V1, e-Business Blok 1 les 3, college en werkgroep Maandag 19 november 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Blok 1 les 2, college en werkgroep Maandag 12 november 2007
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Marketing voor ZZP-ers
De marketing-omgeving
De branche in kaart gebracht.
Businesstoepassingen
Bedrijfspresentatie Promavise
Wat is interactieve marketing?
Politieke Besluitvorming
V1, e-Business Blok 1 les 4, college en werkgroep Maandag
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Opdracht Strategieontwikkeling
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Een startersgids voor innovatie
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Inleiding in de Marketing
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
The LAW VBI9A4.
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
IAM V2 Trendanalyse 24 september 2008.
Cross Media. Rondje! Waar heb je stage gelopen? Wat heb je gedaan tijdens je stage ?
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
Een eerste kijk op trends
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Advanced Business Information Solutions
Hoofdstuk3 Marktonderzoek als branche Marktonderzoek: de geschiedenis in het kort Het pre-marktonderzoektijdperk: de periode vanaf 1600 tot aan de industriële.
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Swot analyse
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Mamut SERVICE SUITE.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Geld verdienen met trends
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
College 2 Marketingomgeving
Bouwe Taverne, Directoraat MVO Samen werken aan een duurzame toekomst. Utrecht, Rotterdam, 3 september 2010.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
International Business Adviser
Midden in de wereld:.
Het nut van Business Planning
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Social media presentatie
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Strategische Businesspartner
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Direct 5. Juridische aspecten
Direct Juridische aspecten
Marketing Week 3 les 1.
Internationale handel
Presentatie en marketing
Transcript van de presentatie:

V1, e-Business Blok 1 les 3, college en werkgroep Maandag 19 november 2007

Vandaag…een pittige les!  Highlights hoofdstuk 4 + opdracht e- marketing  Opdracht e-marketing wordt volgende week besproken  Herhaling vorige week distr. modellen + opdracht over reisindustrie  H4: de digitale omgeving  Opdracht CBS (heeft betrekking op Chaffey 1,2 en 4).

Huiswerk voor vandaag  Bestuderen Chaffey, hoofdstuk 4

Vorige week  E-business en e-commerce  B-t-b en B-t-C  Distributiemodellen  Tussenschakels / intermediairs  Dis-intermediation  Re-intermediation

Vandaag / komende weken (zie lesprogramma)  Milestone1: Volgende week afspraak rond zijn met bedrijf (Marijke maakt deze afspraak in de week voor kerstvakantie).  Milestone 2: A4 met kenmerken organisatie  Volgende week start met logboek. Deze week aanschaffen van een schrift of een speciale map op je laptop.

Distributie; trend in e-busines: desintermediatie

Desintermediatie  Het verwijderen van tussenschakels, zoals distributeurs of tussenhandelaren die zich voorheen tussen het bedrijf en de klant bevonden

Distributie; nog zo’n trend: herintermediatie

Typische online tussenschakels  Portals, verticals, directories  Zoekmachines  Virtuele winkels  Financiële tussenschakels (facilitators)  Fora, communities  Prijsvergelijkers  E-marktplaatsen

Highlights Chaffey, hoofdstuk 4 De digitale omgeving

Beste om zelf mee aan de slag te gaan!!  Oefening 3 (opdracht voor 4 a 5 personen).  Schuif tafels bij elkaar

De omgeving waarin e-businessdiensten worden geleverd

Nog een keer in woorden:  Micro-omgeving:  het bedrijf, concurrenten, tussenpersonen, klanten  Macro-omgeving:  economische factoren, juridische factoren, culturele factoren, technologische factoren, samenleving….

Een generiek procesmodel voor een e-business strategie

SLEPTSLEPT

Sociaal/maatschappelijk...  Kunnen we de vraag, het marktpotentieel inschatten?  Hebben mensen toegang?  Wat doen ze met het internet?  En bedrijven?  Wat kenmerkt ze?  Denk aan socio-, psycho-, demo-, geografische aspecten (Generation C)

Extern: sociaal-maatschappelijk (een voorbeeld)  Generation C??  Verzamelnaam voor de consumenten die verantwoordelijk zijn voor de vloedgolf aan content die op het Web wordt opgebouwd  Onderscheiding door mentaliteit i.p.v. inkomen, leeftijd, geslacht etc.  Super actief op internet (blog, deelname aan discussie, bezoeken communities)  ‘doe-het-zelf-mentaliteit’ op internet

Wetgevend/juridisch/ethisch Gaat om zaken als:  Persoonsgegevens  Privacy  Ongewenste  Wat is opt-in en opt-out?  Cookies (wat zijn dat en hoe worden ze toegepast?)  Hoe pas je auteursrecht toe in het peer-to- peer tijdperk?

Wetgeving: privacy is een beheerskwestie Privacy actief benaderen en er iets van vinden en aan doen, bijv.  Privacyrichtlijn ondersteunen  Privacystatement opstellen  Klantgegevens goed beschermen  Audits laten doen  En dat over de bühne brengen

Wetgeving: andere juridische beheerskwesties  Merkbescherming, domeinnamen  Advertentierichtlijnen  Copyrights  Persoonsregistratie (bijv. CV´s, formulieren etc)  Belasting op verkochte goederen, wie betaalt wat en hoe

Economische factoren  Globalisering  `Think global, act local`  Conjunctuur  Internetgebruik, demografie  Kennis van import, export, belastingregimes, financiële markten, lokale koopkracht.  Waar en hoe breid ik onze dienstverlening uit?

Politieke factoren in de externe omgeving  Overheidsinstellingen (ministeries, Opta)  Richtlijnen  Stimuleringsmaatregelen  Andere, beleidsbepalende of beïnvloedende instellingen (DMSA, NLIP)  Publieke opinie, beïnvloed door opinieleiders of de ´openbare agenda´  Consumentengroeperingen (kieskeurig.nl)

Technologische factoren  Centrale vraag is welke technologische innovaties een concurrentievoordeel kunnen verschaffen.  Innovaties zijn vaak kostbaar!  Ben ik voorzichtig, een volger?  Ben ik koploper als me dat een competitive advantage oplevert?  Snelheid in acceptatie kan allesbepalend zijn.  Vooral gelet op de bekende adoptiecurve van Rogers

Tevens volgende week  Verder ingaan op businessmodellen en strategie (o.a. long tail).  Voorbereiden voor ‘gastspreker’