Buitengewoon Allochtone leerlingen Een literatuurstudie en een Kwalitatief onderzoek over allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs
Buitengewoon allochtone leerlingen Onderzoeksvragen: Wat is de socio-economische positie van de allochtone leerlingen die naar het buitengewoon onderwijs gaan? Hoe ervaren de ouders de doorverwijzing van hun kind naar het buitengewoon onderwijs? Wat is de oorzaak van de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs?
Buitengewoon Allochtone leerlingen Literatuurstudie Kwalitatief onderzoek
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs De leerachterstand bij allochtone leerlingen Oorzaken van de leerachterstand bij allochtone leerlingen
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs (2005-2006)
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs (2005-2006) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs (2005-2006) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8!
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs (2005-2006) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8! Buitengewoon Lager onderwijs : 6,66% in het BULO 6,3% in het gewoon lager onderwijs
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs (2005-2006) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8! Buitengewoon Lager onderwijs : 6,66% in het BULO 6,3% in het gewoon lager onderwijs Buitengewoon secundaire onderwijs : 8,5% in het BUSO 4,4% in het gewoon secundaire onderwijs
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs (2005-2006) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8! Buitengewoon Lager onderwijs : 6,66% in het BULO 6,3% in het gewoon lager onderwijs Buitengewoon secundaire onderwijs : 8,5% in het BUSO 4,4% in het gewoon secundaire onderwijs Een oververtegenwoordiging van vreemdelingen in het BUSO
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Doorverwijzingcriteria
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Doorverwijzingcriteria IQ Schoolvorderingen/ leervoorwaarden Gezin
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Doorverwijzingcriteria IQ Schoolvorderingen/ leervoorwaarden Gezin Verwijzing van allochtone leerlingen Zwakke schoolprestaties Taalachterstand
Literatuurstudie Leerachterstand bij allochtone leerlingen Relevante onderzoeksgegevens Onderzoek van Groenez (2003) 36% participeert niet op de kleuterschool 20% van de driejarige gaat niet naar het kleuteronderwijs
Literatuurstudie Leerachterstand bij allochtone leerlingen 10 30,45 Relevante onderzoeksgegevens Leerlingdatabank (2003-2004) Schoolsvertraging in het lager onderwijs Belgen (%) Niet Belgen (%) Eerste leerjaar 10 30,45 Zesde leerjaar 12,36 49,61 Totaal 12,69 44,78
Literatuurstudie Leerachterstand bij allochtone leerlingen 18,06 59,41 Relevante onderzoeksgegevens Leerlingdatabank (2003-2004) Schoolsvertraging in het SO Belgen (%) Niet Belgen (%) Eerste leerjaar 18,06 59,41 Zesde leerjaar 34,94 71,28
Literatuurstudie Leerachterstand bij allochtone leerlingen 2,38 6 5,7 Relevante onderzoeksgegevens Leerlingdatabank (2003-2004) Zittenblijven Belgen (%) Niet Belgen (%) Lager onderwijs 2,38 6 Secundaire onderwijs 5,7 9,5
Literatuurstudie Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen
Literatuurstudie Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen Ongelijke onderwijskansen
Literatuurstudie Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen Ongelijke onderwijskansen Socio-economische factor Sociale factor Culturele factor Taalfactor Intelligentiefactor
Literatuurstudie Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen Ongelijke onderwijskansen Socio-economische factor Sociale factor Culturele factor Taalfactor Intelligentiefactor Ongelijke behandeling/discriminatie - bewuste/onbewuste discriminatie * Pygmalion-effect
Kwalitatief onderzoek
Kwalitatief onderzoek Onderzoekspopulatie Onderzoeksmiddelen Procedure Resultaten Conclusie
Kwalitatief onderzoek Onderzoekspopulatie
Kwalitatief onderzoek Onderzoekspopulatie 15 allochtone ouders
Kwalitatief onderzoek Onderzoekspopulatie 15 allochtone ouders 10 Marokkaanse 4 Turkse 1 Kosovaarse
Kwalitatief onderzoek Onderzoeksmiddelen Vragenlijst Diepte- interviews
Kwalitatief onderzoek Procedure
Kwalitatief onderzoek Procedure Ouders telefonische contacteren
Kwalitatief onderzoek Procedure Ouders telefonische contacteren Afname interviews:
Kwalitatief onderzoek Procedure Ouders telefonische contacteren Afname interviews: Stageplaats (2) Huisbezoeken (10) School (2) Persoonlijke omgeving (1)
Kwalitatief onderzoek Resultaten
Kwalitatief onderzoek Resultaten Gezinssituatie
Kwalitatief onderzoek Resultaten Gezinssituatie Aantal kinderen in het Buitengewoon onderwijs 6/15: gemiddeld 2
Kwalitatief onderzoek Resultaten Gezinssituatie Aantal kinderen in het Buitengewoon onderwijs 6/15: gemiddeld 2 Geboorteplaats van de ouders moeders: 10 in land van herkomst, 5 moeders in België vaders: 13 in Marokko/ Turkije/ Kosovo, 2 vaders in België
Kwalitatief onderzoek Resultaten Gezinssituatie Aantal kinderen in het Buitengewoon onderwijs 6/ 15: gemiddeld 2 Geboorteplaats van de ouders moeders: 10 in land van herkomst, 5 moeders in België vaders: 13 in Marokko/ Turkije/ Kosovo, 2 vaders in België Beroepsprofiel van de ouders vaders: 8 arbeiders, 7 vaders werkloos moeders: 2 arbeiders, 12 moeders huisvrouwen
Kwalitatief onderzoek Resultaten Gezinssituatie Opleiding van de ouders Moeders: 5 geen/aantal jaren lager onderwijs 7 secundaire onderwijs niet afgemaakt 2 getuigschrift (beroeps) secundaire onderwijs 1 A1 diploma Vaders: 7 geen/aantal jaren lager onderwijs 4 secundaire onderwijs niet afgemaakt 4 getuigschrift (beroeps)secundaire onderwijs
Kwalitatief onderzoek Resultaten Gezinssituatie Taalbeheersing Moeders: 9 spreken geen/nauwelijks Nederlands 1 spreekt matig Nederlands 5 spreken goed tot zeer goed Nederlands Vaders 8 spreken zwak tot zéér zwak 1 spreekt matig 6 spreken goed tot zéér goed Woonsituatie 5 koopwoning 4 huren een appartement 6 huren een sociale woning 6 vinden hun woonruimte krap 9 ouders tevreden/ zéér tevreden over de woonomgeving Wonen in achterbuurten van Antwerpen
Kwalitatief onderzoek Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs
Kwalitatief onderzoek Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld)
Kwalitatief onderzoek Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld) Nieuwsoverdracht 7 ouders door de vorige school 8 door het CLB
Kwalitatief onderzoek Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld) Nieuwsoverdracht 7 ouders door de vorige school 8 door het CLB Eerste reactie op de doorverwijzing Meeste: kwaadheid, teleurstelling, ontkenning Enkele: opluchting
Kwalitatief onderzoek Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld) Nieuwsoverdracht 7 ouders door de vorige school 8 door het CLB Eerste reactie op de doorverwijzing Meeste: kwaadheid, teleurstelling, ontkenning Enkele: opluchting Opvolgen van het advies Verplichting, geen school gevonden, testing,
Kwalitatief onderzoek Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld) Nieuwsoverdracht 7 ouders door de vorige school 8 door het CLB Eerste reactie op de doorverwijzing Meeste: kwaadheid, teleurstelling en ontkenning Enkele: opluchting Opvolgen van het advies Verplichting, Geen school gevonden Resultaat van (IQ)testen , Oorzaak van doorverwijzing 4 ouders: de taal niet beheersen (onwetendheid) 8 ouders: de schuld van de leerkracht , de school en de CLB 3 ouders: IQ, gedragsprobleem en leerachterstand
Kwalitatief onderzoek Resultaten Hoe staan de ouders nu tegenover het buitengewoon onderwijs
Kwalitatief onderzoek Resultaten Hoe staan de ouders nu tegenover het buitengewoon onderwijs De huidige schoolsituatie van het kind 6 ouders vinden het advies terecht: kind maakt vorderingen 9 ouders vinden dat hun kind niet in het Buitengewoon onderwijs hoort.
Kwalitatief onderzoek Resultaten Hoe staan de ouders nu tegenover het buitengewoon onderwijs? De huidige schoolsituatie van het kind 6 ouders vinden het advies terecht: kind maakt vorderingen 9 ouders vinden dat hun kind niet in het Buitengewoon onderwijs hoort Toekomst Bezorgd Niet rooskleurig Neergelegd bij het lot Alle ouders wensen dat hun kind terug naar het gewoon onderwijs Kan verwezen worden!
Kwalitatief onderzoek Conclusie
Kwalitatief onderzoek Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen?
Kwalitatief onderzoek Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloos, arbeiders Ongunstige woonsituatie
Kwalitatief onderzoek Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloosheid, arbeiders Ongunstige woonsituatie De oorzaken volgens de ouders voor de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs?
Kwalitatief onderzoek Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloosheid, arbeiders Ongunstige woonsituatie De oorzaken volgens de ouders voor de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs? Cognitieve mogelijkheden Gedrag Ongelijke behandeling door de school Taalachterstand, herkomst, lage opleidingsgraad
Kwalitatief onderzoek Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloosheid, arbeiders Ongunstige woonsituatie De oorzaken volgens de ouders voor de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs? cognitieve mogelijkheden gedrag Ongelijke behandeling door de school Taal/leerachterstand, herkomst, lage opleidingsgraad Hoe de ouders de doorverwijzing hebben ervaren?
Kwalitatief onderzoek Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloosheid, arbeiders Ongunstige woonsituatie Wat zijn volgens de ouders de reden van de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs? Cognitieve mogelijkheden Gedrag Ongelijke behandeling door de school Taalachterstand, herkomst, lage opleidingsgraad Hoe de ouders de doorverwijzing hebben ervaren? Verdriet, kwaadheid, teleurstelling Misbruik gemaakt van hun onwetendheid, verplicht werden Geen rekening gehouden met de achtergrondsituatie Toekomstperspectief vastgelegd