Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lean in de gezondheidszorg
Advertisements

Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
NEGEN PRESTATIEVELDEN BEPALEN DE PERFORMANCE VAN UW ORGANISATIE
Menno Karres Lead Auditor
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Management en logistiek
Dienstverlening Dyade in het kader van SEPA. Overzicht Quick scan Projectmanagement Advies acceptgiro’s Machtigingenadministratie.
LEAN Management in Parker
Business concept SMART-consultants
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
LEAN DISTRIBUTION Waar komt LEAN vandaan? Wat is LEAN?
Een continue verbeterende dienstverlening
Inkoop van zakelijke dienstverlening
© de vries business consultancy, 2008
Opleiding: Logistiek en technische vervoerskunde, Hogeschool van Amsterdam Stagebegeleiding: Margaret van Valkengoed, PICA.
Facility management en inkoop
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Logistiek management: begrippen en principes
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
LEAN-aanpak Utrecht, Hans Evers. LEAN 2 2 © 2010* VGM B.V. Wat is Lean Six Sigma?  Het doel van Lean Six Sigma is om een zo snel, soepel en.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Inhoud college Just In Time Pull Production.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Leid jezelf Leid anderen Leid operatie Leid verandering Zingeving bepalen, Visie uitlijnen en Strategie cascaderen Waarde toevoegen vanuit de Klant Waarde.
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 7 Lean Management
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
© R. Van Landeghem, Industrial Management 1 Middagactiviteit 21 juni.
Nike Supply Chain Management
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Introductie Systems Engineering
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel Logistiek 1 College 7 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Informatie management HC2
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Processen.
Regie op Locatie met Lean Kennisbijeenkomst 29 oktober 2013 Jenny Tiemens.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
L EAN IN DE HUISARTSENPRAKTIJK D.R. Zwart Maart 2016.
Kennisdag Auditen en Onderzoeken Donderdag 5 juni 2014
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
Certificering van assetmanagement
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Varianten op auditen Kennisdag 5 juni 2014 Manon Diepenmaat.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Procesverbetering in de Zorg
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Waardeketen van Porter
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Onderzoek Duurzaam Duurzamer Produceren
Inhoud college Structuur boek Groepsgewijze productie Just In Time
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Methoden om te werken aan continue verbetering
Manufacturing A3; Reduceren van de levertijd
Kaizen Quick Reference Card
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen Lean bij de Rotte Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen

Ervaringen met Lean? Of anders: TQM Mans MBO

Onderwerpen de essentie van lean de 5 principes van lean het lean huis processen /Value Stream Mapping Tools lean (project) aanpak

De benadering van lean Nut kosten en efficiency vs Zin waarde en toevoeging

kosten, waarde en tijd Lean-filosofie Geld klant supplier afd1 afd2 afd 3 transport Tijd winst Lean-filosofie

Wat te doen? Kritisch kijken liefde voor detail Vragen stellen……. En nog eens vragen stellen

Waar Lean? Productieafdeling Verkoop afdeling/ orderintake Bedrijfsbureau Vergunning verlening bij gemeente Brandweer ondersteunende processen Ziekenhuis wachtlijsten OK Zorg: facilitaire dienst

LEAN-mix Purpose Process People Verbetercultuur Effectiviteit Efficiency People Verbetercultuur

Lean principes in fasen Streef naar perfectie 5 Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1

Het Lean-huis LEAN concept (JIT leveren) Elimineren van verspillingen Productie o.b.v. behoefte Elimineren van verspillingen 7 x waste Verkorten van omsteltijden Streven naar minimale voorraad Streven naar seriegrootte 1 Pull SMED 5S Kan ban Maximaal gemotiveerde mensen

fasen 5 4 3 2 1  Streef naar perfectie Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1 

1. Het Kano model Klantwaarde Specificeer waarde voor de klant 1. Het Kano model Klantwaarde

Lean principes in fasen Streef naar perfectie 5 Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2  Specificeer waarde voor de klant 1

2. Processen in kaart In kaart: proces diagram Doel : inzicht in organisatie goederen of diensten input en output informatie

Voorwaarden Groot genoeg om een bijdrage te kunnen leveren Klein genoeg om (overzichtelijk) te maken in een diagram Output gericht op eisen van de klant Stroomdiagram

Processen: Waardeketen Inzicht in - doorstroming - kosten vs waarde

Processen: Stroomdiagram

Processen: Identificeer waardestroom VSM Current state Ideal state Future state

Lean principes in fasen Streef naar perfectie 5 Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3  Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1

3. Stroomlijnen: Creëer flow Streef naar maximale doorstroming (van halffabrikaten)

3. Creëer flow Takttijd = Beschikbare Productietijd / Klantvraag. Een voorbeeld: De klant vraagt om 100 producten per dag. Er zijn 8 productie-uren per dag beschikbaar. De Takttijd wordt dan: 8 uren / 100 producten = 4 minuut en 48 seconden Elke 4 min en 48 seconden moet een product gemaakt worden.

Lean principes in fasen Streef naar perfectie 5 Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4  Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1

4. Produceer tegen “pull” Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 4. Produceer tegen “pull” Minimaliseer voorraden door te produceren tegen klantvraag

Lean principes in fasen Streef naar perfectie 5  Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1

5. Streef naar perfectie leidt tot continu verbeteren Houding en gedrag Kaizen Doenken Zingeven Verbazen Werkvloeren Operationeel management 5 S Scheiden Schikken Schoonmaken Systematiseren Standaardiseren OEE operational equipment effectiveness (Uptime = T -/- c/o +waste+ speed+ d/t

5. Kaizen: Verbeterpotentieel realiseren Streef naar Perfectie 5. Kaizen: Verbeterpotentieel realiseren Definieer probleem en doelstelling (smart) Check en borg (KPI’s meten + resultaten vastleggen) 6 1 ? 2 Voer oplossing uit Analyseer feiten; Identificeer (visgraat, issuetree), Kwantificeer (meten, pareto), Prioriteer (inspanning/effect voor selectie vital few) 5 4 Plan uitvoering (A3 implementatieplan) 3 Genereer oplossing (brainstorm)

5. Identificeer verspillingen als verbeterpotentieel Streef naar Perfectie 5. Identificeer verspillingen als verbeterpotentieel

Projectaanpak en overzicht: A3 implementatieplan