Buitengewoon Allochtone leerlingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Het secundair onderwijs
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Leefgroepen in de kleuterschool
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Allochtone jongeren en criminaliteit, demografische aspecten
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Behandeling en begeleiding
28 juni 2014 Van specifiek naar generiek beleid. 2 Aanleiding voor specifiek beleid Oververtegenwoordiging van jongeren (aantal keren hoger dan gemiddelde.
Hoe beleven ECM ouders de doorverwijzing van hun kind naar het buitengewoon onderwijs? Anneloes Vandenbroucke & Laura Vanclooster.
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
26 Multicultureel samenwonen
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
De sociale ongelijkheid in het onderwijs.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Welbevinden en (probleem) gedrag van jarigen in de Stadregio Rotterdam 8 juni 2006 De Jeugdmonitor® is een initiatief van GGD Rotterdam en omstreken.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Door: Mirjam Blumenthal
Jong geleerd, fout gedaan?
O NTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS. E EN BLIK OP DE NIEUWE REGELGEVING. V ICKY V ERMEERSCH.
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Brede school in Berkenbos
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
Brussel nader onderzocht
Een gezonde start in de JGZ 0-4: triage en passende begeleiding van zuigelingen Dr. Maartje Niezen 3 april 2013, NCVGZ, Ede.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Rookstopadvies aan zwangere vrouwen en hun partner, rookvrije thuisomgeving voor zuigelingen Werkgroep gezin.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Studiekosten in het basisonderwijs
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 6 en 7
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 7-8.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Eval LOP 2004 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 Omgevingsanalyse LOP SO Vlaamse Ardennen.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Studiekosten in het basisonderwijs
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Workshop basisonderwijs
Kansarmoede in de kleuterschool
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
TOELEIDEN ALLOCHTONE SENIOREN
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Analyses Task Force Capaciteit
Doubleren.
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
? Wie zijn dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het. 2, 3, 4 personen.
Doubleren.
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

Buitengewoon Allochtone leerlingen Een literatuurstudie en een Kwalitatief onderzoek over allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs

Buitengewoon allochtone leerlingen Onderzoeksvragen: Wat is de socio-economische positie van de allochtone leerlingen die naar het buitengewoon onderwijs gaan? Hoe ervaren de ouders de doorverwijzing van hun kind naar het buitengewoon onderwijs? Wat is de oorzaak van de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs?

Buitengewoon Allochtone leerlingen Literatuurstudie Kwalitatief onderzoek

Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs De leerachterstand bij allochtone leerlingen Oorzaken van de leerachterstand bij allochtone leerlingen

Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs

Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs (2005-2006)

Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs (2005-2006) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs

Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs (2005-2006) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8!

Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs (2005-2006) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8! Buitengewoon Lager onderwijs : 6,66% in het BULO 6,3% in het gewoon lager onderwijs

Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs (2005-2006) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8! Buitengewoon Lager onderwijs : 6,66% in het BULO 6,3% in het gewoon lager onderwijs Buitengewoon secundaire onderwijs : 8,5% in het BUSO 4,4% in het gewoon secundaire onderwijs

Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs (2005-2006) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8! Buitengewoon Lager onderwijs : 6,66% in het BULO 6,3% in het gewoon lager onderwijs Buitengewoon secundaire onderwijs : 8,5% in het BUSO 4,4% in het gewoon secundaire onderwijs Een oververtegenwoordiging van vreemdelingen in het BUSO

Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs

Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Doorverwijzingcriteria

Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Doorverwijzingcriteria IQ Schoolvorderingen/ leervoorwaarden Gezin

Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Doorverwijzingcriteria IQ Schoolvorderingen/ leervoorwaarden Gezin Verwijzing van allochtone leerlingen Zwakke schoolprestaties Taalachterstand

Literatuurstudie Leerachterstand bij allochtone leerlingen Relevante onderzoeksgegevens Onderzoek van Groenez (2003) 36% participeert niet op de kleuterschool 20% van de driejarige gaat niet naar het kleuteronderwijs

Literatuurstudie Leerachterstand bij allochtone leerlingen 10 30,45 Relevante onderzoeksgegevens Leerlingdatabank (2003-2004) Schoolsvertraging in het lager onderwijs Belgen (%) Niet Belgen (%) Eerste leerjaar 10 30,45 Zesde leerjaar 12,36 49,61 Totaal 12,69 44,78

Literatuurstudie Leerachterstand bij allochtone leerlingen 18,06 59,41 Relevante onderzoeksgegevens Leerlingdatabank (2003-2004) Schoolsvertraging in het SO Belgen (%) Niet Belgen (%) Eerste leerjaar 18,06 59,41 Zesde leerjaar 34,94 71,28

Literatuurstudie Leerachterstand bij allochtone leerlingen 2,38 6 5,7 Relevante onderzoeksgegevens Leerlingdatabank (2003-2004) Zittenblijven Belgen (%) Niet Belgen (%) Lager onderwijs 2,38 6 Secundaire onderwijs 5,7 9,5

Literatuurstudie Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen

Literatuurstudie Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen Ongelijke onderwijskansen

Literatuurstudie Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen Ongelijke onderwijskansen Socio-economische factor Sociale factor Culturele factor Taalfactor Intelligentiefactor

Literatuurstudie Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen Ongelijke onderwijskansen Socio-economische factor Sociale factor Culturele factor Taalfactor Intelligentiefactor Ongelijke behandeling/discriminatie - bewuste/onbewuste discriminatie * Pygmalion-effect

Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek Onderzoekspopulatie Onderzoeksmiddelen Procedure Resultaten Conclusie

Kwalitatief onderzoek Onderzoekspopulatie

Kwalitatief onderzoek Onderzoekspopulatie 15 allochtone ouders

Kwalitatief onderzoek Onderzoekspopulatie 15 allochtone ouders 10 Marokkaanse 4 Turkse 1 Kosovaarse

Kwalitatief onderzoek Onderzoeksmiddelen Vragenlijst Diepte- interviews

Kwalitatief onderzoek Procedure

Kwalitatief onderzoek Procedure Ouders telefonische contacteren

Kwalitatief onderzoek Procedure Ouders telefonische contacteren Afname interviews:

Kwalitatief onderzoek Procedure Ouders telefonische contacteren Afname interviews: Stageplaats (2) Huisbezoeken (10) School (2) Persoonlijke omgeving (1)

Kwalitatief onderzoek Resultaten

Kwalitatief onderzoek Resultaten Gezinssituatie

Kwalitatief onderzoek Resultaten Gezinssituatie Aantal kinderen in het Buitengewoon onderwijs 6/15: gemiddeld 2

Kwalitatief onderzoek Resultaten Gezinssituatie Aantal kinderen in het Buitengewoon onderwijs 6/15: gemiddeld 2 Geboorteplaats van de ouders moeders: 10 in land van herkomst, 5 moeders in België vaders: 13 in Marokko/ Turkije/ Kosovo, 2 vaders in België

Kwalitatief onderzoek Resultaten Gezinssituatie Aantal kinderen in het Buitengewoon onderwijs 6/ 15: gemiddeld 2 Geboorteplaats van de ouders moeders: 10 in land van herkomst, 5 moeders in België vaders: 13 in Marokko/ Turkije/ Kosovo, 2 vaders in België Beroepsprofiel van de ouders vaders: 8 arbeiders, 7 vaders werkloos moeders: 2 arbeiders, 12 moeders huisvrouwen

Kwalitatief onderzoek Resultaten Gezinssituatie Opleiding van de ouders Moeders: 5 geen/aantal jaren lager onderwijs 7 secundaire onderwijs niet afgemaakt 2 getuigschrift (beroeps) secundaire onderwijs 1 A1 diploma Vaders: 7 geen/aantal jaren lager onderwijs 4 secundaire onderwijs niet afgemaakt 4 getuigschrift (beroeps)secundaire onderwijs

Kwalitatief onderzoek Resultaten Gezinssituatie Taalbeheersing Moeders: 9 spreken geen/nauwelijks Nederlands 1 spreekt matig Nederlands 5 spreken goed tot zeer goed Nederlands Vaders 8 spreken zwak tot zéér zwak 1 spreekt matig 6 spreken goed tot zéér goed Woonsituatie 5 koopwoning 4 huren een appartement 6 huren een sociale woning 6 vinden hun woonruimte krap 9 ouders tevreden/ zéér tevreden over de woonomgeving Wonen in achterbuurten van Antwerpen

Kwalitatief onderzoek Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs

Kwalitatief onderzoek Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld)

Kwalitatief onderzoek Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld) Nieuwsoverdracht 7 ouders door de vorige school 8 door het CLB

Kwalitatief onderzoek Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld) Nieuwsoverdracht 7 ouders door de vorige school 8 door het CLB Eerste reactie op de doorverwijzing Meeste: kwaadheid, teleurstelling, ontkenning Enkele: opluchting

Kwalitatief onderzoek Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld) Nieuwsoverdracht 7 ouders door de vorige school 8 door het CLB Eerste reactie op de doorverwijzing Meeste: kwaadheid, teleurstelling, ontkenning Enkele: opluchting Opvolgen van het advies Verplichting, geen school gevonden, testing,

Kwalitatief onderzoek Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld) Nieuwsoverdracht 7 ouders door de vorige school 8 door het CLB Eerste reactie op de doorverwijzing Meeste: kwaadheid, teleurstelling en ontkenning Enkele: opluchting Opvolgen van het advies Verplichting, Geen school gevonden Resultaat van (IQ)testen , Oorzaak van doorverwijzing 4 ouders: de taal niet beheersen (onwetendheid) 8 ouders: de schuld van de leerkracht , de school en de CLB 3 ouders: IQ, gedragsprobleem en leerachterstand

Kwalitatief onderzoek Resultaten Hoe staan de ouders nu tegenover het buitengewoon onderwijs

Kwalitatief onderzoek Resultaten Hoe staan de ouders nu tegenover het buitengewoon onderwijs De huidige schoolsituatie van het kind 6 ouders vinden het advies terecht: kind maakt vorderingen 9 ouders vinden dat hun kind niet in het Buitengewoon onderwijs hoort.

Kwalitatief onderzoek Resultaten Hoe staan de ouders nu tegenover het buitengewoon onderwijs? De huidige schoolsituatie van het kind 6 ouders vinden het advies terecht: kind maakt vorderingen 9 ouders vinden dat hun kind niet in het Buitengewoon onderwijs hoort Toekomst Bezorgd Niet rooskleurig Neergelegd bij het lot Alle ouders wensen dat hun kind terug naar het gewoon onderwijs Kan verwezen worden!

Kwalitatief onderzoek Conclusie

Kwalitatief onderzoek Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen?

Kwalitatief onderzoek Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloos, arbeiders Ongunstige woonsituatie

Kwalitatief onderzoek Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloosheid, arbeiders Ongunstige woonsituatie De oorzaken volgens de ouders voor de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs?

Kwalitatief onderzoek Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloosheid, arbeiders Ongunstige woonsituatie De oorzaken volgens de ouders voor de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs? Cognitieve mogelijkheden Gedrag Ongelijke behandeling door de school Taalachterstand, herkomst, lage opleidingsgraad

Kwalitatief onderzoek Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloosheid, arbeiders Ongunstige woonsituatie De oorzaken volgens de ouders voor de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs? cognitieve mogelijkheden gedrag Ongelijke behandeling door de school Taal/leerachterstand, herkomst, lage opleidingsgraad Hoe de ouders de doorverwijzing hebben ervaren?

Kwalitatief onderzoek Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloosheid, arbeiders Ongunstige woonsituatie Wat zijn volgens de ouders de reden van de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs? Cognitieve mogelijkheden Gedrag Ongelijke behandeling door de school Taalachterstand, herkomst, lage opleidingsgraad Hoe de ouders de doorverwijzing hebben ervaren? Verdriet, kwaadheid, teleurstelling Misbruik gemaakt van hun onwetendheid, verplicht werden Geen rekening gehouden met de achtergrondsituatie Toekomstperspectief vastgelegd