De vitale gemeente Een pleidooi voor verbindend besturen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
Ervaringen in samenwerking
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Samen groeien… naar een leefbare gemeente Zundert Zeker nu ! Verder werken aan ambities met realiteit.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Innovatie en stakeholders in VO
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Opzet van de workshop Kennismaken
1 Prof. dr. B. Denters Hoogleraar Bestuurskunde (UT) Wetenschappelijk directeur KennisInstituut Stedelijke Samenleving (KISS) In de kramp vanwege de krimp?
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
Maatschappelijk Aanbesteden
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
De Zorgvraag centraal De Wijkzuster Terug
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
Zorg nieuwe stijl.
1 Krachtig Bestuur in Brabant versterking van regionale samenwerkingskracht in Noord-Brabant Prof. dr. Marcel Boogers 29 mei 2013.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
BLIK OP DE SAMENLEVING.
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Herstructurering Sociaal Domein
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Van AWBZ naar Wmo Individuele Begeleiding Dagbesteding Vervoer
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Risicomanagement binnen de decentralisaties
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Toekomst Financiële Functie
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Ommen en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid Jaap.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Sociale Agenda. 3 Verkenners in opdracht van GS:  Januari 2015  Tussenrapportage  Maart 2015  Eindrapportage:  We zijn ongezonder  We hebben een.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
 Dynamiek waarbinnen PeelrandWonen opereert is:  -Complex,  -Vragend  -Oordelend  -Uitdagend  Visiedocument biedt de ruimte om flexibel in te spelen.
Participatie Advies Raad De PAR in het kort Presentatie over PAR voor Sportcafe1.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Grip op de regio raden aan het roer in de regio
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Wmo beleid in de Drechtsteden
De collectieve ambitie
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Opgaven in het sociale domein
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
De wijkverpleegkundige Spil in de eerstelijnszorg
Transcript van de presentatie:

De vitale gemeente Een pleidooi voor verbindend besturen Mei 2010 Prof.dr.Frans Jorna

De vitale gemeente Internationalisering, individualisering, horizontalisering…. Grand designs werken niet meer Beleid en besturen in de 21e eeuw: De gemeenschap centraal: oplossend vermogen, innovatie Maatwerk, lokale, duurzame oplossingen Focus op maatschappelijk welzijn zoals burgers dat beleven Vitaliteit: voorkomen en genezen Voorkomen: focus op gezondheid, verhoging weerstand, lange duur, zelfgenezing, de patiënt zelf centraal Genezen: focus op bestrijding ziekten, doden ziektekiemen, korte duur, geneesheer centraal

Focus op vitaliteit Medicinale behandeling kwetsbaar: Beschikbaarheid medicijn steeds onzekerder Onvoorspelbare intoleranties: het werkt steeds vaker averechts Ziektes onuitroeibaar Mutaties: medicijnen werkzaam tegen de ziekte van gisteren, niet van vandaag Verslaving dreigt en speelt op Preventie focust op veerkracht: Gemeenschap die tegen stootje kan Zelf problemen oplost Investering in cultuur van samenwerken (‘gezondheid’) in plaats van kwetsbare structuren (‘medicijn’)

Wat is een vitale gemeente? Focus op maatschappelijk welzijn Actief burgerschap: ruimte voor ontwikkeling Diversiteit: ‘de’ burger bestaat niet Veilig, vrij toegankelijk maatschappelijk domein Sociaal kapitaal: vermogen van gemeenschap om opgaven adequaat aan te pakken Controle onhaalbaar: te veel dynamiek en dreiging Focus op veerkracht, flexibiliteit, inspelen op dreigingen Stimuleren creativiteit, innovatief vermogen, trial and error, géén systeemoplossingen Productie ‘op eigen grond’: van eigen instellingen/ondernemers voor eigen gemeenschap Sociale cohesie: de boel bij elkaar houden, garanderen sociale grondrechten Gemeente dichtbij gemeenschap: van, voor en door burgers

It takes three to tango..... Twaalf kwalen decentralisatie Markt’borderlining’ Uitvoeringsfetisjisme Bijziendheid Dienstverlenings-ADHD Zelfverminking Subsidiefetisjisme Interactie PTS Zelfoverschatting en solisme Visiefobie Icarussyndroom Publieke pleinvrees Calimerofobie 12 11 Gemeente 3 2 6 4 Maatschap- pelijk welzijn 5 7 8 Civil society 9 Bugers 10 1

Wanneer gaat (ging) het mis? Kwalen (1) Markt’borderlining’: het gaat burgers niet om prijs (voorbeeld vuilnis ophaal). Gemeente is geen bedrijf. Uitvoeringsfetisjisme. Productie in eigen hand om binding beleid-uitvoering te versterken. Anderen kunnen het beter! Het stimuleert luiheid (bijvoorbeeld debat MVO, prestatieafspraken corporaties), uitholling vermogen gemeenschap om zélf te produceren (bijvoorbeeld café, dorpshuis) Bijziendheid. Focus op korte termijn resultaten/stenen stapelen ipv lange termijn richten/samen leven Dienstverlenings-ADHD. Bovenmatige nadruk op dienstverlening. Financiële decentralisatie maakt van gemeente uitvoeringsloket, geen autonomie en visievorming meer. Scoringsdrift Zelfverminking. Beheer (rijks)financiën en investeringen daarmee brengt gemeente in conflict met andere lokale partners en beperkt hun beperkt speelruimte. Gemeente scheidsrechter en speler (bijvoorbeeld onderwijshuisvesting) Subsidiefetisjisme: subsidëring als generiek instrument versterkt afhankelijkheid partners, afbraak van institutioneel vermogen en ‘scoren op subsidies’ (bijvoorbeeld welzijsorganisaties) Interactie-PTS: Gijzeling visievorming/uitvoering door activistische burgers

Wanneer gaat (ging) het mis? Kwalen (2) Zelfoverschatting en solisme: eigenstandige projecten. Niet de gemeente, maar burgers/vrij initiatief maken resultaat! Vervreemding van partners (bijvoorbeeld publieke cv/bv constructies) Visiefobie: Projectdenken in plaats van inspireren slaat ideevorming gemeenschap dood: cultureel leiderschap, (ver)bindend besturen Icarussyndroom. Professionele standaarden boven wensen burgers (voorbeeld centra jeugd en gezin, drang en dwang). Onmogelijke onhaalbare ambities. Uitholling vermogen van gemeenschappen om problemen zelf op te lossen (leerlingenvervoer). Ongewenste productie waar burgers geen behoefte aan hebben. Publieke pleinvrees. Angst om het minder te doen dan anderen, af te wijken. Voortdurende benchmarking. Resulteert in beperking ruimte eigen kleur en initiatief, maakt maatwerk onmogelijk. Voorbeeld: geluksbudget Calimerofobie – Uit angst voor eigen onvermogen regionalisering beleid én uitvoering: uitholling gemeentelijke autonomie, doorsnijden band burger-gemeente (voorbeelden integratiebeleid, duurzame energie)

De gemeente in de 21e eeuw: gemeente en burgers Primaat van de raad: de gemeente als volkstribuun Dichtbij de burgers en realisatoren: subsidiariteit Meerdere doelgroepen: bewoners én bezoekers Burgers bepalen de vraag, ontplooien initiatief

De gemeente in de 21e eeuw: maatschappelijke diensten Responsiviteit: maatschappelijke vraag articuleren/verbinden met aanbod Veilig, vrij toegankelijk maatschappelijk domein Civil society beheert sociaal kapitaal Civil society produceert: ondernemers, georganiseerd initiatief (vaak stichtingen) Gemeentes: Vergroten sociaal kapitaal door aantrekken nieuwe partners Borgen maatschappelijke productie Betrekken en verbinden burgers

De gemeente in de 21e eeuw: pieken en dalen Pieken: ruimte voor actief burgerschap én krachtige civil society Dalen: borgen sociale cohesie, vangnet én activeren Pluriformiteit gemeente: Inrichting tijd Bestuursstijl verschilt naar plaats Taakopvatting opgave Robuust én flexibel: betrouwbaar in de kern (ruggegraat), veelvormig naar gelang eisen (spieren)

De gemeente in de 21e eeuw: rollen Drie kernrollen Bouwen van gemeenschappen Ontwikkelen van verbindingen Stimuleren innovatie Bron: Commissie ‘Toekomst lokaal bestuur’, ‘Wil tot verschil’, VNG 2006

De gemeente in de 21e eeuw: taken Taken en verantwoordelijkheden overhevelen naar burgers en burgerorganisaties Gemeentelijke dienstverlening alleen als: Culturele interventie: stimuleren goed opdrachtgeverschap (burgers) en goed opdrachtnemerschap (civil society) Specifieke redenen aanleiding geven: bewaking sociale cohesie Overdracht uitvoering naar regionale besturen Ontdubbeling van taken overheidslagen Bevorderen cultuur van openheid, tolerantie, creativiteit Terugdringen bestuurlijke drukte Invullen van horizontale relaties met maatschappelijke organisaties Verantwoording vragen aan maatschappelijke organisaties Versterken van band tussen beleid en uitvoering.

De gemeente in de 21e eeuw: organisatie Structure follows strategy Strategy: vergroten én borgen sociaal kapitaal (versterken strategisch vermogen) Verbindend besturen -> verbindend organiseren Vitale allianties De rol van het ambtelijk apparaat: het smeden van allianties Articulatie behoefte gemeenschap: vraagsturing Verbindingen in gemeenschappen Uitbesteding uitvoering zónder in te boeten op sturing Goed opdrachtgeverschap namens gemeenschap