * LEI-studie: From commodity to customer value “Leegloop” stoppen Fier lid te zijn van “winnende” veiling >> Klassieke uitnodiging+adv. BVL , Ledenvergadering, Veilingklokje, Interne nieuwsbrief, via pers, centraal aanspreekpunt

(handelaars en retail) 4. Kernboodschap / effect / middel per doelgroep Doelgroep Kernboodschap Effect Afnemers (handelaars en retail) Afnemers worden klant Niet product, maar klant staat centraal Cocreatie Omzet-verhoging Verhoogd vertrouwen >> Via Pers, Veilingklokje Speciale Editie, persoonlijk opvolgings- bezoek bij de Top-10 (vooral bij de handelaar)

4. Kernboodschap / effect / middel per doelgroep Potentiële Afnemers en Leden VH heeft als enige op lange termijn een duidelijke strategie en gaat die nu ook implementeren Overtuigen zich tot VH te richten >> Via pers, mond-aan-mond en persoonlijk contact

4. Kernboodschap / effect / middel per doelgroep Concullega’s VH en zijn leden zijn klaar voor de toekomst Paniek zaaien bij concullega’s Concullega’s in defensief duwen ! >> Via pers, mond-aan-mond en persoonlijk contact

4. Kernboodschap / effect / middel per doelgroep Overheid Pers VH is klaar voor de toekomst Goodwill creëren >> Pers via persconferentie en persoonlijk contact >> Overheid via pers en persoonlijk contact voor top-ambtenaren

5. Wanneer en hoe ? D-day -1 : “Motivatie”namiddag RVB D-day : AM : Personeelsvergadering D-day: avond : Ledenvergadering D-day +1 : Persconferentie, Uitgave nieuw “Veilingklokje” D-day +60 : : Feedback-info-ronde 1 [D-day+120/180/240/320] D-day+360 : Round-up + huisstijl-verandering

6. Structuur van communicatie-moment 4 of 5 verschillende fasen : 1.) Show-moment : imponeren Multimediale voorstelling met Globale context: de veranderende omgeving De wereld : Niet-VH/tuinbouw-gerelateerde persoonlijkheden De consument : trendwatcher aan het woord De sector : Wel-tuinbouw/niet-VH-gerelateerde persoonlijkheden

6. Structuur van communicatie-moment : vervolg 2.) [Optioneel :] Het buffer-moment : X speelt uitdager t.o.v. de boodschappers van VH Hij stelt de vragen die het publiek eigenlijk wil stellen. Hij geeft de voorzetten Bvb Bob Delbecque, Roel Van De Wiele Bvb Paul D’hoore Bvb Jacques Van Outryve (deze personen zijn anderzijds ook inzetbaar bij deel 1 op de vorige pagina) Wie staat verder op het podium ? RVB+management VH

6. Structuur van communicatie-moment : vervolg 3.) Management + Voorzitter lichten nieuwe structuur toe 4.) Implicaties : afhankelijk van doelgroep : Ledenvergadering : Voorzitter (en RVB) besluit met implicaties Personeelsvergadering: Management besluit met implicaties Pers… 5.) Management legt vervolgtraject uit

7. Gebruik andere communicatie-elementen Samenvattend : Vernieuwd “Veilingklokje” (niet inhoudelijk, maar vooral de naam) Interne Newsletter Change-advalvas voor personeel Website Aanspreekpunt Persoonlijke aanpak pers : (d.i. nazorg) BVL, Trends, FET, …

8. Kosten-raming ? FASE 1 Dag-prijs Field Externe kosten Catering Multimedia-show : Fotografie en audiocaptatie Grafische elementen Video/audio in zaal + aantal originele extra’s : Bvb uitnodiging Leden : 1/2 pagina Q BVL Bvb zaal ledenvergadering : bvb Kinepolis Externe presentators FASE 2 Opvolging via maandelijkse fee

Q & A fieldcommunication [TheLandscapeGroup] St-Annadreef 68B 1020 Brussel +32 2 478 78 38