Reflectie-portfolio beoordelen Een bottom-up benadering Marijke Kling en Wim Vermeulen, APO Tecla Lampe, Lectoraat Assessment
Situatie 1e semester van 1e studiejaar Pabo bevat: Nadruk op theoretische vakken Enkele dagen praktijkstage op school Reflectie-opdracht aan einde 1e semester
Reflectie-opdracht Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van de leraar als pedagoog de leraar als didacticus de leraar als teamlid.
Maar … Docent Student
Bottom-up Uitgangspunt: Werkstukken van studenten Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten
Bottom-up Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten
Opdracht 1 (individueel) Lees de ‘oude’ Reflectie-opdracht met indeling en beoordelingscriteria. Geef commentaar (feedback) op de uitwerking van twee studenten van de volgende opdracht: Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van de leraar als pedagoog.
Bottom-up Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten
Opdracht 2 (in groepen) Inventariseer en analyseer het commentaar op de uitwerkingen van alle studenten van de volgende opdracht: Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van de leraar als pedagoog. Noem de drie belangrijkste opmerkingen bij de werkstukken (bijvoorbeeld opmerkingen die de meeste mensen in de groep maakten)
Bottom-up Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten
Relevante opmerkingen aantal Geen onderbouwing met (praktijk-)voorbeelden 33 Geen beschrijving (gewenst) gedrag leerkracht 28 Geen onderbouwing door literatuur(-verwijzingen) 25 Verband/verschil pedagogische en didactische rol 9 Geen relatie met prestatie-indicatoren beroepscompetenties 3 Onduidelijke formulering, beschrijving, opbouw tekst 38
Relevante beoordelingscriteria Leraar als pedagoog Prestatie-indicatoren Verantwoording vanuit literatuur Praktijkvoorbeelden Verband illustratie met pedagogische rol
Bottom-up Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten
Beoordelingsformat Onvoldoende Voldoende Goed Relatie tussen prestatie-indicatoren en opvatting … ontbreken of zijn niet duidelijk. … zijn duidelijk … zijn overtuigend. Verantwoor-ding vanuit literatuur … ontbreekt. … betreft relevante literatuur vanuit eigen opleiding. … betreft relevante literatuur vanuit eigen opleiding en van internationaal onderzoek.
Bottom-up Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten
Opdracht voor student De leraar als pedagoog Kies vier prestatie-indicatoren … Beschrijf jouw opvatting ... Onderbouw met theorie … en geef duidelijke literatuurverwijzingen. Geef twee praktijkvoorbeelden... Kies een illustratie …
Bottom-up Uitgangspunt: Werkstukken van studenten Meer docenten geven commentaar Inventarisatie en analyse commentaar Afleiden relevante beoordelingscriteria Opstellen beoordelingsformat Opstellen opdracht voor studenten
Dank voor uw aandacht Marijke Kling m.m.m.kling@saxion.nl Wim Vermeulen w.vermeulen@saxion.nl Tecla Lampe t.t.m.lampe@saxion.nl