Reflectie-portfolio beoordelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Didiclass - beginnen met
De weg naar de competente docent
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Medmec04 – Engagement Les 5
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Casusbank Didiclass.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Portfolio
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
De lerarenopleider gepositioneerd
Niet differentiëren maar socialiseren
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Voortgangsgesprek LiO 2014
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Mijn juf weet alles! Dan ken je mijn meester nog niet!
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
TRENDS 2014 Hafida
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Opdrachten en eindopdracht
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Toetsing en toetsontwikkeling
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Presenteren en Etaleren
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Vervolgtraining masters 2017
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Ontwikkeling en leren van kinderen
Mijn visie op onderwijs
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vervolgtraining masters 2018
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Reflectie-portfolio beoordelen Een bottom-up benadering Marijke Kling en Wim Vermeulen, APO Tecla Lampe, Lectoraat Assessment

Situatie 1e semester van 1e studiejaar Pabo bevat: Nadruk op theoretische vakken Enkele dagen praktijkstage op school Reflectie-opdracht aan einde 1e semester

Reflectie-opdracht Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van de leraar als pedagoog de leraar als didacticus de leraar als teamlid.

Maar … Docent Student

Bottom-up Uitgangspunt: Werkstukken van studenten Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten

Bottom-up Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten

Opdracht 1 (individueel) Lees de ‘oude’ Reflectie-opdracht met indeling en beoordelingscriteria. Geef commentaar (feedback) op de uitwerking van twee studenten van de volgende opdracht: Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van de leraar als pedagoog.

Bottom-up Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten

Opdracht 2 (in groepen) Inventariseer en analyseer het commentaar op de uitwerkingen van alle studenten van de volgende opdracht: Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van de leraar als pedagoog. Noem de drie belangrijkste opmerkingen bij de werkstukken (bijvoorbeeld opmerkingen die de meeste mensen in de groep maakten)

Bottom-up Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten

Relevante opmerkingen aantal Geen onderbouwing met (praktijk-)voorbeelden 33 Geen beschrijving (gewenst) gedrag leerkracht 28 Geen onderbouwing door literatuur(-verwijzingen) 25 Verband/verschil pedagogische en didactische rol 9 Geen relatie met prestatie-indicatoren beroepscompetenties 3 Onduidelijke formulering, beschrijving, opbouw tekst 38

Relevante beoordelingscriteria Leraar als pedagoog Prestatie-indicatoren Verantwoording vanuit literatuur Praktijkvoorbeelden Verband illustratie met pedagogische rol

Bottom-up Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten

Beoordelingsformat Onvoldoende Voldoende Goed Relatie tussen prestatie-indicatoren en opvatting … ontbreken of zijn niet duidelijk. … zijn duidelijk … zijn overtuigend. Verantwoor-ding vanuit literatuur … ontbreekt. … betreft relevante literatuur vanuit eigen opleiding. … betreft relevante literatuur vanuit eigen opleiding en van internationaal onderzoek.

Bottom-up Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten

Opdracht voor student De leraar als pedagoog Kies vier prestatie-indicatoren … Beschrijf jouw opvatting ... Onderbouw met theorie … en geef duidelijke literatuurverwijzingen. Geef twee praktijkvoorbeelden... Kies een illustratie …

Bottom-up Uitgangspunt: Werkstukken van studenten Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten

Dank voor uw aandacht Marijke Kling m.m.m.kling@saxion.nl Wim Vermeulen w.vermeulen@saxion.nl Tecla Lampe t.t.m.lampe@saxion.nl