welkom op de kerstwebsite van Pamela en Ilse
Didactisch materiaal Lesideeën
Lesideeën Maken van een sterrenmobile Pakjes maken Dekken van de feesttafel Maken van een sterrenmobile Pakjes maken Boodschap van de Kerstman Kerstballenspel Slingers maken Terug naar hoofdmenu
Dekken van de feesttafel Kerstfeest associëren kinderen ook vaak met gezellig tafelen met familie. Thuis ervaren ze ook het gebeuren ‘de tafel dekken’. De poppenhoek biedt een ideale gelegenheid om dit ook in de klas te integreren. 1K 2K 3K Terug naar menu lesideeën
Maken van een sterrenmobile Via een knutselactiviteit kunnen kls. ook heel wat ervaren op het gebied van wiskunde. Doelstellingen Materiaal Ervaren van oppervlakte - drie verschillende maten Seriëren van groot naar klein sterren in hard karton - verf, waskrijt , geel papier, lijm, draad Verloop (druk hier voor werkblad sterren) De kls. krijgen elk drie sterren van verschillende groottes. Elke ster versieren ze met een andere techniek (verven, kleuren, kleven). Zo ervaren de kls. de verschillende oppervlaktes. Daarna leggen ze ze van groot naar klein ( de grootste bovenaan en de kleinere eronder). KO bevestigt ze nadien aan elkaar. De mobiles kunnen dan in de klas opgehangen worden. Voor de oudere kls. kunnen meerdere groottes van sterren gebruikt worden. Terug naar menu lesideeën
Kerst is ook een feest van pakjes…pakjes onder de kerstboom. Pakjes maken Kerst is ook een feest van pakjes…pakjes onder de kerstboom. Doelstellingen Materiaal Ruimtelijke relaties leggen - vellen inpakpapier van Ruimtelijke problemen oplossen verschillende groottes Verwoorden van begrippen te groot, - dozen in verschillende groottes te klein, te lang, te kort, … - kleefband Verloop In de hoeken ligt het beschreven materiaal. De kls. ondervinden zelf dat sommige vellen te klein of te groot zullen zijn. Door gerichte vragen te stellen kan men de kls. Brengen tot het verwoorden van de begrippen.Men kan de activiteit moeilijker maken door verschillende lengtes lint toe te voegen. Terug naar menu lesideeën
Boodschap van de Kerstman Ho, ho, hooo…hier is de Kerstman. Hij heeft een probleem om klaar te geraken tegen Kerstdag. Zouden de kls. misschien kunnen helpen. Doelstellingen Materiaal Aanleren van begrippen - afhankelijk van de tekst op de cassette - cassette en muziekinstallatie Verloop KO vertelt dat hij/zij een brief kreeg van de Kerstman met een groot pak erbij. Samen met de kls. kijk je in de brief en in het pak. In de brief zit een cassette. We luisteren ernaar. Op de cassette staan opdrachten, gesproken door de Kerstman. In het pak zitten kleine cadeautjes in verschillende kleuren. De Kerstman zegt dan bijvoorbeeld ‘ zet een rood pakje naast het blauwe’, ‘zet achter het blauwe pakje een groen pakje’. Terug naar menu lesideeën
Kerstballenspel Verloop : de verwerking) Doelstellingen : materiaal : Synchroon tellen - 4 kerstbomen van Hoofdkleuren identificeren en benoemen verschillende groottes uit Vergelijken qua lengte en verwoorden stevig karton Lichamelijk een oppervlakte ervaren - kerstballen en pieken in de Wiskundige begrippen 4 hoofdkleuren. (materiaal kan aangepast worden naar gelang Verloop : de verwerking) Er zijn 4 kerstbomen over de zaal verspreid. De piek op de kerstbomen geeft de kleur van de kerstballen aan. De kerstballen liggen verspreid in de zaal. KO geeft aan de kls. gerichte opdrachten (bv. Zoek een rode kerstbal en leg die bij de juiste kerstboom…)Voor jongste kls. wordt enkel met de kleuren gewerkt en voor de oudste kls. wordt dit gecombineerd met stippen. Verder zijn er nog tal van andere verwerkings – en inkledingsmogelijkheden mogelijk. (bv. Klein en groot integreren…) Terug naar menu lesideeën
Deel 3 naar deel 4 terug
Slingers maken Doelstellingen : Materiaal : -ervaren van lengte -touwen van 2 of 3 lengtes -wiskundige begrippen : even lang, -rijgmateriaal (allerhande) langer, korter… Verloop : Deze activiteit kan gezamenlijk starten met het tonen van het rijgmateriaal en het vergelijken van de touwen. Daarna werken we verder in de hoekjes. Tijdens het rijgen ervaren kls. dat rijgen met grote voorwerpen bv. vlugger gaat dan met kleine en dat een korter touw vlugger gedaan is dan een lang touw. Dit is een activiteit voor 1K maar kan gerust ook voor oudere kleuters. Je kunt dan laten rijgen volgens rijgpatroon. Het is altijd leuk voor de kls. als de slingers achteraf nog ergens voor worden gebruikt. Terug naar menu lesideeën
Didactisch Materiaal Opvoedkundige spelen Speel – werkblaadjes Terug naar hoofdmenu
Dekken van de feesttafel Doelstellingen Materiaal Ervaren van de 1-1 relatie. Tafel met 4 stoelen 4 borden 4 vorken 4 bekers Verloop De kls. dekken spontaan de tafel en ervaren hierbij de 1-1 relatie. KO geeft geen specifieke opdrachten en kan via gerichte vragen de kls. hun handelingen laten verwoorden. terug
Dekken van de feesttafel Doelstellingen Materiaal Ervaren van de 1-1 relatie Tafel met 4 stoelen Leggen een structuur na 4 borden, 4 paar bestek een aantal kaarsen servetten foto’s Verloop De kls. nemen een kaart. Daarop is een foto te zien van een gedekte tafel. De kls. bekijken de foto goed en dekken de tafel precies na. Terwijl verwoorden ze hun handelingen. Dit kan je stimuleren door het stellen van gerichte vragen. terug
Dekken van de feesttafel Doelstellingen Materiaal Ervaren van de 1-1 relatie Tafel met 4 stoelen Hoeveelheden waarnemen 4 borden, 4 paar bestek en die kunnen gebruiken. een aantal kaarsen servetten fichekaarten Verloop De kls. nemen een fichekaart. Op die kaarten staan afbeeldingen van materiaal om op tafel te zetten met daarnaast een aantal stippen. De stippen duiden de hoeveelheid aan. De kls. zetten bv. evenveel kaarsen op tafel als er stippen naast de tekening van de kaars staan. terug
Opvoedkundige spelen Puzzel kerstboom Domino pakjes Domino Kwartet Kralenmozaïk Terug
Deel 1 De kaarten worden verdeeld onder max. 4 kleuters. Om beurt trekt een speler een kaart van een andere speler (in wijzerzin). De bedoeling is om 4 kaarten met de tekening te hebben telkens in een ander kleur en deze dan op tafel te leggen. naar deel 2 terug
Deel 2 naar deel 3 terug
Deze puzzel kan in kleinere stukjes verdeeld worden voor oudere kleuters. terug
Deze kaartjes kun je enkele keren afdrukken om zo een dominospel te maken. Als je de kaartjes afzonderlijk gebruikt kun je ook altijd een memoryspel maken met deze afbeeldingen terug
Met deze afbeeldingen kan je een dominospel of een memoryspel maken. terug
Deel 4 terug
Moeilijker terug
Moeilijker terug
terug
De kerstballen onderaan worden vooraf ingekleurd De kerstballen onderaan worden vooraf ingekleurd. De kleuters vergelijken de kerstballen in de boom met de kerstballen onderaan en kleuren die in hetzelfde kleur. terug
Speelwerkblaadjes Kerstballen kleuren Tellen Op de feesttafel Bomen in het bos Sneeuwballengevecht Sneeuwpoppen terug
De kleuters kleuren een gelijk aantal bolletjes. terug
Voor de oudste kleuters. De kls. Kleuren evenveel bolletjes als er voorwerpen staan op de tafel. Nadien tekenen ze voorwerpen bij zodat iedereen evenveel heeft. terug Bron : Doremi; uitgeverij averbode; 16-30 november 2003
De kls. maken de bomen verder af, zodat ze klaar zijn voor het kerstfeest. De grote bomen krijgen grote takken, de kleine bomen kleine takjes. terug Bron : Doremi; uitgeverij averbode; 1-15 december 2002
Bij de eerste 4 kindjes tellen ze de sneeuwballen en kleuren ze evenveel bolletjes. Bij de laatste twee kindjes tellen ze de gekleurde bolletjes en zorgen ze ervoor dat de kindjes dat aantal sneeuwballen hebben door er bij te tekenen. terug Bron : Doremi: uitgeverij averbode; 16-31 januari 2003
De kls. tellen het aantal sneeuwballen waaruit de sneeuwman is gemaakt De kls. tellen het aantal sneeuwballen waaruit de sneeuwman is gemaakt. Ze kleuren evenveel bolletjes. terug Bron : Doremi; uitgeverij averbode, 16-31 januari 2003
Sterrenmobile terug