Naar een blauwdruk voor de digitale bibliotheek van de toekomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Tips en praktijk opstellen businesscase
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Kennismakingsvergadering Standbeelden.be vzw Statua.
Contactdag 2013.
Digitale Delta De Digitale Delta biedt toegang tot data, kennis en kunde in het waterdomein ILOW innovatie symposium 24 april 2013 Ongelimiteerd werken.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Woensdag 24 juni 2009 Web 2.0 en Technologie Bram de Kruijff.
17 juli 2014 pagina 1 verbindt E. De Myttenaere, BEng MBA RI Manager ICT-Automatisering.
Art & Architecture Thesaurus en Anet, een goede match?
Het innovatiemodel van IMEC
Veranderen van organisatie en praktijk: mogelijkheden en consequenties Kurt De Belder, Bibliothecaris van de Universiteit.
ISA (InformatieSysteemArchitectuur) Geert-Jan Houben.
I-SCAN PROJECT E-gov met en voor uw INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch.
Dag van de lokale overheid. March 9th Microsoft Belux Paul Faes Business Development Manager Lokale Overheid.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Partner meeting V-ICT-OR - 3xI Consortium Woensdag 27 juni ’12 - Sint-Niklaas.
Inter-provinciale studie detailhandel
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Missie, visie & jaarplan
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
IT & Corporatie Professionaliseringsbijeenkomst Utrecht, 29 juni 2009.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
een nieuwe LEADER periode
© Copyright Dragon1 - Alle rechten voorbehouden.
Webdesign & (Digital) Marketing Portfolio Stage
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Lokalebesturen.limburg.be Streekgericht bibliotheekbeleid Stand van zaken proeftuin digitale collecties Presentatie aan de Limburgse bibliothecarissen.
DMK – lesweek /09/06/mobile-advertising-nederland een-nieuw-perspectief/ Aanvullende PowerPoint op.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
Internationale stadsmarketing Briefing stakeholdermanagement 25/11/2013.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
DMK – week 2.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Afstemming OCLC – KB OB contract Enno Meijers, 19 juni 2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
PROVINCIAAL BIBLIOTHEEKSYSTEEM [PBS] ANTWERPEN PROJECTLEIDING PROJECTWERKING WIE DOET WAT.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
KNVI Congres Introductie BI.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Uw eigen diensten verkopen via 2tCloud
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
MaaS pilot: Grenzeloze Mobiliteit
Lokaal erfgoed in kaart brengen, deel 2
Steunmaatregelen bij groei & innovatie
Platform Duurzaamheid VGN Trippple-aanpak
EnergieOnderzoek en Innovatie
Onderzoeksproject Service’
Transcript van de presentatie:

Naar een blauwdruk voor de digitale bibliotheek van de toekomst Bibliothecarissendag Provincie Antwerpen 6 mei 2014

Een interbestuurlijk onderzoek Bibnet, provincies, VGC Blauwdruk voor de toekomst Advies voor digitale bib & ILS Start februari 2013 Einde november 2013

Doelstellingen onderlinge afstemming visie en strategie optimaliseren bestaande systeemarchitectuur wegen op productplanning van leveranciers systematiseren relatie met leveranciers beïnvloeding van (internationale) markt strategie tegen vendor-lock-in reduceren van kosten voor licenties, onderhoud, integraties, migratie en exit delen van ervaringen en inzichten met de bredere Europese bibliotheeksector

Onderzoeksteam Jean-François Declercq Jean-François Vermaut Rosemie Callewaert

Methodiek Oprichten stuurgroep Definitie digitale bibliotheek Desk research Interviews en focusgroepen Gesprek met ILS leveranciers Internationale contacten 6 workshops +30 vergaderingen +70 personen werden geconsulteerd

Resultaten AS-IS rapport: inventarisatie en evaluatie van huidige situatie TO-BE rapport: blauwdruk voor optimalisaties en innovaties Management samenvatting

AS-IS SITUATIE

Systeemarchitectuur

Inventarisatie processen

Grote complexiteit 5 organisatorische lagen 64 verschillende types systemen +3000 systemen voor sector Tot 54 integratiepunten in 1 bib

Perspectief lokale bibliotheek

Inventarisatie applicaties

Tijd voor actie Grote uitdagingen voor bib in digitale tijdperk Omslag naar een bedrijfskritische digitale bibliotheek Noodzaak van een robuuste IT onderbouw Samenwerking, innovatie, schaalvergroting,…

TO-BE SITUATIE

Randvoorwaarden Aangepast organisatiemodel: Aangepaste financiering: Gemeenschappelijke strategie Interbestuurlijke samenwerking Flexibele beslissingsstructuur IT architect(uur) Operationele afstemming teams Aangepaste financiering: Rationaliseringen + optimalisaties Voor investeringen in innovatie

Randvoorwaarden Aangepaste marketing: Online identiteit = offline identiteit Online marketing (o.a. SEO) Gebruikerservaring centraal

3 principes voor 7 werven Openheid Herbruikbaarheid Kostenefficiëntie

Werf 1 - Business Intelligence Uitbouwen van een data warehouse Opstellen van KPI’s Data-interfacing per type stakeholder (dashboards)

Werf 2 - Bevorderen IT maturiteit Opstellen van een organigram van de gelaagde IT organisatie Gedeeld projectmanagement platform Gedeeld platform voor IT kennisbeheer

Werf 3 - Webpresentatie Uitwerken dienstenportfolio bibliotheek (cf. IPDC) Opstellen richtlijnen ontwikkeling bibliotheekwebsite (technologie, mobiel, usability, interactiedesign, gebruikerstesten, enz.) Opzetten herbruikbaar prototype (want sector met verschillende snelheden) Inplugbare bibliotheekdiensten in functie van andere online omgevingen

Werf 4 – Identity & access mgt. Opzetten van een gefedereerd IAM (Open Bib ID, Uit ID, gemeentelijke ID,….) Opzetten van een CRM systeem

Werf 5 – Digitale collecties Open bibliotheek repository voor e-boeken en belendende diensten verder uitbouwen Circulatie- en toegangssysteem voor digitale collecties Geïntegreerd circulatiebeheer

Werf 6 – Collectiemgt. & catalografie Collectiemanagement verder integreren en automatiseren (BPMS) Strategiebepaling t.a.v. semantic web (publiceren en linken) Centraal catalografiesysteem en dataformaat afstellen op een “web van data” (internationale evoluties, unieke ID’s, herbruikbaarheid metadata,…) Strategiebepaling speciale collecties (cf. integraal lokaal cultuurbeleid)

Werf 7 – SOA?

Werf 7 – SOA?

Werf 7 – Service oriented architecture Uitwerken integratiebeleid en consolidatie van bestaande systemen en processen Opzetten van een bibliotheekhub

CONCLUSIE

Bibliotheeksysteem: van gesloten doos…

…over functionele decompositie…

…naar open systeemarchitectuur

VERVOLGSTAPPEN

Work in progress Insluiten niet-PBS-bibliotheken i.f.v. maximaliseren deelname aan kwalitatieve bovenlokale platformen Herstructurering Bibnet n.a.v. de werven (beleidsplan, resultaatsgebieden, matrix,…) Aangepast financieringsmodel (cf. e-boeken) Verkennende gesprekken interbestuurlijke samenwerking Gemeenschappelijke reflectie tussen Bibnet en provincies (en bibliotheken) over resultaten studie Uitwerken samenwerking V-ICT-OR

Work in progress Optimaliseren bestaande architectuur (bijv. SLA’s uniformiseren, dataflows professionaliseren, API’s ontwikkelen) Bestellen haalbaarheidsstudie eengemaakt bibliotheeksysteem Vernieuwing Open Vlacc Samenwerking met Franstalige Gemeenschap: prospectie opensource oplossingen Experimenten i.s.m. lokale bibliotheken voor het verdiepen en verbreden van bepaalde werven

Meer informatie Management samenvatting Integrale rapport http://www.bibnet.be/portaal/Bibnet/Over_Bibnet/On derzoek/Systeemarchitectuur%20voor%20de%20digital e%20bibliotheek

Bart Beuten Directeur Strategie & Financiën bart.beuten@bibnet.be Vragen? Bart Beuten Directeur Strategie & Financiën bart.beuten@bibnet.be