Elementen voor de kennisbasis Kwantitatieve indicaties: •Trendrapport 2010. Landelijke jeugdmonitor: De jeugd floreert ! Een kleine groep valt tussen wal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Opvoeden in de stad en in een dorp
Allochtone jongeren en criminaliteit, demografische aspecten
Overgewicht en lage SES Oost-Groningen
28 juni 2014 Van specifiek naar generiek beleid. 2 Aanleiding voor specifiek beleid Oververtegenwoordiging van jongeren (aantal keren hoger dan gemiddelde.
“Waakzaam en dienstbaar staat de politie voor de waarden van de rechtstaat”. Waakzaam zijn = problemen voor blijven, klein houden en waar onvermijdelijk.
Marijke de Jong Clusterhoofd veiligheid
Uitvoeringsplan november 2012.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Allochtonen in het hoger onderwijs
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Duurzame & Gezonde Inzetbaarheid
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Vechtscheidingen en partnergeweld
Hoe de straat de school binnendringt
Samenwerken in burgerschap
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Sociaal Statistisch Bestand
Armoede en Sociale uitsluiting bij kinderen
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
‘Aanval op schooluitval ’ Doelen, Resultaten & kansen LEA- conferentie Projectdirectie VSV Dr. Nahied Rezwani Coördinator Accountmanager.
VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST Jaap Noorda JONGERENOPBOUWWERK IN NEDERLAND.
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
Rondhangen in Antwerpen
 Onderzoekers aan Vrije Universiteit Amsterdam  Faculiteit Pscychologie en Pedagogiek  Publicatiejaar 2006.
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
Actief burgerschap voor en door ouderen: wat mogen we verwachten?
Gouda Veilig: Dat doen we samen!
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
‘Marokkaanse’ straatjeugd: een beetje vreemd, maar wel eigen Dr. Jan Dirk de Jong (criminoloog/socioloog) Rebond: onderzoek en advies (
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Uitvoeringsplan september 2012.
Erasmus Universiteit Rotterdam Vrije Universiteit Amsterdam
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
Stichting Koerdische Participatie Nijmegen
Vandalisme en Kleine Criminaliteit (Sanders, 2000) Door: Sem Verbeke – 1BaMV B – Groep 6.
Opgroeien in armoede en sociale uitsluiting: literatuurverkenning.
Sinti en Roma in Nederland Maatschappelijke Uitdaging?
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Jongeren en de publieke ruimte: Hangjongeren en straatcultuur
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
Adolescentie
Opgroeien in de stad les 3
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Radicaal, orthodox of extremist?
Tekst: Problematische jeugdgroepen
Monitors rond Criminaliteit en Rechtshandhaving Presentatie voor het Directeuren Overleg Bestuur, 1 april door Jaap de Waard 1 april 2014.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Interculturele klassen, ouders en buurten
Verdampende jeugdcriminaliteit
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
3. Oorzaken van criminaliteit
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Profielschets 8 gewelddadige jeugdgroepen
Waarom leerlingenparticipatie?
JEUGDzorg - voor wie?.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Elementen voor de kennisbasis Kwantitatieve indicaties: •Trendrapport Landelijke jeugdmonitor: De jeugd floreert ! Een kleine groep valt tussen wal en schip. (CBS) •Problematische Jeugdgroepen in Nederland (Ferwerda e.a.):1341 hinderlijke, 327 overlastgevend en 92 crimineel. Totaal: 1760 •De Grenzeloze Generatie (Motivaction): Significant meer jongeren vinden dat geweld op een prettige manier spannend kan zijn. •Schooluitval (o.a. O.C.W.). Dalende trend sinds enkele jaren: 2006> ; 2010> Op teveel ROC’s en AOC’s blijven de resultaten achter.

Kwantitatieve indicaties: •De tweede generatie. Last of kansen voor de stad (Maurice Crul, e.a. 2008). Een kwart van de Turkse en Marokkaanse jongeren heeft HBO of Universitaire opleiding. Een kwart heeft geen startkwalificatie •Aanpak Marokkaans Nederlandse jongeren (beleidsnotitie Min. W. W. I., jan.2009): Marokkaans Nederlandse jongeren oververtegenwoordigd in de verdachtenpercentage. Vaker slachtoffer en dader van racisme. •Sociale uitsluiting bij kinderen (SCP, april 2010) kinderen (11%) zijn ‘ tamelijk’ tot ‘ ‘zeer’ uitgesloten. Daarvan zijn kinderen (3%) ‘zeer’ uitgesloten. Indicatoren: onvoldoende sociale participatie, materiële deprivatie, onvoldoende toegang tot sociale grondrechten en onvoldoende normatieve integratie Elementen voor de kennisbasis

Kwalitatieve indicaties en analyses van ‘risicogroepen”, die onvoldoende ‘aansluiting’ kunnen vinden. •Hoe de school de straat binnendringt (I en II, 2008 en 2011). Iliass El Hadioui. Dit zijn ‘essays’. Wetenschappelijk artikel: De Straten- Generaal van Rotterdam (Pedagogiek, , ) •Kern: oNiet de etnische enclaves maken primair jeugdculturen, maar de stedelijke realiteit zelf oMismatch tussen schoolcultuur (als afgeleide van de burgercultuur), thuis cultuur en straatcultuur oOnderscheid primaire en secondaire socialisatie

Frank van Strijen: werkdefinitie •Straatcultuur is een gezamenlijk gevoel onder groepen jongeren, waarbij ze zich afzetten tegen elke vorm van gezag dat buiten de groep plaatsvindt. •Ze weigeren zich te conformeren met de algemene lijn van de maatschappij en creëren zo hun eigen wereld met eigen normen, waarden en zelfs hun eigen taal. •Kenmerkend is het wantrouwen naar de burgercultuur, het gezag en instanties en het idee dat deze slechte intenties hebben (De straat wordt het primaire socialisatiedomein)

Verschillende ‘soorten’ straatcultuur •Gangcultuur •Intrinsieke straatcultuur •Culturele straatcultuur •Cosmetisch/commerciële straatcultuur •Straatcultuur als overlevingsmechanisme

Kapot Moeilijk Straatwaarden Jan Dirk de Jong •Schijt hebben •Voor elkaar opkomen •Bikkelhard zijn •Ballen tonen •Scherp zijn •Draaien •Chill zijn Status Veiligheid Vertier

•WRR-rapport: Vertrouwen in de school, Winsemius e.a oaccent op veldonderzoek onder schoolverlaters; deelgroep zijn de overbelaste leerlingen (16.000)>> geen stabiele thuissituatie plus cumulatie van risicofactoren en stressfull live-events ocumulatie van schooluitval in armoedecumulatie gebieden; chaotische gezinnen, buurten en scholen. oschade o.a.: niet gerealiseerde productiviteit, kosten gezondheidzorg, uitkeringen, criminaliteit otraditionele onderwijsaanbod sluit onvoldoende aan op wat de overbelasten nodig hebben oschool in isolement ten opzichte van z.g. ‘derdenruimte’

•Over straatcultuur en groepsdynamiek (SMVP, conferentieverslag n.a.v. Bekroning boek De Jong •‘misschien deugt het hele begrip straatcultuur niet’ J.D. De Jong •van alle tijden en een rechtvaardiging van een gedeelde ervaring van relatieve deprivatie •Tom de Leeuw: concept straatcultuur dient geliquideerd te worden •Democratisch Pedagogisch Offensief

•Probleemgedrag van leerlingen tijdens de middelbare schoolperiode ( frank Weerman e.a.) •Wangedrag op school komt relatief veel voor • samenhang met externe risicofactoren: omgang met delinquente leeftijdsgenoten, warmte thuis, controle, toezicht, band met school •Samenhang interne risicofactoren: drank, drugs, lage zelfcontrole, materiële behoeften •Zowel binding/warmte als controle/toezicht lijken van belang te zijn in de ogen van leerlingen •Bij afname van deze parameters lijkt stijging waarneembaar.