De zin en onzin van Mobiliteitsmanagement Verkeer.advies Klimaatbeurs 8 april 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

THEMANAMIDDAG DUURZAAM ONDERNEMEN WERKT! ‘MILIEUCHARTER-PROJECTEN STIMULEREN PREVENTIE’ 11 mei 2006 ir. Laetitia Lemahieu VOKA - Kamer van Koophandel Kempen.
Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
Cultuur, recreatie en sport
Stichting Dijk van een Kust
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Bijeenkomst Stichting SBHG te Gadering Hoogvliet
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Stationsomgeving - 29 juni
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
WELKOM in het AVIODROME
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Bijeenkomst Veiligheid Winkelgebied Oud -West 12 april 2011.
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
Bedrijventerreinen op waarde geschat; terug naar de basis dr. Cees-Jan Pen Economische Zaken Dienst Stad Gemeente Zaanstad.
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
EER Economische Effect Rapportage
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
WG. Nieuwe handhaving Peter Musselaers (Nijmegen)
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Toekomstig milieubeleid Kadernota Milieu.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Bijeenkomst Stichting SPBS te Spijkenisse 21 september 2011.
Presentatie: Bedrijven InvesteringsZone
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
1 Stand van zaken. Werkgeversaanpak 2 Vanuit 1 loket: Ontzorgen en kwalitatieve dienstverlening aanbieden op diverse gebieden vanuit het concern. Dienstverlening.
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Vastgoedforum, DeNieuweStad Presentatie
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Energiebesparing bij bedrijven
Klankbordsessie 2 december 2015
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Aardgasvrije wijken: kansen en risico’s voor geluid
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Aardgasvrije wijken: kansen en risico’s voor geluid
Ontwikkelingen rond verplichtingen Vervoermanagement
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Leegstand en regionale samenwerking
Mobiliteit Ondernemersavond 6 november 2018.
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Transcript van de presentatie:

De zin en onzin van Mobiliteitsmanagement Verkeer.advies Klimaatbeurs 8 april 2004

Wie is Verkeer.advies? Regionaal Orgaan Amsterdam Kamer van Koophandel Amsterdam Stichting Vervoermanagement Noord-Holland Verkeer.advies Beleidsplannen Beleidsplan Vervoermanagement Jaarplan Provincie Noord-Holland

Informeren

BANS -Klimaat convenant -BANS-subsidie -wat kan u doen op het gebied van Verkeer en vervoer -meer info:

Diensten Verkeer.advies -adviseren en ondersteunen -inventariseren (Mobiliteitsscan). -matchen vraag en aanbod. -ondersteunen Implementatie (maatregelen) -presenteren. -innoveren.

De oorsprong van Mobiliteitsmanagement

Van Vervoermanagement naar Mobiliteitsmanagement Een “oude” vervoermanagement definitie: Onderdeel van mobiliteitsbeïnvloeding waarbij, door tussenkomst van de werkgever, het vervoergedrag van werknemers wordt beïnvloed zodanig dat het vermijdbare autogebruik in het woon-werkverkeer wordt teruggedrongen of tegengegaan. Mobiliteitsmanagement: Het optimaliseren van de locatiebereikbaarheid door het efficiënt, effectief en duurzaam inzetten van geld, mensen en middelen gericht op de vraag uit de markt. Deze optimalisatie kan alleen bereikt worden door een juiste afstemming van de thema´s economie, verkeer en vervoer, milieu en ruimtelijke ontwikkeling.

Waarom mobiliteitsmanagement •betere bereikbaarheid van voordeur, achterdeur en zijdeur. •groter wervingsgebied personeel •milieu •drukken van de kosten •oplossen parkeerproblemen •opwaarderen bedrijfsterreinen •voorkomen c.q. beperken van congestie.

Zoeken naar aanknopingspunten •problemen werkgevers: –ontbreken voor- en natransport –kosten mobiliteit –parkeren op eigen terrein –groter wervingsgebied –sociale veiligheid –locatiekeuze •beleid gemeente: –parkeerbeleid –revitalisering –vergunningen –nieuwe bedrijventerreinen –beperkingen openbaar vervoer

Het vervoerplan •aanleiding •projectorganisatie •inventarisatie •benoemen en uitwerken maatregelen •organisatie en communicatie •implementatie •evaluatie en onderhoud

Meten is weten •mobiliteitscan –vervoerwijzekeuze medewerkers –werktijden –afstand woon- werkplek •bereikbaarheidsscan –aanbod alternatieven –parkeersituatie

Maatregelen & producten

Succesfactoren •integrale aanpak –ruimtelijke ordening –milieu –infrastructuur/onderhoud –verkeer en vervoer –economische zaken •mix van Push- & Pull maatregelen •van projectfase naar inbedding in beleid en bedrijfsprocessen.

Overweging- en beslisruimte Beslisruimte alles kan en mag niet alles mag, maar er kan meer dan je denkt Beslis ruimte Communicatie

Draagvlak •INHOUD –zijn er alternatieven? –welke maatregelen? –percentage overstappers? –cultuur organisatie? –kosten-baten? •COMMITTMENT –gedragen door directie en werknemers (= bereidheid tot het nemen van maatregelen) –prioriteit bij overheden (= gedragen door bestuurders en ambtenaren) –een echt probleem? –wie probleem-eigenaar ?

Kansen •link met andere (meer bekende) beleidsvelden/onderwerpen: –ruimtelijke ordening (nieuw locatiebeleid) –milieu (vergunning) –parkmanagement –revitalisering –duurzame bedrijventerreinen –parkeerbeleid •zakelijke aanpak •toonzetting MilieuVerkeerRO EZ

•intern draagvlak gemeenten (V&V, EZ,RO) •convenant/overeenkomst met bedrijven –Opnemen in regelgeving •faciliteren in de uitvoering •opleiden en trainen betrokkenen. Hoe?

Belang voor de overheid •terugdringen van het autogebruik •draagvlak creëren voor overheidsbeleid •betere benutting vervoersvoorzieningen •besparingen op infrastructureel gebied •terugdringen milieubelasting •aantrekkelijker vestigingsklimaat •voorkomen c.q. beperken van congestie

Bedrijvengebieden

•kenmerken: –mix van industrie, vervoer en kantoor –werknemers wonen relatief dichtbij maar verspreid over de regio –lage frequentie of helemaal geen OV –hoog fietsgebruik (15-25%) –hoog autogebruik (75-85%) –soms al alternatieven in gebruik! Bedrijvengebieden I Industrie medewerkers

•kansen voor: –parkeerregulering/beprijzen –carpoolen (zie hoog autogebruik) –voor- en natransport naar OV knooppunten/Transferia –verbeteren fietsvoorziening door gemeente EN bedrijven –verhoging fietsveiligheid –fiets- en scooter promotie (voor korte en middenlange afstanden) –ondersteuning voor CVV systemen door werkgevers –ondersteuning voor besloten bedrijfsvervoer –milieuwetgeving Bedrijvengebieden II medewerkers

Parkeren

•wat is de vraag/ wat is het probleem (en van wie?) •huidige parkeerbeleid intern/extern (indien aanwezig) •inzicht in huidige gebruikers en kosten •randvoorwaarden waarbinnen naar oplossingen gezocht kan worden? –financieel –ruimte –tijdpad –gedragen door directie/personeel? Parkeren I

•voorbeelden van oplossingen: –intern •verdeling van plaatsen naar functiehoogte •verdeling van plaatsen naar noodzaak autogebruik voor functie •uitplaatsen van auto’s naar (tijdelijke?) externe parkeerplaatsen •communicatie over nut en noodzaak van de maatregelen •aanbod alternatieven voor “knelpunten” = VM –extern: •beschikbaar stellen van tijdelijke parkeerbuffer •vergunning-parkeren voor omwonenden •“blauwe zone” Parkeren II

Milieu

Mobiliteitsmanagement en de Wetmilieubeheer I De milieubelasting van vervoer: - uitstoot CO, CO2, Nox, fijn stof, uitputting (fossiele) brandstoffen - verkeerslawaai, ruimtebeslag, zwerfvuil Wettelijk kader: - wet milieubeheer - inrichting en vergunning besluit - jurisprudentie Welke bedrijven? - met meer dan 100 werknemers (woon-werk, zakelijk verkeer) - meer dan 500 bezoekers per dag - meer dan 2 miljoen transportkilometers per jaar

Rol van de gemeente: - vergunningverlener en handhaver - kiezen voor gebruik verruimde reikwijdte WMB (o.a. voorschriften vervoer m.b.t. inrichting ) Stand van zaken: - tientallen rapporten met PvA aangeleverd - steeds meer aandacht voor zakelijk verkeer - volgend jaar extra aandacht goederenvervoer - handleiding als uitgave van VNG - infomil (VROM) start met cursussen - site - aanpassing WMB met concreet voorschrift Mobiliteitsmanagement en de Wetmilieubeheer II

Parkmanagement

•collectief beheer bedrijventerrein: –inkoop goederen en diensten (o.a. energie, beveiliging, afvalverwijdering) –gebruik openbare ruimte –voorzieningen bereikbaarheid •kwaliteit nu en in de toekomst •voordeel voor ontwikkelaar, ondernemer en gemeente Parkmanagement

•relatie met parkmanagement •collectieve maatregelen voor hoger rendement én minder milieubelasting •kwaliteit nu en in de toekomst •meerdere duurzaamheidsaspecten: –afval, energie, water, grondstoffen, intensief ruimtegebruik, vervoer, duurzaam bouwen Duurzame ontwikkeling bedrijventerreinen

In eigen huis?

•voorbeeldfunctie overheid •bereikbaarheid voor medewerkers en bezoekers •aanleidingen: –bereikbaarheidsprobleem –nieuw- of verbouw –verhuizing Mobiliteitsmanagement voor de eigen organisatie

Diensten Verkeer.advies -adviseren en ondersteunen -inventariseren (Mobiliteitsscan). -matchen vraag en aanbod. -ondersteunen Implementatie (maatregelen) -presenteren. -innoveren.

Bereikbaar blijven? (020) © Verkeeradvies/Soeters/Tajthy