Strategische studie geïntegreerd e-government

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Coördinatiecel Vlaams e-government DIA 1 geGIS – Open Source GIS omgeving voor de Vlaamse overheden geGIS – generiek GIS Lieven Raes, adviseur communicatie.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Geo-webservices voor de uitwisseling van ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) & BPA’s CRAB / VBKO update ketting.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Noël Van Herreweghe Netwerklunch - studenten beleidsinformatica ICT-managementfuncties uit de overheid.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011.
GIS-ondersteuning aan lokale besturen in Limburg
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Geïntegreerd e-government
Coördinatiecel Vlaams e-government De VKBO als instrument voor het uitbouwen van een integrale dienstverlening voor ondernemingsgegevens in de overheidssector.
Adobe formulieren : stand van zaken.
De hoeden van Edward de Bono
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
ZorgTV Innovatie & Strategie. Zorg TV Project ter ondersteuning van diabetici in opdracht van MLOZ Onafhankelijke Ziekenfondsen Via het gebruik van zeer.
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
Welkom bij de presentatie van het
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
I-SCAN PROJECT E-gov met en voor uw INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Agenda Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis Vera – 23 april 2009 Voorstelling Cevi/Logins Voordelen samenwerking Vera – Cevi/Logins Demo eLoket ®
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Harmonisatieplannen kabinet
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Workshop e-idee Hartelijk welkom!
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
GIS-coördinator in Westerlo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Digitaal mei 2014.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Optimaliseren BPV keten
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
Kennismanagement & Sociale media
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Transcript van de presentatie:

Strategische studie geïntegreerd e-government April 3, 2017 Strategische studie geïntegreerd e-government Lieven Raes, adviseur geografische informatie, Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Tel: (02) 553 53 12 – Fax: (02) 553 55 42 – E-mail: lieven.raes@bz.vlaanderen.be Boudewijngebouw 4e verd, Boudewijnlaan 30, B-1000 Brussel, België Web: http://www.vlaanderen.be/e-government/

Inhoud 1. Ontstaan 2. Doel 3. Aanpak 4. Huidige situatie 5. Krachtlijnen 6. Strategische projecten

1. Ontstaan (context) Vraag van het kabinet bestuurszaken om werk te maken van ‘lokaal e-government’ CORVE had geen ervaring met lokale besturen en kende deze sector onvoldoende CORVE heeft geen vastgelegde taak naar de lokale besturen, maar weet dat lokale overheden strategisch zijn als e-government dienstverlener naar de burgers CORVE betrok strategische partners met het oog op de aanbesteding (VVSG, VVP en Hogeschool Gent) Aanbesteding aan een ‘neutrale partij’

1. Ontstaan (problematiek) E-governmentrealisaties bij lokale besturen dienen sterk te worden verbeterd. Tot 80% van de overheidsdienstverlening gebeurt via de lokale besturen! E-government aanpak en ICT aanpak is zeer heterogeen waarbij vooral kleine besturen niet in staat zijn om evoluties op te volgen Gebrek aan stimulansen naar de lokale besturen Mogelijkheden van e-dienstverlening zijn onbekend Eénmalige gegevensopvraging en meervoudig hergebruik kan enkel met de lokale besturen worden gerealiseerd

2. Doel Vraag: Wat kan CORVE voor de lokale besturen betekenen? Peilen naar wensen en noden van de lokale besturen Geen strategische studie maar een actieprogramma om tegemoet te komen aan concrete noden en wensen Beperkt aantal strategische projecten in kaart brengen in hun onderlinge samenhang Prioritiseren van mogelijke projecten Draagvlakverwerving met het oog op het verkrijgen van financiële/personele middelen om deze prioriteiten te kunnen realiseren

3. Aanpak Stuurgroep met kabinetten bestuurszaken en binnenlandse aangelegenheden, CORVE, VVSG, VVP, V-ICT-OR, Hogeschool Gent Rondetafelgesprekken met 30 vertegenwoordigers van lokale besturen (Burgemeesters/schepenen, secretarissen en ontvangers, ICT verantwoordelijken, communicatie-verantwoordelijken,…) Gesprekken met gemeentelijke dienstenleveranciers Inventariseren van vragen en van projecten Integreren van de belangrijkste en meest voorkomende vragen tot strategische projecten

3. Aanpak

4. Huidige situatie (vaststellingen) Vaststellingen op lokaal vlak E-government lokaal: diverse ervaringen en een diversiteit aan inzichten E-government lokaal: sterk afhankelijk van de plaats van ICT in het lokale bestuur Vaststellingen bij de relatie tussen het lokale bestuur en ICT dienstenleveranciers Lokaal bestuur en dienstenleverancier... een (on)afhankelijke relatie Lokaal bestuur versus ICT-dienstenleverancier: gebrek aan integratie maakt dat de ICT ondersteuning te veel onnodig maatwerk is Dienstenleveranciers: spelers op een stabiele maar beperkte markt Vaststellingen bij de relatie tussen het lokale bestuur en de bovenlokale besturen Het gemis aan een e-government aanpak voor, door en met lokale besturen E-government bovenlokaal: een verhaal van vele initiatieven en evenveel (?) realisaties E-government bovenlokaal: een gebrek aan normen en standaarden E-government bovenlokaal: dezelfde gegevens worden op verschillende manieren gevraagd, gebruikt en (niet-) gedeeld

5. Krachtlijnen Krachtlijn 1: meer samenwerking Tussen lokale besturen (intergemeentelijke samenwerking) Binnen de Vlaamse overheid (uniforme gegevensdeling- en ontsluiting) Tussen lokale besturen en de bovenlokale besturen (integratie oefening met 750 verschillende diensten die gemeenten aanbieden en waarvan vele diensten enkel samen met bovenlokale besturen mogelijk worden) Krachtlijn 2: naar maximale gegevensdeling binnen en tussen overheden Geïntegreerde dienstverlening d.m.v. authentieke gegevensbronnen De rol van MAGDA als uitwisselingsplatform VKBO als eerste succesvol product,… Kosteloze toegang tot gegevens

5. Krachtlijnen Krachtlijn 3: gemeenschappelijke normen en standaarden Expliciete vraag van de lokale besturen en dienstenleveranciers naar normen en standaarden Expliciete vraag naar de afdwingbaarheid van deze normen en standaarden (belangrijk met het oog op vb. bestekken) Betrokkenheid van het dienstenleveranciers bij normen en standaarden Krachtlijn 4: interactief communiceren over e-government projecten en initiatieven Rode draad doorheen het hele project: interactieve communicatie! Actieve informatiedeling (workshops, discussies en opleidingen) Grote bereidheid van besturen, maar ook van dienstenleveranciers om informatie te delen en uit te wisselen

6. Strategische projecten 7 strategische projecten geven concreet vorm aan de vier krachtlijnen Projecten ter ondersteuning van intergouvernementele samenwerking Project 1. ‘gezamenlijke producten en dienstencatalogus’ Project 2. ‘e-government competentiecentrum’ Projecten ter ondersteuning van de technologische ruggengraat Project 3. ‘authentieke gegevensbronnen’ Project 4. ‘uitbreiden MAGDA platform’ Project 5. ‘identificatie, authenticatie en autorisatie’ Project 6. ‘open standaarden’ Deze projecten zijn nodig voor de groei van het ‘technologische aspect van e-government’ Projecten om de e-government dynamiek en dienstverlening te ondersteunen Project 7. ‘Vlaamse Integratie Projecten (VIP) lokaal – E-IDEE’

6. Strategische projecten 6.1. Interbestuurlijke producten- en dienstencatalogus Doel: Komen tot een gezamenlijke (tussen lokale en bovenlokale overheden) producten- en dienstencatalogus Burgers en bedrijven in staat stellen om op één punt eenduidige informatie te krijgen over de gezochte dient of product Eén keer correcte info beheren i.p.v. 308 keer min of meer juiste info Kwaliteitsverhoging van de informatie aan burgers Efficiënt aanbieden van informatie Kostenbesparing Belang: Het imago van de overheid is in belangrijke mate afhankelijk van juiste informatie die efficiënt de burgers en ondernemingen bereikt. Overheidsmiddelen worden inefficiënt besteed. Elke gemeente beheert voor een groot deel dezelfde informatie over dezelfde diensten Juistheid van informatie op een gemeentelijke website die van de Vlaamse overheid afkomstig is kan niet gegarandeerd worden. Te dure en te weinig informatieve overheidswebsites

6. Strategische projecten Productenlijst 1. 2. 3. Productenfiche

6. Strategische projecten 6.1. Interbestuurlijke producten- en dienstencatalogus (vb. Waregem – Digitaal Sociaal Huis)

6. Strategische projecten Producten fiche Naam Voor wie Waar en wanneer Kosten Wat meebrengen? Wet, reglement Formulier Welke stappen?

6. Strategische projecten 6.1. Interbestuurlijke producten- en dienstencatalogus Middelen: Werkingsmiddelen 3 VTE met competenties inzake projectleiding en coördinatie, juridische/bestuurkundige kennis, technische kennis inzake het beheer van data Basisfinanciering voor ontwikkeling, hosting en ontsluiting van authentieke gegevensbronnen: eenmalig 150.000 euro Jaarlijks beheer: 50.000 euro Doorlooptijd Permanent

6. Strategische projecten 6.2. E-government competentiecentrum Doel Opzetten van een interactief en actief kennis- en competentiecentrum rond e-government vanuit een multidisciplinaire aanpak (niet alleen ICT) Belang: Vandaag is er een groot tekort aan kennis, verspreiding van kennis en promotie van e-government bij de lokale besturen Informatie- en kennisdeling Realiseren van een gezamenlijke strategie ter verhoging van de kwaliteit van e-government Samen opzetten en ondersteunen van projecten Het overstijgen van de focus op de eigen behoefte Draagvlak voor vereenvoudiging van de dienstverlening en e-government Ondersteunen van innovatie Het huidige V-ICT-OR initiatief toont niet enkel het belang aan, maar kan ook deel uitmaken van het competentieplatform

6. Strategische projecten 6.2. E-government competentiecentrum Middelen Werkingsmiddelen 2 VTE met competenties inzake projectorganisatie, communicatie en bestuurszaken,… 100.000 euro jaarlijks voor het opzetten van studies en ondersteuningsopdrachten Doorlooptijd Permanent

6. Strategische projecten 6.3. Authentieke databronnen Doel: Bestaande en beschikbare informatie (gemeenschappelijke gegevens) binnen de Vlaamse overheid opsporen, structureren en beschikbaar stellen als authentieke data. Het toegankelijk maken van gegevens en het optimaliseren van gegevens door samenwerking via het maken van afspraken over het gebruik en beheer van de gegevens Belang: Realiseren van éénmalige gegevensopvraging en maximaal hergebruik Erkenning als authentieke bron kan worden gekoppeld aan ‘onderhoudsvoorwaarden’ en ‘kwaliteitslabel’ Zekerheid over de juistheid van de informatie Vastgelegde structuur die de onderlinge uitwisselbaarheid vergroot

6. Strategische projecten 6.3. Authentieke databronnen E-government Werking Spoor 1: opzetten van een beheersbaarheidsmodel ter ondersteuning van gegevensdeling Spoor 2: uitwerken van processen die leiden tot identificatie en realisatie van authentieke gegevensbronnen aan de hand van een stappenplan Middelen Werkingsmiddelen 2 VTE business specialisten en architecten data-design 1/5 VTE voor ondersteuning van het beheersbaarheidsmodel Doorlooptijd Opzetten van een beheersbaarheidsmodel (spoor 1) – 18 maand Permanente ondersteuning van het beheersbaarheidsmodel (spoor 2)

6. Strategische projecten 6.4. Uitbreiding MAGDA platform MAGDA is het Vlaamse platform voor data-uitwisseling tussen applicaties. Magda zorgt ervoor dat applicaties gebruik maken van authentieke gegevens zonder kennis te hebben enerzijds van de structuur van de databases en anderzijds van de applicaties. Belang: Effectief realiseren van éénmalige gegevensopvraging en meervoudig gegevensgebruik Interbestuurlijke gegevensuitwisseling in de praktijk realiseren Gestroomlijnde en vereenvoudigde overheidsprocessen en -dienstverlening

6. Strategische projecten Doel: Het uitbreiden van de diensten van MAGDA zodat ook lokale besturen gebruik kunnen maken van het MAGDA platform en zo toegang hebben tot authentieke gegevensbronnen De uitbreiding van de diensten van MAGDA zodat ook andere gegevensbronnen kunnen ingesloten worden in het dienstenpakket Het herschalen van de infrastructuur zodat de diensten van MAGDA kunnen geleverd worden conform de intensiteit van het gebruik Het voorzien in voldoende faciliteiten om de beveiliging van de gegevens en de betrouwbaarheid van de diensten te waarborgen Resolutie betreffende de eenmalige opvraging van persoons- en andere gegevens door de overheid en gegevensdeling met het oog op klantvriendelijk bestuur

6. Strategische projecten 6.4. Uitbreiden van het MAGDA platform Middelen Werkingsmiddelen Ondersteuning van de MAGDA diensten: 1 VTE Upgrade hardware/software en netwerk: 50.000 euro per jaar Aanpassen en uitbreiden van de webdiensten: 125.000 euro per jaar 24/7 ondersteuning: 125.000 euro per jaar Doorlooptijd Permanent

6. Strategische projecten 6.5. Identificatie, authenticatie en authorisatie Doel: het bepalen en handhaven van een uniforme strategie voor de Vlaamse overheid wat betreft het beheer van de gebruikers en de toegang tot gegevens en de applicaties binnen de Vlaamse overheid. Belang: wanneer gegevens gedeeld worden tussen verschillende partijen, is het van belang te weten wie zich aanmeldt. Wie Functie en rol Hoe complexer de omgeving, hoe belangrijker de formele aanpak van ‘access management’.

6. Strategische projecten 6.5. Identificatie, authenticatie en autorisatie Middelen Werkingsmiddelen ½ VTE voor een architect access management Doorlooptijd 1 jaar

6. Strategische projecten 6.6. standaarden Doel: Het structureren en beschikbaar stellen van de beschikbare normen, standaarden, normen en richtlijnen Het verzamelen van de behoeften Het uitwerken van nieuwe standaarden met de nodige ondersteuning voor de gebruikers Het opzetten van een formaat om het gebruik van standaarden te stimuleren (afdwingbaar maken) Belang: Gegevens en applicaties éénvoudig koppelbaar maken Het vlot uitwisselen van gegevens mogelijk maken Verlagen van de integratiekosten Verhogen van kostenefficiëntie Verminderen van de ‘vendor lock-in’ waardoor een betere prijs/kwaliteit verhouding ontstaat

6. Strategische projecten 6.6. Open standaarden Middelen Werkingsmiddelen 2 VTE ICT architecten Doorlooptijd Permanent

6. Strategische projecten lokaal 6.7. VIP projecten lokaal e-government Doel: Het lanceren van ‘Vlaamse Integratie Projecten (VIP) voor lokale besturen. ‘VIP’ is het antwoord op de vraag naar stimulering van e-government binnen lokale besturen. Door: hergebruik van gegevens via MAGDA te stimuleren Door: innovatieve e-government projecten te realiseren Belang: Interbestuurlijke gegevensuitwisseling in de praktijk brengen door het ondersteunen en uitwerken van herbruikbare goede praktijkvoorbeelden Administratieve vereenvoudiging / verhoging efficiëntie / verbetering dienstverlening Duurzame samenwerking met lokale besturen rond concrete projecten Effectieve verbetering van de globale dienstverlening aan burgers en bedrijven Voorwaarden: Hergebruik van gegevens vlg. het MAGDA principe (eenmalige inzameling, maximaal hergebruik) Openheid (ervaringen en ontwikkelingen moeten overdraagbaar zijn) Dienstverlening (de ontwikkelingen moeten uiteindelijk een concrete dienst leveren aan burgers of bedrijven) Engagement en co-financiering door de lokale besturen

6. Strategische projecten 6.7. VIP projecten lokaal e-government Middelen: Voorstel 10 projecten (5 analyse en 5 uitvoering) Totaal 1 miljoen euro nodig (700.000 projectondersteuning, 300.000 bijkomende inspanningen voor exploitatie MAGDA platform) Doorlooptijd: Jaarlijks herhaalbaar