Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 22 april 2013
Advertisements

Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De ontwikkeling van de 7 competenties
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Titel: Groeiproces de Ceder.
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Kansrijke combinatiegroepen
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Informatieavond 7 september 2011
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Informatieavond 30 augustus 2010
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Avondsluiti ng Ruth 4: Lezen  13 Alzo nam Boaz Ruth, en zij werd hem ter vrouwe, en hij ging tot haar in; en de HEERE gaf haar, dat zij zwanger.
Thema voor vanavond is:
Welkom op onze thema-avond
Rekenproblemen en Dyscalculie
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Effectief leesonderwijs
Het werken met portfolio
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
2. Eduscrum als activerende didactiek
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Informatie-avond groep 4-5
Welkom deze middag in de Chr. Ger. kerk van Biezelinge Voorganger in deze dienst is Ds. H. van den Heuvel.
Informatie avond september 2011
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Vers 1 Hoor mij, HEER, wil antwoord zenden, Zie mijn bittere ellende. Hoed mijn leven, U gewijd, stel uw knecht in veiligheid. Heer mijn God, wees mij.
Wat moeten wij doen om Gods licht en liefde
Kanjertraining..
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Informatie avond 2 september 2015 Welkom. Agenda Welkom Wat voor school zijn wij? Wat doen we?
Leerdoelen Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Groepsdynamiek 1.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Welkom op onze thema-avond
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Hoe pedagogisch handelen?
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Wat is coöperatief leren?
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling sociale ontwikkeling Voorwaarde voor het leren Betere.
Ouderinformatie avond
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Themabijeenkomst 14 november 2016
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’, mijn God, ik zal U loven, Heffen ‘t ganse hart naar boven; ‘k Zal Uw Naam en majesteit Eren tot in eeuwigheid.

Vasthouden en uitbouwen…. Plannen voor 2009 - 2010 Vasthouden en uitbouwen….

Waar we voor staan ! – onze pedagogische uitgangspunten: Visie De Wegwijzer is een school waar….. De Bijbel dient als richtsnoer in ons omgaan met de kinderen. We de kinderen willen leren als echte christenen in het leven te staan, zich te laten leiden door het Woord van God in een persoonlijke geloofsrelatie met God in Christus. Veiligheid en vertrouwen een voorwaarde zijn voor ons onderwijs, zodat ieder kind verantwoordelijkheid voor zijn eigen werk durft te nemen. We werken aan competentiegevoelens, omdat ieder kind uniek is en zijn/haar eigen gaven en talenten heeft. Instructie De Wegwijzer is een school waar de instructie zich kenmerkt door: Effectieve instructie waarbij duidelijk oog is voor de verschillende elementen (terugblik presentatie, begeleide inoefening, individuele verwerking en evaluatie) Enthousiaste, motiverende en professionele leerkrachten Organisatie De Wegwijzer is een school waar de organisatie de volgende elementen bevat: Er zijn heldere doorgaande lijnen op het gebied van klassenmanagement. Rust, waardoor de leerlingen taakgericht met hun werk bezig kunnen zijn. Omgaan met individuele verschillen, doordat er oog is voor herhaling en verrijking van de stof. Interactie De Wegwijzer is een school waar interactie gekenmerkt wordt door: Een positief pedagogisch klimaat ! Leerkrachten die een hoge / positieve verwachting van kinderen hebben ! Duidelijke gedragsregels binnen de school. Communicatie De Wegwijzer is een school waar communicatie gebaseerd is op…. Het elkaar kunnen aanspreken op het nakomen van afspraken. Oog hebben voor de doorgaande lijn. Tijd voor persoonlijke aandacht, waardering en stimulering van elkaar.

Acties : Verbetering taalleesonderwijs vervolg Verder met kanjertraining – zie www.kanjertraining.nl Vasthouden afspraken StAP : verzelfstandiging, effectieve instructie Documenten ter inzage : Concept jaarplan 2009 – 2010 Materialen Kanjertraining Ter inzage pakket : Lekker Lezen en Estafette nieuw Hand-out van deze presentatie

1. Taalleesonderwijs verbetering Doel: Optimaliseren leesonderwijs groep 1 t.m. 8 Verbetering van de kwaliteit van het technisch leesonderwijs. Verhogen van de opbrengsten van het totale leesonderwijs. Heldere doorgaande lijnen door vaststellen van en werken met concrete doelen per groep.

Concreet : Aanschaf methode voortgezet technisch lezen voor groepen 4 t.m. 8 Herfstsignalering groep 3 – om evt. uitvallers nog eerder in beeld te krijgen Extra training zwakke lezers d.m.v. Connectlezen Spreekbeeld verder invoeren – ook in groep 3 Bijhouden DVD – dyslexievolgdocument Leespromotie – vernieuwen klassenbieb, voorleeswedstrijd, leestafel, …. Groepsleesplan : streefdoelen, aanpak, activiteiten

2. Verder met Kanjertraining Doelen: Pestproblemen worden hanteerbaar, lossen zich op. Leerlingen durven zichzelf te zijn. Leerlingen voelen zich veilig. Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken. Leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen. Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen. De leerkracht wordt gerespecteerd.

Nadere toelichting m. b. v Nadere toelichting m.b.v. pettenstrategie leren kinderen : we vertrouwen elkaar we helpen elkaar niemand speelt de baas niemand lacht uit niemand doet zielig

Vasthouden StAP-afspraken : verzelfstandiging, effectieve instructie Gebruik van blokje, loopronde, stoplicht, taakkaart, dagritme, instructietafel, dagdeel zelfstandig werken, doe-middag, extra werk, samen werken Gebruik van model effectieve instructie : terugblik, presentatie, begeleide inoefening, individuele verwerking, evaluatie