Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen Lean bij de Rotte Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Ervaringen met Lean? Of anders: TQM Mans MBO
Onderwerpen de essentie van lean de 5 principes van lean het lean huis processen /Value Stream Mapping Tools lean (project) aanpak
De benadering van lean Nut kosten en efficiency vs Zin waarde en toevoeging
kosten, waarde en tijd Lean-filosofie Geld klant supplier afd1 afd2 afd 3 transport Tijd winst Lean-filosofie
Wat te doen? Kritisch kijken liefde voor detail Vragen stellen……. En nog eens vragen stellen
Waar Lean? Productieafdeling Verkoop afdeling/ orderintake Bedrijfsbureau Vergunning verlening bij gemeente Brandweer ondersteunende processen Ziekenhuis wachtlijsten OK Zorg: facilitaire dienst
LEAN-mix Purpose Process People Verbetercultuur Effectiviteit Efficiency People Verbetercultuur
Lean principes in fasen Streef naar perfectie 5 Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1
Het Lean-huis LEAN concept (JIT leveren) Elimineren van verspillingen Productie o.b.v. behoefte Elimineren van verspillingen 7 x waste Verkorten van omsteltijden Streven naar minimale voorraad Streven naar seriegrootte 1 Pull SMED 5S Kan ban Maximaal gemotiveerde mensen
fasen 5 4 3 2 1 Streef naar perfectie Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1
1. Het Kano model Klantwaarde Specificeer waarde voor de klant 1. Het Kano model Klantwaarde
Lean principes in fasen Streef naar perfectie 5 Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1
2. Processen in kaart In kaart: proces diagram Doel : inzicht in organisatie goederen of diensten input en output informatie
Voorwaarden Groot genoeg om een bijdrage te kunnen leveren Klein genoeg om (overzichtelijk) te maken in een diagram Output gericht op eisen van de klant Stroomdiagram
Processen: Waardeketen Inzicht in - doorstroming - kosten vs waarde
Processen: Stroomdiagram
Processen: Identificeer waardestroom VSM Current state Ideal state Future state
Lean principes in fasen Streef naar perfectie 5 Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1
3. Stroomlijnen: Creëer flow Streef naar maximale doorstroming (van halffabrikaten)
3. Creëer flow Takttijd = Beschikbare Productietijd / Klantvraag. Een voorbeeld: De klant vraagt om 100 producten per dag. Er zijn 8 productie-uren per dag beschikbaar. De Takttijd wordt dan: 8 uren / 100 producten = 4 minuut en 48 seconden Elke 4 min en 48 seconden moet een product gemaakt worden.
Lean principes in fasen Streef naar perfectie 5 Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1
4. Produceer tegen “pull” Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 4. Produceer tegen “pull” Minimaliseer voorraden door te produceren tegen klantvraag
Lean principes in fasen Streef naar perfectie 5 Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1
5. Streef naar perfectie leidt tot continu verbeteren Houding en gedrag Kaizen Doenken Zingeven Verbazen Werkvloeren Operationeel management 5 S Scheiden Schikken Schoonmaken Systematiseren Standaardiseren OEE operational equipment effectiveness (Uptime = T -/- c/o +waste+ speed+ d/t
5. Kaizen: Verbeterpotentieel realiseren Streef naar Perfectie 5. Kaizen: Verbeterpotentieel realiseren Definieer probleem en doelstelling (smart) Check en borg (KPI’s meten + resultaten vastleggen) 6 1 ? 2 Voer oplossing uit Analyseer feiten; Identificeer (visgraat, issuetree), Kwantificeer (meten, pareto), Prioriteer (inspanning/effect voor selectie vital few) 5 4 Plan uitvoering (A3 implementatieplan) 3 Genereer oplossing (brainstorm)
5. Identificeer verspillingen als verbeterpotentieel Streef naar Perfectie 5. Identificeer verspillingen als verbeterpotentieel
Projectaanpak en overzicht: A3 implementatieplan