if we know how to listen to children, children can give back to us the pleasure of amasement, of marval, of doubt... the pleasure of the 'why?’ Carlina.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk
Eureko Academy Life & Pensions Inspirerend leren.
ICT, e-learning, e-government, onbegrensde mogelijkheden? Jules J. de Rijp, MPA 2 november 2013.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
Edurama.be Website ter ontsluiting van onderzoek voor lerarenopleiders en voor studenten in de lerarenopleiding Projectgroep KATHO, departement Lerarenopleiding.
door de introductie van MAGIE Meer en Anders Gaan Implementeren van Expertise door de introductie van KENNISDOMEINEN.
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Mag ik u voorstellen ....
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen projectorganisatie.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Startbijeenkomst Fietscommunity 2 juli Agenda uur: Welkom uur: ‘The role of the bicycle as an egress and access mode for multimodal.
Randstad Diversity START TO TALENT
Samenwerken in burgerschap
CBE: Centra voor Basiseducatie
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
EYV 2011 in Vlaanderen. Korte historiek  CEV Manifest  Lobbywerk  IP Group on Volunteering EP  Written Declaration EP  Alliantie 22 ngo’s (EYV2011.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
Onderwijsconferentie
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
HAN Faculteit Educatie.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Symposium 27/11/2013 Zuurstof voor het vak Natuurwetenschappen.
Thuis en Actief in Kleurrijk Almelo, wie maakt het verschil? Ondertekening Integratiepact In de Burgerzaal.
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Samen werken aan een gezonde regio!
Handelingsgericht samenwerken
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
De lerarenopleider gepositioneerd
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Welkom. Programma Welkom Keynote Debat Project-resultaten Lunch Workshop 1,2,3 Slot Receptie.
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
If it doesn’t spread……it’s dead
Themagroep ICT en de lerarenopleider

Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Transcript van de presentatie:

if we know how to listen to children, children can give back to us the pleasure of amasement, of marval, of doubt... the pleasure of the 'why?’ Carlina Rinaldi Wat we nodig hebben in deze maatschappij is mensen zonder vrees. Helen Parkhurst Creativiteit komt voort uit de drang tot exploratie. Ferre Laevers Not withstanding the influence of factors such as socio- economic status, home, and community, student learning is strongly influenced by what and how teachers teach. Helen Timperley

Beheersovereenkomst “Het Expertisenetwerk AUGent zal als trekkende/ penvoerende instelling op interENW/RP-niveau inzetten op acties ter verbetering van STEM-didactiek in het bijzonder voor techniek (met inbegrip van ICT) met focus op de attitude/rol van de leraar hierin en ontwikkeling van een leergemeenschap/netwerk ter professionalisering van leraren binnen en buiten de school.” Acties en meetfactoren: • Verbetering van STEM-didactiek in het bijzonder voor techniek (met inbegrip van ICT) door STEM-methodieken te ontwikkelen voor basisonderwijs en nascholingsinitiatieven hieromtrent op te starten. • Het ontwikkelen van een leergemeenschap en een netwerk tussen STEM-leerkrachten binnen en buiten de school. • Het betrekken van bestaande netwerken zoals lerarenverenigingen en andere netwerken voor leraren zoals Science-on-Stage, bestaande relevante steunpunten zoals CEGO, de expertisecellen wetenschapscommunicatie, internationale onderzoeksinitiatieven, Syntra Vlaanderen, leercentrum Technopolis, e.d. • Het professionaliseren van zittende en toekomstige leraren in het basisonderwijs door wetenschappelijke onderbouwing van de didactiek voor STEM en voor techniek in het bijzonder.

Concept Community of practice die geregeld samenkomt rond centrale thema’s (opgestart tijdens Kick-off) om te komen tot gedragen visie rond STEM en STEM-didactiek (in het voorstel wordt over methodieken gesproken). Deze centrale thema’s worden gevoed door kaders en inzichten uit literatuur, voorbeelden uit buitenland en eigen praktijken. Deze Community of Practice wordt ondersteund door een gesloten online platform – directe wisselwerking tussen de reële CoP en de online CoP. De Community of Practice wordt opgevolgd door een resonantiegroep.

Concrete doelen • Dialoog/debat tussen alle stakeholders die bij de opleiding van leraren betrokken zijn (hiertoe behoren ook de leraren zelf), meer bepaald binnen STEM-domeinen (met bijzonder aandacht voor techniek), om te komen tot een breed gedragen en gedeelde visie rond STEM-educatie voor het basisonderwijs en de belangrijke STEM-thema’s die hierbinnen moeten uitgewerkt worden. • Ontwikkeling van STEM-methodieken voor de opleiding basisonderwijs en nascholingsinitiatieven (doel is bevorderen van de attitude/epistemologische overtuiging van de leraar basisonderwijs om met voldoende passie wetenschap en techniek te geven) aan de hand van kaders, onderzoek, praktijken, … • Professionalisering van de stakeholders (lerende gemeenschap als middel tot professionaliseren) die, in nauwe afstemming met hun organisaties, de beproefde inzichten laten doorstromen. • Doen ontstaan van onderlinge en nieuwe samenwerkingsverbanden waardoor extra onderzoeken, professionaliseringsinitiatieven, valorisatie-initiatieven, … opgestart worden én daarenboven resultaten en ervaringen uitgewisseld worden binnen de Community. • Delen en verzamelen van initiatieven en duurzame netwerken maken met reeds bestaande verenigingen en groepen • Ontwikkeling van design principles (waaronder lessons learned) wat betreft de opstart, uitwerking en verloop van een CoP. Deze zullen worden doorgegeven aan de overheid en kunnen gebruikt worden voor de ontwikkeling van andere CoP’s.

Community of Practice - Online Community Community of Practice - Online Community Projectteam: Hilde Van Houte Lieve Maeseele Kenneth Devos Bea Merckx Projectteam: Hilde Van Houte Lieve Maeseele Kenneth Devos Bea Merckx Resonantiegroep

Wie? • Rita Dunon (onderwijs Vlaanderen) • Katrien Strubbe (UGent) • Veerle Martens (Arteveldehogeschool) • Renaat Frans (KHLim) • Pascal Mast (Artesis – Plantijn) • Marleen Van Strydonck (Artesis – Plantijn) • Söhret Yildirim (ENW AUGent) • Jo Tondeur (UGent) • Joris Van den Hauwe (Elant) • Luc Zwartjes (UGent) • Hans Van Hoe (UGent) • Frederik Maes (School of Education) • Dries Van Acker (Arteveldehogeschool) • Carine De Smet (VLOR) • Jelle Boeve- De Pauw (UAntwerpen) • Jan Danckaert (VUB) • Katrien De Schrijver (STEM platform) • Didier Van de Velde (AKOV) Taken • De begeleidingscommissie of resonantiegroep volgt de werking op van het project en eveneens de CoPs. Deze groep moet gezien worden als klankbordgroep en als critical friend. • De resonantiegroep komt om de 3 maanden samen. • 25 april eerste samenkomst: concrete aanpak en doelen van CoP worden verder uitgeklaard.

Community of Practice Wie? • STEM-geïnteresseerde lerarenopleiders van het interENW (zowel vanuit AUGent als de andere ENW’s) (beperking secundair tot max 1/3) – reeds lijst met verschillende lerarenopleiders basisonderwijs • Pedagogische begeleidingsdiensten en gekoppelde nascholingsinstituten (VSKO, OVSG, GO!, FOPEM, stad Antwerpen, stad Gent) • STEM-gerelateerde organisaties • Leraren en directies basisonderwijs met expertise STEM (beperkte selectie) • Aanspreekpunt per ENW Taken • Actief input leveren i.v.m. inhoudelijke thema’s – vooral ook eigen praktijkervaringen en interessante methodieken of aanpakken uit literatuur, congressen, workshops, … • Actieve deelname aan debat en discussies rond inhoudelijke thema’s. • Actief meedenken voor ontwikkeling van vernieuwende aanpakken • Indien mogelijk en sterk aangemoedigd: uitproberen van nieuwe aanpakken in eigen praktijk en delen van ervaringen • Werkmomenten CoP zijn thematisch – afwisseling is mogelijk

Kick-off • Voor wie? alle stakeholders waaronder ook alle STEM-experten van het interENW. • Wanneer? 27 mei 2014 (9.30 – 16.30u) • Waar? Het Pand, Gent • Uitnodiging? Breed communiceren maar vooral duidelijk afbakenen om wat het gaat en toch ook promotie voeren voor deelname aan de CoP (een kans voor professionalisering). • Wat? Centraal op die dag staat visie uitbouwen rond STEM- educatie in basisonderwijs. Relevante inzichten uit onderzoeken worden op deze dag naar voor gebracht en de eerste discussie/themagroepen worden opgestart op basis van eigen praktijken en onderzoeks/literatuurgegevens. • Online? • Uitnodiging? Deze week worden uitnodigingen verstuurd.

Kick-off • Programma? 9u – 9.30uOnthaal met koffie 9.30u – 10.30u Inleiding en visie op STEM educatie STEM- reflectie-instrument 10.30u – 11.50u Enkele thema’s belicht door onderzoekers en lerarenopleiders uit verschillende instellingen - Nature of Science - Big Ideas - Onderzoekende aanpak/Onderzoekend leren - Engineering – Ontwerp? 11.50u – 12.15uCommunity of Practice in de kijker 12.15u – 13.30uMiddagpauze met mogelijkheid tot verkenning van verschillende projecten 13.30u – 15.30uDebatgroepen rond STEM-didactiek en STEM-thema’s 15.30u – 16.00uPlenaire afsluiting