optimale, rendabele en kwalitatieve

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Edushock leerfestival
Menno Karres Lead Auditor
Theo Heida • Procap Adviseurs en Projectmanagers (2005 – nu) • Stichting Company to College • DHV(2001 – 2005) • Technische Planologie (Rijksuniversiteit.
Corporate Portfolio Management
Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Bedrijfspresentatie Promavise
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Business concept SMART-consultants
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Klassieke AO Leseenheid1
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Netwerk Zorglogistiek
Governance van de informatievoorziening
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Accountancy en Advisering
Workshop contentstrategie
Welkom bij de presentatie van het
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
Schitterende Organisaties®
© de vries business consultancy, 2008
© de vries business consultancy, 2008
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Governance van de informatievoorziening
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Strategische Buurt Ontwikkeling
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Business en IT Consulting
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Reflector Big Five Personality
Transcript van de presentatie:

optimale, rendabele en kwalitatieve Kwaliteitszorg Een weg naar een optimale, rendabele en kwalitatieve ICT dienstverlening 21-05-2002

Even voorstellen . . . . André Ruiter Senior consultant vakgroep T(Q)M kwaliteitsmanagement INQA Sinds 1994, 20 medewerkers TQM (kennispartner INK) KwaliteitsManagement ProjectManagement TestManagement Opleidingen Wie ben ik Wat doe ik bij INQA Wat is mijn achtergrond en ervaring. 26-05-2002

U BENT KLANT Welke vragen heeft U met betrekking tot een optimale,rendabele en kwalitatieve ICT? ? ? ? ? ? 26-05-2002

x Vanavond Waarom nu ‘performance improvement’ INQA visie op ‘verspillers en beheersing’ Doelgericht effectiviteit en efficiency verbeteren Doelgerichte performance verbetering met ISO certificering, ITIIL en INK Financiele hulpmiddelen Business-ICT performance improvement BIPI x 26-05-2002

WAAROM NU PERFORMANCE IMPROVEMENT? Actuele neergaande economie en wijzigingen op de ICT markt Outsoursing ICT van costcenter naar profitcenter ICT moet haar toegevoegde waarde steeds meer aantonen Alles moet goedkoper; hoger rendement Wie kan INQA helpen met BIPI? (financiële) managers die IT aansturen Business sterk afhankelijk van de ICT Onderkennen “dat geld verdient kan/ moet worden met hun ICT” Noodzaak met (beperkt) budget resultaat te behalen 26-05-2002

Succes van de Business is afhankelijk van de ICT INQA VISIE Succes van de Business is afhankelijk van de ICT Met gericht investeren in ICT is een hoog rendement voor business te realiseren Integrale aanpak met: Stappenplan Alignment model INK gedachtegoed ICT kennis Benchmark vergelijkbare situaties Kwaliteitszorg loont Meten/ besturen KPI’s Financieel meten/ besturen BI π 26-05-2002

INQA’s PRAGMATISCHE BI π INSTEEK Performance besturen hoog laag Kosten administratie efficiency effectiviteit benchmark Financial controller Informatie manager Business Kosten administratie 4e? haalbaar ambitie plan BI π 1e? 5e? ontwikkeling 2e? 3e? beschikbaar 26-05-2002

Doelgericht effectiviteit en efficiency verbeteren Basis versterken Processen Structuren verbeteren besturing Keuze problematiek: Methode/ model ontwikkelstappen (INK, CMM) hoogste toegevoegde waarde voorkomen en/of beperkte risico’s Twee middelen voor verbeteren: modellen (ISO,INK), best pratices (ITIL) ed Financiele hulpmiddelen: kosten/ baten, ROI, TCO, Cocomo, NESMA, balance score card ABC en Business related pricing Toegevoegde waarde voor de Business NU praktijk 26-05-2002

Waarom toegevoegde waarde Business? - 400 gebruikers Last van incidenten - gemiddeld 30 gebr. - 15 min verlies per inc. - 500* 1/4 *30 = 3750 uren - immatrieel … (imago, verlies klanten ed.) ICT organisatie - 1 applicatie beheerder - 1 expl. Beheer Incidenten - 500 incidenten - oplostijd ~ ½ uur - 500 * ½ = 250 uren daling 400 3750 uren 250 uren kosten incidenten 4000 uren kosten incidenten 3200 uren 800 uren 26-05-2002

Juiste (kwaliteits)doelen SMART Effectiviteit Juiste (kwaliteits)doelen SMART ICT beleid afgestemd op Business beleid Beheerste organisatie en gerichte processen Business beleid ICT beleid 26-05-2002

Effectiviteit en efficiency bereiken door de basis te versterken Gehele ICT organisatie: (kwaliteits)managementsysteem: ISO certificering INK model Projectmatig werken (CMM en Prince II) ICT beheer en explotatie: - ITIL Projectmatig werken - Prince II 26-05-2002

Business-ICT kosten en baten totale life-cycle Netto Baten 4 jaar 26-05-2002

Effectiviteit en efficiency bereiken door toepassen financiele sturing Activity Based Costing - voor afdeling - voor proces Business related pricing - prijs per salarisstrookje rendementsdoel Doel: 0,05 euro goedkoper 26-05-2002

? ? ? ? ? Verdieping? Kent U de volgende modellen? Kwaliteitsystemen ISO ITIL INK model Prince II Zie onze leaflets op tafel. ? ? ? ? ? 26-05-2002

BUSINESS-ICT PERFORMANCE IMPROVEMENT © BI π PI = Magisch getal Voor U 21-05-2002

RESULTAAT VAN © BI π DIENST VOOR U Inzicht en overzicht performance van de ICT Rendementsverbeteringen ICT en (in)direct voor de Business Verbeterde klantrelatie met de business Bestuurbaarder ICT afdeling Verbeterde kwaliteitszorg (KPI’s) 26-05-2002

HOE RESULTAAT REALISEREN Resultaatgericht stappenplan Samenwerking Brug functies communicatie Enkele hulpmiddelen ICT Business Financien 26-05-2002

Hoe © BI π Stappenplan Formuleren van de opdracht; te behalen rendement Workshop ‘introductie methode en vaststellen van doelen’ Uitwerken van PvA Uitzetten informatie vragenlijsten Interviews met management Data verwerking Workshop ‘Presentatie van de resultaten en selectie van rendabele verbeteropties’ Realiseren van verbeteringen 26-05-2002

Effectief en efficient © BI π organisatie verbeteraars Alignment model INQA Informatie voorziening excellente organisatie toegespitst INK model IT management F&C mgt algemeen mgt communiceren 26-05-2002

Enkele © BI π hulpmiddelen Klantgerichte aanpak Rapportages: Aansprekende grafische weergave KPI’s = Ratio’s Kostenoverzichten (TCO, ABC en business related costing) Rendementsverbeter opties Resulterend in direct concrete: Verbetertrajecten begeleidt door INQA Meetbare (redements)verbeteringen KPI’s meetsysteem 26-05-2002

Praktijk keuze dilemma: investering Optie 1: Incidentniveau verlagen door te investeren in het verbeteren van het ‘incidentproces’ Optie 2: Nieuwbouw van systeem eerder starten ? 26-05-2002

Business rendements opties opbrengst Afdeling A * * * ? * 4 * * * 2 * 3 * 1 * Afdeling B kosten 26-05-2002

Vragen en opmerkingen 26-05-2002

Wilt u meer informatie . . André Ruiter INQA Quality Consultants Havenweg 24 a Postbus 195 4130 ED VIANEN Tel. 06 51061909 ruiter@inqa.nl Hartelijk dank voor uw aandacht. 26-05-2002