Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Voorschool voor iedereen
Informatieavond 22 april 2013
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Beroep Pedagogisch Werker
3-jarigen in het basisonderwijs
Nieuwe Wet kinderopvang
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
combinatiefuncties woensdag 12 september D&C Amsterdam Alda Koolmees
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
In het bestuursakkoord
Opleiding Onderwijsassistent
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Resultaten enquête ‘Andere schooltijden’ Basisscholen Swalmen 1.
Andere schooltijden Informeren.
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
Informatieavond BSO 17 november 2008 Clubhuis DZC'68.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
KINDCENTRA 2020 December Kindcentra 2020 – de start o Signalen …. vanuit kopgroepen wethouders, kinderopvang en onderwijs o Het moet anders voor.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Freekids Kinderopvang
voor Rotterdamse kinderen
Presentatie Rode Bosbes
Doubleren.
Doubleren.
Wat is burgerschap in het mbo?
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Transcript van de presentatie:

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010 Kern van het advies •Basisschool verzorgt rijk aanbod voor driejarigen gedurende 5 ochtenden •Minimaal helft van personeel HBO-opgeleid •Twee specialisaties in PABO •3-8 jarigen •6-12 jarigen •Aanbod wordt publiek bekostigd - beperkte meerkosten ( miljoen euro)

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010 Aanleiding •Cruciale fase in ontwikkeling van jonge kinderen, veel baat bij hoogwaardig pedagogisch aanbod Vrijwel alle kinderen nemen deel aan voorschoolse voorziening, maar zorgen over kwaliteit: •Forse groei kinderopvang maar dalende kwaliteit •Sterke daling gebruik van peuterspeelzalen •Gebrekkige aansluiting tussen voor- en vroegschoolse programma’s Beter pedagogisch aanbod van drie tot zes jaar gewenst

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010 Deelname aan voorschoolse voorzieningen M24 Totale deelname aan één of meerdere voorschoolse voorzieningen 92% Kinderdagverblijf (stijgend)43% Peuterspeelzaal (dalend)63% Voorschools programma (stijgend)13%

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010 Hoogwaardig aanbod voor driejarigen in andere landen Voorbeelden van landen met publiek bekostigd aanbod voor driejarigen, in combinatie met hogere opleidingseisen voor begeleiding: • Vlaanderen: hele dagen • Denemarken: hele dagen • Italië: hele dagen • Verenigd Koninkrijk: halve dagen Internationaal onderzoek laat zien dat kwalitatief hoogwaardig aanbod positieve effecten kan hebben op cognitieve en non-cognitieve ontwikkeling “kan”: kwaliteit begeleiding cruciaal voor effectiviteit

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010 Versterking kleuterperiode in basisschool gewenst •Kleuteronderwijs sinds 1985 onderdeel van basis- onderwijs maar nog steeds “breuk” tussen groep 2 en 3 •Samenvoeging van KLOS en PA tot PABO heeft geleid tot minder aandacht voor kleuterperiode in opleiding •Angst voor verschoolsing kleuteronderwijs en nadruk op cognitieve resultaten Na 25 jaar tijd om kleuterperiode als geheel te herzien…

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010 Advies: aanbod van vijf ochtenden voor driejarigen bij basisschool

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010 Invoeringsvariant: aanbod in voorschoolse voorziening

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010 Invoeringsvariant: geleidelijke vervroeging instroom

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010 Inhoud van pedagogisch aanbod voor jonge kinderen Grote diversiteit aan bestaande programma’s •Brede ontwikkeling via rijk aanbod met weinig sturing, bijvoorbeeld Montessori-onderwijs •Brede ontwikkeling via rijk aanbod en veel sturing, bijvoorbeeld Reggio Emilia en Ontwikkelingsgericht onderwijs •Specifieke cognitieve vaardigheden met veel sturing, bijvoorbeeld gericht op taal en rekenen Wijze van invulling aanbod is aan scholen maar evaluatie en verbetering van programma’s gewenst

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010 Financiering aanbod driejarigen  Structurele kosten van aanbod vijf ochtenden voor alle driejarigen bedragen miljoen euro  Daartegenover staat een besparing op reeds bestaande voorzieningen voor driejarigen van 300 miljoen euro  Uitgaande van minimaal 1 begeleider op 12 kinderen en minimaal 50% hoger opgeleiden  Rekening gehouden met blijvende behoefte aan (naschoolse) opvang voor circa helft kinderen Extra kosten zijn beperkt: miljoen euro

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010 Aanvullend beleid  Opstellen brede ontwikkelingsdoelen voor kleuterperiode als handvat voor leerkracht  Evaluatie en verbetering bestaande inhoudelijke programma’s  Meerjarig invoeringstraject met ontwikkelings- en huisvestingsplan Waarborging van kwaliteit personeel cruciaal:  Bijscholing van zittend personeel  Aangepaste opleiding voor nieuw personeel Inhoudelijke en organisatorische randvoorwaarden

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010 Goed opgeleid personeel: herinrichting PABO

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010 Beter pedagogisch aanbod van drie tot zes jaar •Basisschool verzorgt rijk aanbod gedurende 5 ochtenden voor driejarigen •Minimaal helft van personeel HBO-opgeleid •Twee specialisaties in PABO •3-8 jarigen •6-12 jarigen •Beperkte meerkosten ( miljoen euro) Kwaliteit aanbod zodanig dat geen enkele ouder het zijn kind wil ontzeggen

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010 Nassaulaan 6 – 2514 JS Den Haag