Parent-Child Interaction Therapy PCIT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Huiswerktips.
Advertisements

Zeer Intensieve Behandeling
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Programma van de workshop
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Workshop Relationele en seksuele vorming
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
‘Ouders als behandelaars’
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Focus op motivatie en communicatie
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren.
Pleegzorg in Beeld.
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Dossier Empowerment.
Kanjertraining..
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Samen bouwen aan een passend, veilig en duurzaam traject
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
CKG de kleine parachute
Naam school Datum Logo van de school
Stabiliseren en behandelen van chronisch getraumatiseerde kinderen doe je zelf Door Arianne Struik.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Parent-Child Interaction Therapy PCIT Een behandeling voor jonge kinderen met externaliserend probleemgedrag en hun (pleeg)ouders

Wat is PCIT? PCIT is een “evidence based” gedragstherapeutische interventie voor gezinnen met kinderen van 2-7 jaar met gedragsproblemen. PCIT is ontwikkeld door dr. Sheila Eyberg van de Universiteit van Florida. De methode integreert concepten van: de sociale leertheorie, de traditionele speltherapie en hechtingstheorie.

Doelgroep PCIT is voor (pleeg)ouders met kinderen tussen de 2-7 jaar met externaliserend probleemgedrag. Hierbij kan gedacht worden aan: kinderen met forse driftbuien, oppositioneel opstandig gedrag en/of ADHD; kinderen met hechtingsproblematiek; (pleeg)ouder-kind interactieproblemen; (pleeg)ouders die zich onmachtig voelen over de opvoedsituatie. voor pleegkinderen en ouders in een terug-naar-huis traject

Doelstelling PCIT heeft de volgende doelstelling: Gedragsproblemen bij het kind nemen af Opvoedstress bij (pleeg)ouders neemt af door opvoedingsvaardigheden te vergroten Kwaliteit van (pleeg)ouder-kindrelatie verbetert

Kenmerken behandeling Individuele therapie voor (pleeg)ouders en hun kind. PCIT vindt wekelijks plaats op kantoor en duurt gemiddeld 20 weken. Directe en systematisch feedback aan de (pleeg)ouder door een oortelefoontje. Aan de hand van meetinstrumenten (DPICS)worden de vorderingen van (pleeg)ouders per sessie gevolgd. De therapie wordt beëindigd indien er succes is: het -gedrag kind is genormaliseerd -opvoedingsvaardigheden zijn effectief veranderd -minder opvoedstress ervaren (ECBI)

PCIT kamer

PCIT kamer

Het belang van PCIT? Er zijn weinig bewezen effectieve methoden voor jonge kinderen met gedragsproblemen (Trimbos instituut, Verdurmen e.a. 2004). Vroege interventies kunnen antisociaal gedrag op latere leeftijd mogelijk voorkomen. PCIT bevordert de (pleeg)ouder-kindrelatie op jonge leeftijd. PCIT is effectief in gezinnen waar mishandeling en/of verwaarlozing plaatsvindt.

De behandeling Het programma bestaat uit 2 fasen: De eerste fase is de Kind Gerichte Interactie (KGI). Hierin richten (pleeg)ouders zich op de vaardigheden die de interactie met hun kind positief versterkt; De tweede fase is de Ouder Gerichte Interactie (OGI). Hierin leren (pleeg)ouders de vaardigheden hun kinderen op de juiste manier te sturen en op te voeden (‘disciplineringvaardigheden’).

De kindgerichte fase (KGI) (pleeg)ouder leert speltherapeutische vaardigheden toepassen Positieve vaardigheden van de KGI zijn: nazeggen; gedrag benoemen; en gerichte complimenten geven Ouder volgt het kind in wat het doet. Negatief gedrag wordt genegeerd. Vaardigheden worden tijdens de sessie actief ‘on the spot’ getraind. Ouders krijgen huiswerk: speciale speeltijd.

Speciale speeltijd Medicijn voor kinderen met gedragsproblemen

De ouder gerichte fase (OGI) (Pleeg)ouders leren tijdens het spel een directe opdracht te geven en wanneer nodig een time out in te zetten. De stappen van de time out procedure worden uitgelegd tijdens de eerste sessie, a.d.h.v. een rollenspel met (pleeg)ouders en uitleg aan het kind via Meneer Beer. De time out procedure wordt vervolgens ingetraind. Het kind leert wat de opvoeder van hem/haar verwacht aan de hand van voorspelbaar gedrag van de ouder. Na een time out procedure wordt teruggekeerd naar de KGI-vaardigheden.

De Time Out - Iedere keer hetzelfde - Biedt duidelijkheid en veiligheid - Kind leert keuze te hebben met vaste consequenties -Kracht van weinig woorden, gedrag in reactie op gedrag - Het kind leert wat de opvoeder van hem/haar verwacht aan de hand van voorspelbaar gedrag van de ouder.

Voorwaarden (pleeg)ouders (Pleeg)ouders dienen aan de volgende voorwaarden te voldoen: (pleeg)ouders zijn in staat om wekelijks met hun (pleeg)kind naar kantoor te komen (De Rading, Amersfoort) er vindt wekelijks een sessie plaats in de PCIT-ruimte van 1 tot 1,5 uur. (pleeg)ouders hebben thuis dagelijks 5 minuten speciale speeltijd met hun (pleeg)kind waarin zij de geleerde vaardigheden oefenen.

Contra-indicaties Voor ouders: er is sprake van ernstige alcohol- of drugsverslaving bij (pleeg)ouders; er is sprake van ernstige psychiatrische problematiek bij (pleeg)ouders; relatieproblematiek tussen (pleeg)ouders is primair en heeft eerst behandeling nodig voordat er aan de gedragsproblemen gewerkt kan worden.

Contra-indicaties Voor kinderen: Als het kind niet in staat is een “als- dan” beredenering te maken, mogelijk door specifiek trauma, een te laag IQ of een jong kind met ontwikkelingsachterstand.

Kracht van PCIT? (Pleeg)ouders voelen zich vaardiger, gedragsproblemen van het kind nemen af. Vaardigheden worden actief getraind. Therapeut coacht (pleeg)ouders ‘on the spot’. (Pleeg)ouder en kind samen in behandeling. Speciale speeltijd. Wekelijkse meting bepaalt het proces. Wetenschappelijk onderbouwd.

Motivatie pleegouders ‘Dat doen we al’ 1e fase training in technieken die speltherapeuten gebruiken 2e fase training in technieken die gedragstherapeuten gebruiken Oog voor andere stress veroorzakende factoren Reistijd/reiskosten (webcam/vergoeding)

Motivatie in de sessie Bij pleegouders niet anders dan bij biologische ouders Toestemming om te begrenzen en te negeren (empathie is goed, maar helpt niet altijd) Kind pikt de complimenten niet (volhouden in selectieve aandacht, benoemen van gedrag) Tijdens de training geen theoretische discussies (experimentje, effect zie je in de praktijk) Houvast aan het protocol Kind volgen, niet de verantwoordelijkheid van de ouder om ‘het leuk te maken’

PCIT als onderdeel van Jongetje 5 jaar bedreiging door biologische familie Ingewikkelde systeeminteractie met BJZ Complex trauma Extreem disruptief gedrag schoppen slaan bijten Dreigende uit huisplaatsing

ingezet PCIT (inclusief affectregulatietechnieken) Psycho-educatie medicatie systeemgesprekken Na PCIT (stabilisatiefase) speltherapie/EMDR Begeleiding bezoekregeling Pleegouder- en schoolbegeleiding door gespecialiseerd maatschappelijk werk.

Hartelijk dank voor uw aandacht namens