Time management in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deze TANTRA komt uit India.
Advertisements

Hoe ruim ik mijn kamer op?
Bedrijfsverbetering met de Code
Huiswerktips.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Pikante afwas !! Ik stop ermee. Die hele bereiding van deze maaltijd!!!
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Hoera, een oudergesprek!
Discipelschap.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Communicatief gedrag + / -
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Het leven.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Een lessenserie van drie lessen
huiswerk IAM competenties
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Een bericht speciaal voor jouw m’n
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Welke keuze maak jij voor jezelf?
CanDo Coaching.
Schrijven met een strategie
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Welkom.
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Onderzoek doen een methodische aanpak
Vergaderen.
De dag van het solliciteren Blok 1
Leren omgaan.
Om soms eens dieper over na te denken
Zinnen die doen nadenken !
Een Surinamer heeft een auto van tig jaar oud. Hij wil zijn auto inruilen en gaat naar een garagebedrijf. Met zijn Surinaamse accent zegt hij tegen de.
Presenteren en communiceren
Puppy-training Les Een Spelen met hoe je de aandacht kunt richten.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Welkom op onze ouderochtend
Beroepshouding en beroepscode
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Dit verhaal wil jou onrustig maken. Het Evangelie maakt onrustig.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Talent in Ontwikkeling
Verdieping Timemanagement
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Communicatie 7e les.
Persona’s maken, hoe doe je dat?
Procedures aan begin van het jaar
Transcript van de presentatie:

Time management in het onderwijs 1 Time management in het onderwijs

Deze workshop Tijdverspillers Tips tegen tijdsverspillers Onderbrekingen en verstoringen: omgaan met verwachtingen. 2

Valkuilen bij time-management Papieren meerdere malen in handen nemen voordat je er iets mee doet Documenten waarmee je hebt gewerkt niet opruimen maar opstapelen op je bureau

Meer valkuilen Ergens aan beginnen maar het niet afmaken

Je werkplek volhangen met post-its

OOOOHHHHHHH AARRRGGGGHHHH

Op naar het betere werken! Snelle zelfanalyse. Opdracht: werk in tweetallen. Bekijk de lijst met tijdverspillers. Kies 3 onderwerpen waar je voor jezelf winst uit kunt behalen. Bekijk de tips in de rechterkolom. Welke tip of actie kun je komende week toepassen?

Verwachtingen Wat verwacht iedereen van je? Is dat waar te maken? Hier kun je een kort groepsgesperk beginnen, stel vragen aan de zaal: In hoeverre beinvloeden verwachtingen van anderen jouw planning? Spreken jullie wel eens samen over verwachtingen? Hoe erg is het om eens niet aan die verwachtingen te voldoen? Welke patronen zijn er gewoon zomaar ingeslopen wat betreft verwachtingen: bv, jij bent de collega die thuis geen kinderen of partner heeft. Je bent ook altijd een van de laatsten die vertrekt, je vind het heerlijk nog even te werken in die stille school en je zaakjes af te maken. Maar nu verwacht iedereen ook dat jij afsluit, je bent er toch nog! En eigenlijk wil je dat lang niet altijd…… Ga hierna over naar opdracht 2. Bespreek opdracht 2 kort na. Vul aan met tips uit het lijstje met Nu even niet en Voorkom verstoringen. Je kunt er eventueel nog dia’s van maken. Verwachtingen Wat verwacht iedereen van je? Is dat waar te maken? Hoe erg is het als er je er niet aan voldoet? Kun je de verwachtingen ook managen? 8

Model van Stephen R. Covey (werken aan de buitenkant)

STEPHEN R. COVEY 1010 Het leven zou er een stuk beter op worden als mensen zich lieten leiden door hun diepste waarden in plaats van door de emoties of omstandigheden van het moment. We hebben allemaal een ‘pauzeknop’ nodig, iets dat ons in staat stelt om een pauze in te lassen tussen wat er met ons gebeurt en onze respons daarop, zodat we onze eigen respons kunnen kiezen.

WIL DERKSE, BENEDICTIJNSE SPIRITUALITEIT 1111 WIL DERKSE, BENEDICTIJNSE SPIRITUALITEIT Verandering van levensstijl: probeer het met kleine, haalbare dingen. Maak van deze dingen een gewoonte. Voorop staat het aanleren van goede gewoontes. En het hebben van aandacht: richt je aandacht op dat waar je mee bezig bent, wat het ook is, het verdient aandacht.

Interne tijdverspillers: Gebrek aan planning. Geen prioriteiten stellen. Geen nee durven zeggen. Brede belangstelling voor alles en iedereen. Uitstel gedrag. Chaotisch. Overvol en rommelig bureau. Ongeduldigheid.

Verwachtingen Wat verwacht iedereen van je? Is dat waar te maken? Hoe erg is het als je er niet aan voldoet? Kun je de verwachtingen ook managen?

Nu even niet! Vraag of je de vraag met ja of nee kunt beantwoorden. Leg uit dat je je klus eerst wilt afmaken en dat je nog een uurtje nodig hebt. Vraag of iemand anders de vraag ook kan beantwoorden. Vraag of de klus nog een uurtje kan wachten.

Nu even niet! Stel voor dat je zelf langsloopt ,als je klaar bent. Stel voor dat de vraag even op de mail gezet wordt, dat je ernaar kijkt en er zo nodig op terug komt. Het is de toon die de muziek maakt. De manier waarop je de dingen zegt, is bepalend.

Voorkom verstoringen. Doe wat je beloofd hebt. Wees duidelijk in wat je verwacht van anderen. Als je een klus doet ,doe het dan goed. Gebruik communicatie technieken:email of sms. Zet geen stoel extra voor je bureau. Verzamel de vragen en werk ze in één keer af. Houd dagelijks op een vast moment een vragen uurtje Leg een map aan.

Bespreek in tweetallen : Opdracht: Bespreek in tweetallen : Verwacht men dat je de hele dag beschikbaar bent om te kopiëren? Zijn er vaste patronen in je werk? Wie wil je een duidelijker grens aangeven en de verwachtingen bijstellen?