Persoonlijke Stijl (DSIC)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
situationeel leiderschap
Evaluatie van mentorprojecten
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Hoe ontstond dit initiatief ?
Module 3: begrijpen van de effecten van een trauma
Leer de namen van de noten 1
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
TOEKOMST VOOR HET BREIN
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Alzheimer Een haperend geheugen
….een korte presentatie
Succesvol communiceren met je klant!
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Opvoeden in de puberteit
Efezen 4:7-24 Gaven naar Genade Vs 7-10 Gaven naar Genade Vs 7-10 Gaven van Christus aan de Gemeente Gaven van Christus aan de Gemeente Vs 11: Vs 11: –Apostelen.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hoe kun je Geloven? 1.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leer de namen van de noten 2
Ludo Daems.
1 SUCCES P R E S E N T A T I E R o b i n v a n G a l e n.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Conflicten en onderhandelingen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Een eigen persoonlijkheid
Persoonlijke Stijl (DISC)
Het werken met portfolio
18 november 2011.
Instructie 1. Bekijk per vraag welke foto’s er nodig zijn om de quiz persoonlijk te maken. Lees de instructie in de notitiebalk. 2. Maak en verzamel de.
Betrokkenheid op de werkvloer
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Les 3: Verkeer TOETS.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Workshop klassenmanagement
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Leeftijdsfasebewust HR-beleid Rick Brugts, directeur.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Transcript van de presentatie:

Persoonlijke Stijl (DSIC) Welkom training communicatie training Persoonlijke Stijl (DSIC)

35-45 jaar 0 jaar 1- 4/6 7-9 Puber 18-21 27-28 35-45 45-55 56 >> Vragen, is dit nog wel wat ik wil? Relatie Kinderen Ouders Werk Huisvesting Gezondheid 35-45 jaar 0 jaar 1- 4/6 7-9 Puber 18-21 27-28 35-45 45-55 56 >> toekomst

Maslow piramide Zelfontplooiing Kennis / studie, opleiding Liefde,genegenheid, waardering / familieleden,ouders Veiligheid, bescherming / werk, woning Fysiologisch /honger,dorst voortplanting

Bewust | Onbewust De hersenen zijn verdeeld in drie gebieden: het reptielenbrein, het limbische systeem en de neocortex. Elk hersengebied heeft zijn eigen intelligentie, zijn eigen tijd- en ruimtegevoel, en zijn eigen geheugen.   Het reptielenbrein, ook bekend als de hersenstam, vormt het primitiefste hersengebied. Het is verantwoordelijk voor de vecht-of-vlucht respons en voor vele fundamentele biologische functies. Hier ligt het temperament vast. Het Limbische systeem of zoogdierbrein vormt het sociale brein en werkt als scheidingsvlak met de wereld. Het helpt ons om problemen op te lossen, relaties te onderhouden en onze plaats in de maatschappij in te nemen. Het limbische systeem bestuurt ook alle klieren in het lichaam en bewaakt daarom evenwicht en gezondheid. De Neocortex vormt het hogere brein en wordt beschouwd als de controleur van onze hogere vermogens, zoals logica, nadenken en ons gevoel voor het spirituele. Dit deel van het brein onderscheidt ons van andere zoogdieren.

Communicatie start met zelfkennis Willen Kunnen Kennen Z E L F V E R T O U W E N Z E L F W A A R D E R I N G Z E L F K E N N I S

Dominant Invloed Stabiel Consciëntieus

Indirect Direct Praat zachter Prettig om alleen te zijn Lichaamstaal is rustig en beheerst Praat hard Zoekt actief mensen op Expressief, levendige lichaamstaal Indirect Direct Groep laten opstaan en middels de vragen een kant laten kiezen waar men plaats zal gaan nemen.

Taak Gericht Mens Gericht Gericht op afronden van taken Besluit op basis van feiten en argumenten Bij onenigheid de strijd aangaan Gericht op het bouwen van relaties Besluit op basis van emoties en gevoel Bij onenigheid eerst even laten rusten Groep laten opstaan en middels de vragen een kant laten kiezen waar men plaats zal gaan nemen. Mens Gericht

Taak Gericht Consciëntieus Dominant Indirect Direct Stabiel Invloed Groep laten opstaan en middels de vragen een kant laten kiezen waar men plaats zal gaan nemen. Mens Gericht

Beslissen Bedenken Uitvoeren Beïnvloeden Informatie Richting Waarom? Wat? Hoe? Wie? Instructie Erkenning Uitvoeren Beïnvloeden

Emoties Rechtvaardig Kort lontje Goed van vertrouwen Toont geen emotie Groep laten opstaan en middels de vragen een kant laten kiezen waar men plaats zal gaan nemen.

Frustratie Geeft de ander de schuld Trekt zich terug Bezorgd depressief Verward doelloos Groep laten opstaan en middels de vragen een kant laten kiezen waar men plaats zal gaan nemen.

Herstellen / accu opladen Groep laten opstaan en middels de vragen een kant laten kiezen waar men plaats zal gaan nemen.

Woorden die werken Precies Feiten Nauwkeurig Details Veranderen Resultaten Overtuigend Snel Voorzichtig Gevoel Routine Stabiel Teamplayer Optimistisch Gezellig Makkelijk Even Vertrouwen Groep laten opstaan en middels de vragen een kant laten kiezen waar men plaats zal gaan nemen.

Woorden die NIET werken Fout gedaan Ongeveer Kantjes eraf lopen Onderbrekingen Naar mijn mening “Even” Verandering Snel Nieuw Details Nauwkeurig Vereist studie

Snel Overtuigend D Avontuur Direct Resultaat

Overtuigend I Enthousiast Gezellig Charmant Sociaal

Vriendelijk Routine Oprecht S Teamplayer Luisteren

Precies Analyse C Geduldig Details Feiten

Het Persoonlijke (DISC) Profiel

Hoofdstuk 2 Blz.4 Karakteristieken Drijfveren “Dit hoofdstuk is verstuurd ter herkenning. Bespreek de punten welke niet of minder herkenbaar zijn.”

Hoofdstuk 2 Blz.5 Talenten met mensen Talenten met taken

Hoofdstuk 3 Blz.6 Groeimogelijkheden met: Mensen Taken “Links grote lijnen, rechts meer inhoud”

Hoofdstuk 4 Blz.7 Communicatie stijl Sterkten “Tracht veel voorbeelden te gebruiken uit de praktijk, waardoor de herkenbaarheid wordt verhoogd”

Hoofdstuk 4 Blz.8 Communicatie stijl Valkuilen

Hoofdstuk 5 Blz.9 Wat “werkt” Wat niet “werkt” in de werkomgeving “Waar krijgt iemand energie van en wat kost energie.”

Hoofdstuk 5 Blz.10 Tips voor de leidinggevende of collega’s Sleutels tot motivatie “Hoe kun je deze persoon het beste benaderen?”

Hoofdstuk 6 Blz.11 Geschiedenis Jung: Typering Marston: DISC model “Q4 Profiles in de NL context geschreven. Achtergrond informatie geldt als naslag werk.”

Hoofdstuk 6 Blz.12 De 4 fundamentele temperamenten “Hier worden de 4 temperamenten wat verder uitgediept. Het gaat over de communicatievoorkeur van mensen.”

Hoofdstuk 6 Blz.13 Kernpatroon: onbewust Gewenst patroon: bewust “Het veschil tussen onbewust en bewust wordt nader uitgelegd.”

Hoofdstuk 7 Blz.14 Bolletjes = gewenst patroon Staven = kernpatroon = als de delta >20 is is er sprake van energieverlies + De persoon onderdrukt zijn stijl in zijn werk -/- Er wordt meer energie gevraagd dan dat de persoon in huis heeft.

Hoofdstuk 7 Blz.15 Gewenst en kernpatroon in grafiek gezet. I = gewenst II = kernpatroon Gedrag in context grid gezet.

Hoofdstuk 8 Blz.16 Hoe ziet u zichzelf? “Is het verschil tussen de persoonlijke stijl en het zelfbeeld groot, dan is de persoon zich niet zo bewust van zijn / haar basisbehoeftes. Bij 12% van de respondenten komt dit voor. Er is dan sprake van een energielek.”

Hoofdstuk 8 Blz. 17 Basisbehoeftes? Hier staan de basisbehoeftes van de persoon. Wat geeft- en kost deze persoon energie.

Hoofdstuk 9 Blz. 18 t/m 21 Communicatietips Per stijl zijn er 10 tips gedefinieerd.

Hoofdstuk 10 Blz. 22 Wat heeft Q4 Profiles nog meer te bieden?

Hoofdstuk 11 Blz. 23 Wie is ….. Personalisatie pagina