Pag. 1 prof. dr. M. De Vos Jeugdwerkloosheid – migratie & integratie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Advertisements

Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Marokkaanse migratie naar de Lage Landen in de 20 ste eeuw.
Cuba & Tsjernobyl
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Project REALISE Europees Project Ter bevordering van de tewerkstelling van hooggeschoolde allochtonen op hun niveau van opleiding.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Armoede uitsluiten, armen insluiten
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Welkom 1.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Een andere (weg naar de) arbeidsmarkt? Jong in de stad: 6 maart 2013 Inleiding workshop arbeidsmarkt – David Wemel.
Markant Nederlands 2 Thema 1: Woordenbankoefening blz. 50.
Prestaties en de omvang van de overheid Op zoek naar de kern van het debat Prof. Dr. Wouter Van Dooren Universiteit Antwerpen Onderzoeksgroep Management.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Op de koffie bij de kabouters
Samenvatting Artikel/boek: Lesgeven aan Fatima en Ahmed
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Het belang van een structurele aanpak. De rol van de overheid  Doel: vooropstellen van mentaliteitsverschuiving  Taak van het sociaal werk + de overheid.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
WAAROM KIEZEN VOOR SOCIAAL RECHT?
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
Informeren van ouders en kinderen - CBJ Inleiding Toelichting van de organisatiestructuur Traject van de hulpverlening Instemming met de hulpverlening.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Brussel nader onderzocht
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
1 Perspectief voor (ex-)AMA’s de Utrechtse aanpak.
Regionale arbeidsmarkten: Informatie & beleid
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
Arbeid, vergrijzing en globalisering: naar een nieuw sociaal pact?!
50 jaar immigratie De historische wortels van de Turkse en Marokkaanse aanwezigheid in België Dr. Jozefien De Bock, curator project migratie STAM – Stadsmuseum.
ROC A12 6 november 2014 Welkom Mustafa Çelik
Internationale migraties en migranten in Vlaanderen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Prof. Dr. Maurice Crul Erasmus Universiteit Rotterdam Vrije Universiteit Amsterdam.
Migratie BB nr.117 Nr.118 Nr.119 Nr.120.
Voortijdig schoolverlaten
WELKE OPLOSSING STEL JE VOOR. Casus 1 Karel is sinds enkele jaren mantelzorger en werkt in een team van een tiental personen. Hij werkt al vijf jaar bij.
HERKOMSTMONITOR 2015 Arbeidsmarktpositie van personen met een buitenlandse herkomst.
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 6 en 7
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 2 en 3
1 vwo Hoofdstuk 1 Bevolking, §7 - 9
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 7-8.
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 2-4.
1 VWO Hoofdstuk 1 Bevolking § 2 - 4
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
Bevolkingsprojecties voor Regio Brugge - Oostende Johan Surkyn en Liza Lauwers 1.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Groei dossiers/ lokale opleg
1 vmbo-T/havo 1 bevolking, §2 en 3
Transcript van de presentatie:

pag. 1 prof. dr. M. De Vos Jeugdwerkloosheid – migratie & integratie

Uitgangspunten •“De migrant” bestaat niet •“De arbeidsmarkt” bestaat niet •Statistisch materiaal te sporadisch en niet verfijnd genoeg •Mijn perspectief: niet-EU migrant, geboren buiten België = voor 2/3 tussen jaar prof. dr. M. De Vos pag. 2

Drama en Schande pag. 3 prof. dr. M. De Vos

Werkgelegenheidsgraad niet-EU migrant prof. dr. M. De Vos pag. 4

Drama •40% inactief •15% werkloos •45% job (en welke job?, hoelang?) •Nergens in Europa is voor kinderen van niet- EU immigranten de kans groter dat GEEN van hun beide ouders niet werkt. prof. dr. M. De Vos pag. 5

Schande •België het slechts presterende land van de EU15 sinds… 1995 •Politieke polarisatie met extremisme aan beide kanten •Cultuur en mentaliteit: 1/5 wil geen immigrant als collega •Zelf-voedende negatieve spiraal prof. dr. M. De Vos pag. 6

Remedies? Enkele voorzetten voor het debat pag. 7 prof. dr. M. De Vos

Vermijden ipv oplossen: MIGRATIEBELEID •Bijna 50% van alle niet-EU migranten zijn om familiale redenen geïmmigreerd •Nagenoeg zelfde % nieuwe Turkse of Marokkaanse immigratie is huwelijksmigratie •Gevaar van eeuwige eerste generatie prof. dr. M. De Vos pag. 8

Vermijden ipv oplossen ONDERWIJS Werkloosheidsgraad-Studieniveau prof. dr. M. De Vos pag. 9 Bijna 50% geen middelbaar Slechts 25% hoger

Sprokkels - Macro •Intergenerationele lift en de rol van de moeder: belang om haar aan boord en actief te krijgen •Eén politieke strategie, met duidelijke doelstellingen – minder versnippering, minder vrijblijvend •“One-stop” en sluitende aanpak van persoonlijke begeleiding en ondersteuning richting activiteit prof. dr. M. De Vos pag. 10

Werkverzekering prof. dr. M. De Vos pag. 11

Sprokkels - Micro •Tweerichting verkeer: weg van slachtoffercultus en positief-proactief •HR praktijken en voorbeeld WGs én WNs •Concrete, onmiddellijke, positieve initiatieven prof. dr. M. De Vos pag. 12

prof. dr. M. De Vos pag. 13

@devosmarc