Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Steunpunt SSL Conferentie 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Overgewicht en lage SES Oost-Groningen
Buitengewoon Allochtone leerlingen
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24 & 25 februari.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Vijf-gelijke-dagen model
Typologie van Baumrind
Het ontwikkelingsperspectief
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
LAGO studiedag 22 september 2011
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Cultuurparticipatie bij jongeren
18 december 2012 Het Energierenovatieprogramma 2020 De sociale aspecten van het programma
Brussel nader onderzocht
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Conferentie van het Steunpunt SSL februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Van basisschool tot arbeidsmarkt:
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Rookstopadvies aan zwangere vrouwen en hun partner, rookvrije thuisomgeving voor zuigelingen Werkgroep gezin.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Focus op motivatie en communicatie
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
ontdek wat jij kunt bereiken
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Transcript van de presentatie:

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ De relatie tussen ervaringsgericht kleuteronderwijs en leerlinguitkomsten Positief of Negatief? En voor wie? Jerissa de Bilde, Bieke De Fraine & Jan Van Damme Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Ervaringsgericht werken  Gerichtheid op ervaringswereld kinderen  Uit: Laevers & Van Sanden (1992). Basisboek voor een ervaringsgerichte kleuterklaspraktijk. CEGO Publishers. Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Betrokkenheid en welbevinden criteria voor kwaliteit onderwijsproces Steunpunt SSL Conferentie 2011 Betrokkenheid PROCES EFFECT doelen resultaten Welbevinden   CONTEXT aanpak principes

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Bevorderende factoren  Leerkrachtstijl  Autonomieondersteuning  Gevoeligheid voor beleving  Stimulerend tussenkomen  Organisatorische aspecten  Vrije initiatief  Aantrekkelijke hoeken (rijk milieu)  Aandacht voor interesses in thema’s (open projecten)  Aandacht voor socio-emotionele vaardigheden Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Onderzoeksvragen  2 onderzoeksvragen 1.Verband tussen EGO aspecten en taalprestaties, rekenprestaties, schools plezier en onafhankelijkheid? Hoofdeffecten 2.Zijn deze verbanden hetzelfde voor risicoleerlingen en kansrijke kinderen? Interactie-effecten o3 manieren om risicoleerlingen te definiëren –Sociaal economische status (lage SES, gemiddelde SES, hoge SES) –Beginprestatie taal (lage taalprestatie, gemiddelde taalprestatie, hoge taalprestatie) –Beginprestatie rekenen(lage rekenprestatie, gemiddelde rekenprestatie, hoge rekenprestatie) Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Vorig onderzoek  LEARN project in Suriname  Vergelijking LEARN- met gelijkaardige scholen oLEARN scholen meer leertaakgerichtheid, concentratie en huiswerkattitude oGeen verschillen in taal- en rekenprestaties  Basisrapportage observaties (Van Heddegem, Laevers, & Van Damme; 2004)  Relatie met geobserveerde betrokkenheid oStimulerend tussenkomen consistent geassocieerd met hogere betrokkenheid Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Huidig onderzoek  139 derde kleuterklassen (SiBO)  2360 kleuters gemiddeld 5 jaar en 10 maanden  Kind kenmerken  Taal- en rekenprestaties begin en eind kleuterklas oTaal voor Kleuters en Rekenbegrip  Leerkrachtrapportage oPlezier op school (‘Dit kind houdt niet van school’) oOnafhankelijkheid (‘Dit kind kan zijn eigen doelen stellen’)  Socio-Economische Status (SES) oHet opleidingsniveau en beroepsniveau van ouders en gezinsinkomen Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Klaskenmerken  Leerkrachtstijl (ADOS, Laevers et al. 1997) oAutonomieondersteuning (‘Deze leerkracht reageert niet op wat kinderen interessant vinden’) oGevoeligheid voor beleving (‘Deze leerkracht bekritiseert en ontmoedigt kinderen’) oStimulerend tussenkomen (‘Deze leerkracht introduceert activiteiten op een boeiende wijze’)  Percentage tijd besteed aan Activiteiten oVerplichte activiteiten oBeperkte keuze activiteiten (max. 4 keuzemogelijkheden) oVrije keuze activiteiten (>4 keuzemogelijkheden) Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Op interesse gebaseerde projecten = open projecten oTraditionele thema’s (e.g. Christmas) oNiet-traditionele thema’s oThema’s gebaseerd op interesses Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Bereik Gem.SDMin.Max. Leerkrachtstijl Stimulerend tussenkomen Autonomieondersteuning Gevoeligheid voor beleving Organisatorische aspecten Open projecten Tijd verplichte activiteiten Tijd beperkte keuzeactiviteiten Tijd vrije keuze activiteiten Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  2 onderzoeksvragen 1.Is er in het algemeen een verband met leerlinguitkomsten? Hoofdeffecten 2.Verschilt het verband met leerlinguitkomsten afh. van SES en initiële taal- of rekenprestaties? Interactie- effecten  Multilevel regressie analyse (MLWin)  2 niveaus (leerlingen binnen leerkrachten)  Stapsgewijze procedure → Gecombineerd model Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 1. Taal- en rekenprestatie 1.Hoofdeffecten Steunpunt SSL Conferentie 2011 TaalprestatiesRekenprestaties KindvariabelenBSEB Intercept52.63*** ***0.19 Gender (jongen)-0.95*** ***0.17 Leeftijd (in maanden)-0.12*** ***0.02 Beginprestatie taal0.35*** ***0.01 Beginprestatie wiskunde0.39*** ***0.02 SES ***0.12 Klaskenmerken Stimulerend tussenkomen1.09** ***0.35 Tijd beperkte keuze -3.86**1.19

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  2. Interactie-effecten Steunpunt SSL Conferentie 2011 TaalprestatiesRekenprestaties KindvariabelenB SE B Intercept *** ***0.19 Gender-0.97*** ***0.17 Leeftijd (in maanden)-0.12*** ***0.02 Beginprestatie taal0.36*** ***0.01 Beginprestatie rekenen0.39*** ***0.02 SES ***0.12 Klaskenmerken Tijd beperkte keuze **1.19 SES x Tijd beperkte keuze2.56* *0.77 Autonomieondersteuning *0.34 Taal x Autonomieondersteuning0.09*** ***0.02 Stimulerend tussenkomen 1.16***0.35 Rekenen x Stimulerend tussenkomen -0.06***0.02

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Taalprestatie Rekenprestatie Perc. tijd aan beperkte keuze activiteiten Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Taalprestatie Rekenprestatie Autonomie-ondersteuning Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Rekenprestatie Stimulerend tussenkomen Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 2. Schools plezier en onafhankelijkheid 1.Hoofdeffecten Geen significante hoofdeffecten 2.Interactie-effecten Steunpunt SSL Conferentie 2011 Schools plezierOnafhankelijk functioneren KindkenmerkenBSE B Intercept5.09*** ***0.05 Gender-0.19*** ***0.03 Age *0.00 ILA0.01*** ***0.00 IAA0.01*** ***0.00 SES0.06** ***0.02 Klaskenmerken Tijd vrije keuze_ _ Rekenen x Tijd vrije keuze_ _ 0.03***0.01 Tijd verplichte keuze Rekenen x Tijd verplichte keuzen-0.02*0.01_ _ Open projecten _ _ Rekenen x Open projecten0.00* _ _

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Significante verschillen, doch geen significant positief of negatief verband voor risico- of nietrisicoleerlingen -Open projecten -Perc. vrije Keuze -Perc. verplichte keuze Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Bevindingen  Gedifferentieerd beeld  Geen significante verbanden tussen EGO aspecten en leerlinguitkomsten bij de groep kinderen met een hoge SES of hoge beginprestaties  Bij de risicoleerlingen werden wél significante verbanden gevonden oStimulerend tussenkomen positief geassocieerd met prestaties oAutonomie-ondersteunende leerkrachtstijl, grote hoeveelheid tijd besteed aan beperkte keuzeactiviteiten is negatief geassocieerd met prestaties oBeeld mbt. niet-cognitief functioneren in zelfde lijn, maar minder uitgesproken Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Betekenis interacties?  Hebben risicoleerlingen andere onderwijsbehoeften?  Presteren ze beter in een gestructureerd, prestatiegericht klimaat?  ‘Vrije’ omgeving te complex, te ongestructureerd of te weinig leeropportuniteiten?  Kansrijke kinderen hechten meer belang aan het krijgen van keuzes en vrijheid?  Kloof tussen context en cultuur thuis en op school? Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Bedenkingen  Design  Correlationeel, geen causale verbanden  Problemen leerkrachtrapportage van kindfunctioneren  hoge gemiddeldes en weinig spreiding  Problemen observaties  Veel observatoren, moeilijke instrumenten  Weinig variatie leerkrachtgedrag ( USA) Steunpunt SSL Conferentie 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conclusie  Ander onderzoek noodzakelijk  Interventie-onderzoek  Oudere leerlingen  Belang onderzoek bij implementatie vernieuwing → Evidence-based werken Steunpunt SSL Conferentie 2011