Andere (school)tijden?
Aanleiding: maatschappelijke discussie: nota minister nieuwe tijden huidige schooltijden - agrarisch model - verzorgende ouder overdag thuis - geen georganiseerde kinderopvang
veranderende maatschappij ouders werken in dienstverlening/industrie buitenshuis werkende ouders georganiseerde kinderopvang
Doel van vanavond Ouders informeren over alternatieve schooltijden Doel enquête draagvlak voor verandering en alternatieven meten onder belanghebbenden schoolteam ouders kinderen
Het speelveld Mogelijkheden schooltijden Wet en regelgeving Ouders Kind Schoolteam Missie en visie van de school
4 hoofdmodellen Huidige schooltijden Bio–ritme rooster 7 tot 7 model Vijf gelijke dagen model Variatie continurooster literatuurstudie andere landen
Huidige schooltijden kenmerken Bekendheid 3 of 4 lange schooldagen Kinderen /ouders kunnen kiezen voor thuis overblijven Overblijven: andere leider Kosten overblijf Meer deelname aan verkeer Vrije woensdagmiddag
Bio-ritme model lestijden van 10 – 12 uur/14. 30 – 16. 30 tussen 12 Bio-ritme model lestijden van 10 – 12 uur/14.30 – 16.30 tussen 12.00 – 14.30 breed scala aan activiteiten, o.a. sport kenmerken Afwisseling in lesprogramma: leren / actief / leren Lange schooldagen Organisatie Passende ruimte Weinig tijd voor naschoolse activiteiten Alle dagen gelijke schooltijden
7 – 7 model aaneengesloten programma van 7. 00 – 19 7 – 7 model aaneengesloten programma van 7.00 – 19.00 uur onderwijs – sport – ontspanning 52 weken per jaar open Kenmerken Alle dagen gelijke schooltijden Lange schooldagen Organisatie Passende ruimte nodig Opvoeding door ouders beperkt tot avond en weekend Individueel onderwijs Voorzieningen in één gebouw
Vijf gelijke dagen model 5 gelijke dagen model voor alle groepen alle dagen tot bv. 14.00 uur les 4 lange / 1 korte dag voor alle groepen Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag: 8.30 tot 14.30 uur Woensdag 8.30 tot 12.30 uur wel/geen continurooster Nb. De exacte tijden moeten worden doorberekend Alle kinderen moeten 7520 uur basisonderwijs in 8 jaar volgen
Kenmerken Kortere schooldagen Meer tijd voor NSA Alle kinderen blijven over Overblijf met eigen leerkracht / uitbesteden 2 keer verkeersdeelname
tijdpad 2012: Enquête: voorjaar Evt. vervolg: mei – herfstvak. Besluitvorming: herfstvakantie-kerstvakantie Doorrekening consequenties: zomervakantie – kerstvakantie Invoering : zo mogelijk na de zomervakantie 2013 – afhankelijk van gekozen model - afhankelijk van consequenties - personeel - gefaseerde invoering voor kinderen - voor ruimte en organisatie
onze eerste gedachten In tweetallen / groepjes Groot schema met overwegingen Drie briefjes met 1 woord per model Seriëren Samenvatting
Informatie www.minocw.nl andere-schooltijden http://www.poraad.nl brochure NieuweTijdenInOnderwijsEnOpvang.pdf pag. 21-29 Argumentenkaart DVD ouders
Stof tot nadenken en gesprek Dank voor uw komst