Van Aanbod via Vraag naar Interactie met Burgers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Advertisements

Dienstverlening en ICT in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Workshop 6: Multichanneling
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
eCompetence Framework (e-CF)
Vraagsturing en marktwerking
Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid Burger en bedrijf centraal.
Kanalen in Balans: Keuze, Gebruik en Sturing van Kanalen door Burgers Prof. Dr. J.A.G.M. van Dijk Universiteit Twente.
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
Facility management en inkoop
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
ICT in een dynamische context
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
afkijken, nadoen, egemwijs
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Samenwerking in het sociale domein ‘ over bestuurlijk lef en ambtelijke onrust in de regio’ Debat "De Sociale Gemeente" Dick van Maanen.
Jongeren Preventie Team
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Proeftuin Roombeek Februari Resultaat: vier ‘producten’ Programma van wensen Project Roomblik ICT / beeldcommunicatie Geleerde lessen.
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Digitaal mei 2014.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Producten & Werkprocessen
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Sterke stem van de uitvoering over (digitale)dienstverlening
Zeggenschap voor zorgvragers
Nike Supply Chain Management
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Zicht op elke druppel Arjan Budding Marije Stronks Waterschap Vallei en Veluwe.
Burger in vier rollen Burgers als kiezers Burgers als rechtsonderhorige Burgers als klant Burgers als producent van politiek hier situeert zich, onder.
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
ICT zonder beperkingen
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Het E-depot van Rotterdam
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
Digitale toegankelijkheid in Nederland
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Transcript van de presentatie:

Van Aanbod via Vraag naar Interactie met Burgers De Evolutie van de Elektronische Overheid Prof. Jan A.G.M. van Dijk

De Versmalling van de Visie van de Elektronische Overheid In de Jaren 90 was de elektronische overheid een strategie om de kloof tussen burger en bestuur, overheid en samenleving te verkleinen (OESO, 2003) later nog: ‘Andere Overheid’ Na 2000 is zij een aanbodgerichte strategie om de efficiëntie en kwaliteit van dienstverlening door de overheid aan burgers en bedrijven te verbeteren. “Het accent ligt primair op het stroomlijnen van de overheid als dienstverleningsmachine, waarbij het succes van dit stroomlijnen wordt afgemeten aan de beschikbaarheid van online diensten” (Bekkers, 2009)

I. Het Aanbod en zijn Effecten Het effect van deze elektronische overheid kan niet gemeten worden want dit is gericht op output in plaats van outcomes. Alle benchmarks en monitors zijn gericht op de beschikbaarheid en geavanceerdheid van online diensten Bijvoorbeeld op nationaal niveau: Nederland is 5e op de UN wereldranglijst (2008).

Het Aanbod en zijn Effecten Toegankelijkheid en openheid van de elektronische overheid zijn duidelijk toegenomen: websites en digitale loketten, maar hoe zit het met de strategische vorderingen? Fasen van evolutie: Diensten Organisatie Informatie Digitalisering Communicatie (een richting: bestaande downloaden) processen Communicatie (twee richtingen: opsturen) STAGNATIE HIER Transactie Clustering van diensten Personalisering Integratie van organisatie (ketens)

Oorzaken Stagnatie (1) 1. Gezamenlijke infrastructuur ontbreekt. Stelsel van basisregistraties, nog maar net begonnen (GBA) In dit tempo kan het wel 15 jaar duren. DigiD een (bescheiden) succes Backoffice en midoffice integratie kunnen meer gaan betekenen voor een betere dienstverlening dan frontoffice integratie

Oorzaken Stagnatie (2) 1. Samenwerking tussen betrokken overheidsorganisaties komt moeilijk van de grond. Meer dan 1500 organisaties zijn betrokken bij de coordinatie en uitvoering van de elektronische overheid. Hun aantal groeit. Samenwerkingsverbanden in de uitvoering krijgen nauwelijks ruimte om hun werk te doen. Geen autonomie. Verkokering en hiërarchische verantwoording volledig onaangetast. Mijlenver verwijderd van een ‘netwerkoverheid’ (netwerken als sturingsprincipe tussen hierarchie, markt en samenleving)

Oorzaken Stagnatie (3) 3. Nauwelijks visie en regie voor de elektronische overheid in Nederland. Visie: 1. ongemerkte versmalling 2. geen toekomstbeeld Regie: 1. verantwoordelijkheden omstreden en gedeeld 2. kernniveau onduidelijk: nationaal of gemeentelijk? Rol provincies onduidelijk. Polderen is het alternatief: ieder wil een aandeel vanuit eigen perspectief, niet vanuit gezamenlijk perspectief. Anderen (o.a. Denemarken en Oostenrijk) hebben wel regie

Oorzaken Stagnatie (3) 3. Te weinig visie en regie voor de elektronische overheid in Nederland. Regie: Bestuurlijk verantwoordelijken: te weinig deskundig leiderschap en ‘professioneel opdrachtgeverschap’ (van Tiel). Gevolg: automatiseringsdrama’s (te grote projecten, ‘onmogelijke wetgeving’ en aanvullende eisen tijdens de uitvoering). Parlementaire vertegenwoordiging: onvoldoende kennis en inzicht; reageert op mediaberichten

Oorzaken Stagnatie (4) 4. Huidige generatie ambtenaren heeft weinig feeling met ICT en de benodigde culturele en organisatorische veranderingen - Gangbare mening: ICT hoort bij bedrijfsvoering, niet bij beleidsvoering; het is iets dat je kunt uitbesteden Ambtelijke organisatiecultuur is grootste probleem Ambtenaren zijn niet digivaardiger dan doorsnee burgers van dezelfde opleiding en leeftijd (CFES onderzoek 2009) Hier is innovatie urgenter dan voor nog geavanceerder toepassingen.

II. De Vraag Wat de burger wil, kan en doet is nog steeds grotendeels onbekend. (Er wordt vóór de burger gedacht. Voorbeeld: life events, portals) WIL : geen onafhankelijk onderzoek: aanbod wordt voorgelegd voor commentaar in kwaliteitspanels e.d. (Overigens wil de burger in de algemene zin wel: positieve attitude t.a.v. el. overheid) Groot UT survey van Nederlandse burgers in 2006 heeft de vraagfactoren in kaart gebracht 10

Mediafactoren Belangrijkste Wat de burger WIL Potentieel Aanbod niet voldoende Mediafactoren Belangrijkste

Wat de burger KAN 2/3e volwassenen doet mee aan de elektronische overheid; 1/3e met moeite (digitale vaardigheden beperkt) 1/3e helemaal niet (geen Internet toegang of gebruik) De overheid profiteert van het sociale netwerk van gebruikers en van intermediairs. Gevolg 1: geen administratieve lastenverlichting voor de meeste burgers Hetzij self-service in dienstverlening hetzij dat niet kunnen en het aan anderen moeten vragen Gevolg 2: geen administratieve lastenverlichting voor de meeste bedrijven (afwenteling op intermediairs) Proefschrift Arendsen 2008 Besparingen die wel plaatsvinden zijn niet gebaseerd op ICT maar op het schrappen of vereenvoudigen van regels 12

Wat de burger DOET Systematische gebruiksregistratie ontbreekt Eerste aanzetten bij KCCs en mid-office systemen gemeenten Zonder systematische gebruiksregistratie, o.a. naar segmenten en personen is professionele dienstverlening onmogelijk (vooruitgang kan niet gemeten worden) Vraaggestuurde dienstverlening is dan ook niet mogelijk (op dit moment is dit op zijn best vraaggericht (het aanbod wordt aangepast aan de vermeende vraag) Benchmarks en monitors zouden eerst en vooral op effecten in het gebruik gericht moeten zijn (outcomes i.p.v output). 13

III. Terug naar de interactie e-Government als het na-apen van e-Commerce is geen succes Het bedrijfsleven is hierin beter en consequenter. Het na-apen miskent de specifieke rol van de overheid (politiek en rechtstatelijk). De elektronische overheid moet terug naar haar oorspronkelijke doel: een ‘andere overheid’ die communiceert met haar burgers De evolutie van de elektronische overheid lijkt hierop: van te veel loketten naar één loket en vandaar naar géén loket (de klant zo snel mogelijk weghelpen). Doorzetten hiervan zou rampzalig zijn: 1. marginalisering van de overheid 2. vergroting kloof overheid-burger (Jane Fountain, 2001). 14

III. Terug naar de interactie De burger is méér dan een klant (is ook kiezer, en heeft rechten en plichten). Voor een effectieve elektronische overheid moet méér in plaats van minder gecommuniceerd worden Dienstverlening en handhaving, dienstverlening en participatie hoeven geen gescheiden activiteiten te zijn. ICT en elektronische communicatie bieden mogelijkheden hen te combineren. Voorbeelden: 1 Diensten koppelen aan communicatie over het betreffende gebied en aan participatie mogelijkheden voor burgers.. Vooral in gemeenten is dat mogelijk. E-participatie minder in de klassieke politieke en democratische zin als bij onderwerpen uit de dagelijkse leefwereld van burgers. 15

III. Terug naar de interactie Dienstverlening en handhaving, dienstverlening en participatie hoeven geen gescheiden activiteiten te zijn. ICT en elektronische communicatie bieden mogelijkheden hen te combineren. Voorbeelden: 2 Compliance in de handhaving kan vergroot worden door interactieve voorlichting 3 Handhaving zelf kan direct gerealiseerd worden door het selfservice karakter van veel elektronische diensten en door voortdurende zelfsturing en correctie in netwerken (feedback signalen) Nu wordt ICT te veel als centraal controle en registratiemiddel gebruikt om alle risico’s uit te sluiten. Daarbij moeten alle burgers boeten voor 1 of 2% slechtwillenden. 16