Www.steunpuntSSL.be Hoe beleven ECM ouders de doorverwijzing van hun kind naar het buitengewoon onderwijs? Anneloes Vandenbroucke & Laura Vanclooster.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Op reis langs de voorzieningen
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Kleuterschool De Zevensprong
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
Welkom op de Julianaschool
Evaluatie van mentorprojecten
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Opkomen voor jezelf.
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Buitengewoon Allochtone leerlingen
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Klas 1a.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Onderwijs en kinderarbeid
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
Gezonde Relaties
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Hulpwerkwoorden can must may etc.
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Portfolio
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Psychotherapie en armoede
Interpreteren van data
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Geïntegreerd onderwijs
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Crisis en het domino-effect
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Uitleg persoonsvorm (pv)
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Voortijdig schoolverlaten
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
M-decreet Een korte toelichting.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Transcript van de presentatie:

Hoe beleven ECM ouders de doorverwijzing van hun kind naar het buitengewoon onderwijs? Anneloes Vandenbroucke & Laura Vanclooster

• Obv masterproef Laura Vanclooster • Methode: – Literatuurstudie – Belevingsonderzoek bij 10 gezinnen - Marokkaanse en Turkse kinderen die doorverwezen werden naar het BuLO (interview met ouder + korte vragenlijst) – Kenmerken leerlingen: vooral type 1 en tweede generatie 2

Een aantal cijfers als kader • 5% globale populatie in BuO; 7% bij lln. migratieachtergrond • Oververtegenw. vooral in types 1 (lichte mentale handicap), 3 (ernstig emotioneel of gedragsprobleem) en 8 (ernstige leerstoornis) • % leerlingen in type 1 vs. 8 (BuLO): 3 Migratieachtergond?% in type 1% in type 8 Nee32%41% Ja68%15%

Buitengewoon onderwijs en kansarmoede • 75% kinderen in BuO kansarm • Kansarmoede in Turkse & Marokkaanse gemeenschap > 50% • % lln. met vreemde nationaliteit in gewoon vs. buitengewoon onderwijs naar onderwijsniveau 4 gewoonbuitengewoon KL5,92%5,66% LO6,3%6,66% SO4,5%8,5%

Kans op BuLO (Groenez, Nicaise & Van den Brande, 2003) 5

BELEVING VAN HET DOORVERWIJZINGSPROCES 6

Te weinig & laattijdige communicatie • Volgens ouders geen of beperkte problemen voorafgaand -> verrast door doorverwijzijng • Melding van problemen gebeurt veel te laat -> meestal direct start van doorverwijzingsproces • Zeer weinig communicatie tussen school & ouders + éénzijdig gericht op doorverwijzing 7

Gevoel niet welkom te zijn • “De juf was altijd boos op mij. Ja, zo een beetje racistisch zo. Ze vroeg altijd wanneer ik van deze school weg zou gaan.” • “...zij (de juf) zei ‘ik kan niet verder met dit kind’.... Ja, het is alsof zij het geforceerd heeft. Ze wou hem niet in haar klas.... Ze zei dat hij niet thuishoorde in de klas” • “Ik denk dat wij misschien niet het recht hebben om naar een gewone school te gaan… omdat wij buitenlands zijn.” 8

Gevoel van onmacht bij de leerkracht • “Ze zei dat ze niet enkel tijd had voor X heel de tijd op te volgen, maar dat ze nog andere leerlingen heeft... Ze zei dat ze geen tijd had om X apart te helpen.” 9

Hulp voorafgaand aan doorverwijzing • Bijna alle ouders rapporteren weinig of geen extra hulp voorafgaand aan doorverwijzing • Gevoel dat doorverwijzing te vermijden was mits extra hulp 10

Evaluatie van het doorverwijzingsproces door ouders • IQ-test bijna altijd start van doorverwijzingsproces • Vaak afname IQ-test zonder medeweten ouders “Ze hebben mij pas op het einde gecontacteerd, op de laatste minuut bedoel ik dan om te vragen om een afspraak met mij te maken. En om te vertellen over de test die hij gedaan heeft en dat hij naar een speciale school moet gaan en hier niet meer mag blijven omdat hij de test niet goed gedaan had.” 11

Fases in het doorverwijzingsproces • Intake • Strategie • Onderzoeksfase • Integratie- & indicatiestelling • Adviesgesprek • Nazorg 12

Evaluatie van het doorverwijzingsproces door ouders • Fairness IQ-test? Belangrijkste legitimering • Quasi afwezigheid sociaal onderzoek • Geen melding van alternatieven, terwijl ouders denken dat het advies bindend is • CLB schakelt zich in in de ‘plannen‘ v/d school en informeert ouders niet • Onterecht benadrukken van tijdelijkheid • Algemeen gevoel van machteloosheid bij ouders 13

Ervaring van de ouders met de BuO-school • Obv één school (type 1)! • Algemene ontevredenheid: te laag niveau, geen huiswerk, geen differentiatie “Ja, het niveau is te laag. Het blijft altijd hetzelfde, het verandert niet. … er is altijd routine op school. Hij ziet altijd hetzelfde wat hij het vorige jaar zag.” • Schrik voor de toekomst: doorstromen, arbeidsmarkt “… Maar nu zit ze al zo lang in type 1 en is het te laat. … En nu ook als ik met de directrice praat dan zegt ze dat ze in type 1nog even moet blijven en dat het daarna makkelijker voor haar zal zijn om naar type 8 te gaan. Dan zeg ik dat ze daar wel al drie jaar zit.” • Meer gedragsproblemen, minder zelfvertrouwen, gevoelens van schaamte, niet thuis voelen “Soms als hij thuiskomt pakt hij gedragingen over van daar. Hij enerveert mij dan hé. Hij maakt dan zo geluiden en ik vraag hem waarom. Hij zegt dan ‘omdat ik gehandicapt ben, ik zit toch in zo’n school’” 14

Ongelijke kansen/behandeling voor en tijdens het doorverwijzingsproces Ongelijke kansen vóór • Gebrekkige kennis Nederlands • Lager cultureel kapitaal (kennis onderwijssysteem, mogelijkheid tot begeleiding) • Moeilijke gezinssituatie Ongelijke behandeling voor / tijdens? • Onvoldoende geïnformeerd door school/CLB • Beperkte/eenzijdige/vertekende communicatie • Gebruik IQ-test • Geen sociaal onderzoek • Onvoldoende ondersteuning vóór • Geen alternatieve oplossingen tijdens 15

Conclusie en bedenkingen • Wat wél duidelijk is: de communicatie tussen de reguliere school en het gezin rond de doorverwijzing loopt niet goed • Beperkt onderzoek -> nood aan bredere studie (vgl. met lage SES Belgen, opname andere types en scholen, visie betrokken scholen en CLB mee opnemen, etc.) • Beleving gekleurd door betekenis buitengewoon onderwijs in verschillende culturen? 16

Vragenronde 17