28-6-20141 1 Wikiwijs van idee naar realiteit Robert Schuwer, projectleider Wikiwijs Nationale Rekendagen, Noordwijkerhout 19-3-2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Iemand heeft met haar vinger tussen de deur gezeten.
Advertisements

Medewerkersparticipaties
Basispakket: Stappenplan Informatiemanager
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
(Concept) Edurep Jaarplan 2014 Manon Haartsen, productmanager Edurep (Kennisnet)
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Universiteit van Tilburg
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
academisch erfgoed 15 mei 2014
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Trash day: de resultaten. De balans voor onze afdeling: voor 14 juli
Zeven mythen rond open leermiddelen Mythen of werkelijkheid? Robert Schuwer en Darco Jansen.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
Waarom? Werk een instrument uit waarmee informele kennisdeling gestimuleerd wordt Verminderen adviesvragen die aan Coördinerende Archiefdienst worden gesteld.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
Projectmatig werken...en dan?
Alcohol en drugbeleid in de onderneming Cao 100 in de praktijk.
Kwalificatiestructuur mbo
Wikiwijs [noteer hier je naam] [noteer hier je functie]
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Waarom een zorgsysteem voor veteranen Veel gestelde vragen
EBIB Rondleiding
op het VDCM Symposium Naar Energieleverende Gebouwde Omgeving -
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Onderzoeksdata in de Bibliotheek: Tijd voor een nieuw Informatie-specialisme? Ervaringen uit de praktijk Rob Grim Research Data Specialist/e-Science Coordinator.
E-Procurement als beleidsinstrument Studiedag voor lokale overheden.
Wikiwijs van idee naar realiteit Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Wandel en gedrag Romeinen
Denken en dienen Romeinen
Romeinen Stellen en vernieuwen Evangelie is Gods kracht tot redding voor eenieder die gelooft.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Ouderavond Klas 5 20 januari 2010 Welkom I. Kaandorp coördinator 5 H. Claassen decaan A. Verbrugge coördinator PWS.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
Keith Haring (°1958 – ) 'kunst voor iedereen'
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Wet- en regelgeving inzake stoken in Nederland
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Klimaatverandering.
Keuzebegeleiding havo 3
COACH-AVOND 15 september 2014
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Zwakke Schakels.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Mekong Deltaplan.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Analyse Overstromingen Engeland Jaap Flikweert Royal HaskoningDHV.
| faculteit der letteren geschiedenis Democratische Revoluties en Verlichting: terug in de tijd Dirk Jan Wolffram 20 november 2014.
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
Gilde principe 2014 door Erik Kolkman en Nanja Flikweert
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
13:00 uurOpening 13:10 uurKeynote door dr.ir. Robert Schuwer (Lector Open Educational Resources – FH ICT) 14:10.
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
December 25, 2018.
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Transcript van de presentatie:

Wikiwijs van idee naar realiteit Robert Schuwer, projectleider Wikiwijs Nationale Rekendagen, Noordwijkerhout

Agenda • Hoe is het idee ontstaan? • Wat is Wikiwijs? • Wat is er nu aanwezig? • Wat zijn we nog van plan? • Hoe kan Wikiwijs van nut zijn voor het vak Rekenen in PO?

Wikiwijs: de eerste stappen

Vervolgens • Mei 2009: Open Universiteit en Kennisnet maken programmaplan • Augustus 2009: Oplevering programmaplan. Accoord OCW • Start bouw eind augustus • Start closed bèta versie op 17 november – Testen op kinderziektes – Wekelijks online onderzoek naar gebruikerservaringen • Lancering van proefversie op 14 december

Doelen Wikiwijs • Stimuleer ontwikkeling en gebruik van open leermiddelen • Verbeter de vindbaarheid en de toegang tot zowel open als “gesloten” leermiddelen • Ondersteun docenten in ontwikkeling en gebruik van digitale leermiddelen • Geef meer mogelijkheden voor aangepast onderwijs • Verhoog de kwaliteit van het onderwijs door flexibeler en up-to-date leermiddelen

Wikiwijs, een wiki? • Wikiwiki betekent snel in het Hawaiiaans. – Snel leermiddelen kunnen vinden – Snel leermiddelen kunnen ontwikkelen – Snel leermiddelen kunnen plaatsen • Maar geen wikipedia omgeving… • Vooral Wikigewijs

Wat is / wordt het? • Een repository met open leermaterialen • Een referatory naar leermaterialen – Open en gesloten – Vrije en betaalde toegang • Tools voor ontwikkeling en arrangeren van leermaterialen • Ondersteuning voor creatie en gebruik digitale leermaterialen – O.a. via communities, focusscholen • Geen ELO!

Wat zijn de uitgangspunten? • Zoveel mogelijk (her)gebruik van bestaande componenten bij realisatie van platform • Open standaarden en open source • Leermaterialen en ondersteuningsmateriaal CC-BY • Professionalisering voor zowel docenten als management

Wikiwijs: nationaal schoolboek? • Nu vooral verzameling ‘los’ lesmateriaal – Digitaal beschikbaar (word, powerpoint) – Tot aan digitaal interactief materiaal (animaties, video, enz.) • Op (lange) termijn samenhang – Van legosteentjes naar leerlijnen – Van open methodes naar massamaatwerk

Open leermaterialen • Publiek betaald, open toegankelijk • Open is meer dan gratis, geeft gebruiker 4 rechten – Reuse – hergebruik van het materiaal zoals het wordt aangeboden – Redistribute – delen van het materiaal met derden – Revise – aanpassen van het materiaal aan de lokale gebruikscontext – Remix – combineren van het materiaal met andere elementen

De proeffase • Evaluatie functionaliteiten (zoeken, vinden, downloaden, arrangeren, ontwikkelen) • Klopt de tooling? • Collecties aansluiten • Beperkte scope: Focusvakken – PO: Taal en Rekenen – VO: Nederlands en Wiskunde – MBO: Leren, Loopbaan en Burgerschap; Handel • Opzet van begeleiden Focusscholen

Wat vind je in Wikiwijs? • Alles wat door Edurep wordt ontsloten – Digischool, Codename Future, SchoolTV,… • Collecties PO Rekenen • Collecties PO Taal • Collecties VO Wiskunde • MBO-collecties • Individuele collecties

En de kwaliteit? • Peer review – Anoniem uploaden niet mogelijk – Beoordelen, review maken • Adoptiegroepen – Verantwoordelijk voor deel van leermateriaal – Wordt zichtbaar gemaakt • Competente participanten – Ondersteuning / professionalisering

Hoe breng je structuur aan? • Zichtbaar krijgen van plaats van leermiddel in leerlijn – Beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden naar een einddoel – Eerste stap naar methodevervangend materiaal • Diverse initiatieven lopen al – SLO en DigilessenVO – IPVO – Project Kennisnet en SLO • Moet samenkomen in Wikiwijs

Hoe worden docenten en scholen ondersteund? • Gericht op ontwikkelen en gebruiken van digitale leermaterialen • Transparant maken behoeftes en aanbod • In de vorm van – Snelle hulpmiddelen – Achtergronddocumentatie – Cursussen – Communities en focusscholen • In samenwerking met lerarenopleidingen, LPCs, LPN, CLU, OBDs, enz.

Hoe maak je gebruik van de kritische massa? • Beoordelen van leermateriaal – Vijfsterren • Review maken • Later: tagging – Uitbreiding metadata Photo by Flickr.com

Hoe is het georganiseerd?

Hoe verder na 2010? • Wikiwijs zal nog zeker tot 2015 nodig hebben om voor alle docenten in alle sectoren relevant te zijn: – Wikiwijs is een startpunt – Het ondersteunt de trend van open digitaal leermateriaal. • Doorontwikkeling platform • Automatische metadatering – Door gebruik/gebruikers

Aan de slag! • Welke mogelijkheden ziet u voor gebruik van Wikiwijs bij rekenonderwijs in het PO?

Zijn er vragen?

Dank voor uw aandacht! • Robert Schuwer • • Meer informatie: en