Een handleiding voor de leerkracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Erfelijkheid Thema 3.
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
Voorlichtingsavond De Granaet.
Yvonne Krooshof, sportdiëtiste
Gezonde voeding.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Onderzoek van het 1ste middelbaar
Voor onze jeugdspelers
De actieve voedingsdriehoek
De gezonde voedingstest
Stofwisseling.
Samenstelling van voedsel
Weet Wat Je Eet ! Vitamine wijzer! Wat en Hoeveel ? © Wieke.
Een handleiding voor deleerkracht
Voeding met een gezonde “plus”
De voedingsdriehoek bestaat uit 9 verschillende delen
Hoe ziet een voeding voor lopers eruit?
ALGEMENE INFORMATIE OVER VIS
De actieve voedingsdriehoek
Voedsel Voedingsdriehoek Evenwichtige voeding Voedingsdriehoek
Onderzoek van het 5de leerjaar
2rootje ‘Die-eet’ De voedingsdriehoek.
Gezonde voeding bij tieners
VOEDING EN REUMA.
Kleur Begrippen klas 1 t/m 3.
Voeding en bewegen!.
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
Thema 2: Voeding en Vertering
Het zicht.
Quiz Start.
De Actieve Voedingsdriehoek
Gonnie Staaks tel
We behandelen: Eiwitten Koolhydraten Vetten
ADVENT 2014.
De voedsel en kracht quiz
Welkom bij de ‘Weet wat je eet en beweegt ’ quiz!
Film Gezond eten. Evenwichtige voeding Hoe stel je die samen.
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
BLOK 2 Voeding is energie Mijn lijfstijl, mijn keuze.
Hoofdstuk 7 Paragraaf 7.3 Les 2. Wat gaan we doen vandaag?  Uitleg paragraaf 7.3  Maken paragraaf 7.3.
Energiemanagement Hans Spanjers
Introductie sportvoeding
Voorbereiding geboortestage. Onderwerpen: Doel voeding Voedingsbestanddelen Voeding in de praktijk Voeding.
Voeding aan zwangere vrouwen. Calcium  Mineraal wat voorkomt in gebit en skelet  Eet voldoende Calcium  Verhoogde behoefte voor aanmaak skelet baby.
Gezondheidscentrum Parklaan 25, 2300 Turnhout Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor vier- jarige kleuters Stap voor stap: Het Preventief.
Voedingsmiddelen/voedingsstoffen Voedingsmiddelen: alles wat je eet of drinkt Voedingsstof: nuttige bestanddelen in voedingsmiddelen.
 Wie is Kris Verburgh?  Hoofdstukken  Drie basisprincipes  Treden van de voedselzandloper  De schijf van vijf vs de voedselzandloper  Voedingscentrum.
De noodzaak van eten bij kanker , Oncologiedag: Kanker meer dan een diagnose Ewine Armbrust & Bernadette van Meerkerk, diëtisten.
 Verschillende vormen van voeding allergieën  Wat is voedselovergevoeligheid  De drie begrippen  Dagrantsoen  Wat is koemelkallergie  Hoe ontstaat.
GOEDE VOEDING EN SPORT De nieuwe sportvoedingspiramide sinds najaar 2016 Basisvoeding Energie uit je voeding Energie dat je lichaam verbruikt Hoeveel energie.
VOEDING !Hierboven klikken voor een stukje Nieuws uit de natuur!
Visieontwikkeling.
Groen op je bord.
Voedingsstoffen Bouwstoffen
Leefstijl bij kanker Anika Adriaans en José Breedveld
Handleiding leerkracht “Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…”
Handleiding leerkracht:
Smul gezond.
Schijf van vijf.
Voeding en Vertering 2 VMBO – KGT Thema 2.
Leverancier van de Schijf van Vijf
Handleiding leerkracht:
Het contactmoment in het 1ste leerjaar :
Voel je wel in je vel !.
De actieve voedingsdriehoek
DE VOEDINGS – DRIEHOEK.
Spreekbeurt PKU door:.
Schijf van Vijf.
Dit is een voorbeeld PowerPoint, om je een beetje op weg te helpen
Transcript van de presentatie:

Een handleiding voor de leerkracht Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor het 1ste leerjaar

Doelstelling van deze presentatie De leerlingen van je klas krijgen dit schooljaar een medisch onderzoek op school.

Wat gebeurt er vooraf? Wanneer je vragen hebt bij één van je leerlingen kan je dit melden. Een bijkomend onderzoek kan enkel mits toestemming van de ouders. Enkele regelmatig voorkomende problemen: Gehoor, zicht… Spraak, taal, psychomotorische ontwikkeling… Hygiëne, moeheid… Jij kent de kinderen zeer goed, wij houden graag rekening met jouw ervaring.

Wat gebeurt er vooraf? (2) Boekjes van Kind en Gezin of inentingskaart en de oudervragenlijst zijn beschikbaar op school op de dag van het onderzoek Je laat de leerlingen kennismaken met het onderzoek: Deze presentatie bevat foto’s, tips en tekeningen die je hierbij kan gebruiken.

Wat gebeurt er nadien ? Na het onderzoek wordt het volgende meegegeven: Korte brief met resultaten en adviezen voor de ouders Het boekje van ‘Kind & Gezin’. De CLB - arts of CLB-verpleegkundige bespreekt nadien (mits toestemming van de ouders) de relevante resultaten met jou.

Wegen

Wegen Wat? Het gewicht wordt nagekeken in functie van leeftijd, lengte en geslacht. Hoe? Bij het wegen staat de leerling goed stil op de weegschaal met beide armen naast het lichaam.

Ik sta op de weegschaal.

Meten

Meten Wat? Hoe? Tip ter voorbereiding De lengte wordt gemeten en vergeleken met de groeicurve. Hoe? Bij het meten staat de leerling flink recht, met beide armen naast het lichaam, de voeten naast elkaar, de hielen tegen de muur en het hoofdje rechtop. Tip ter voorbereiding Laat de leerlingen deze houding tegen de muur oefenen.

Hoe groot ben ik?

Oogtest ( logmar test)

Oogtest ( logmar test) Met deze test krijgen we een idee over de gezichtsscherpte op afstand van de leerling.

Oogtest

Oogtest Ik moet een ooglapje opzetten. Met mijn vinger wijs ik naar hetzelfde symbool als de verpleegkundige.

Kleurentest Ik zeg het cijfer dat ik in de kleuren zie. Op een blad mag ik hetzelfde cijfer tonen.

GESTOORD KLEURENZICHT Het normale oog is gevoelig voor drie basiskleuren: rood, groen en blauw. Alle andere kleuren, opgebouwd uit deze basiskleuren, worden herkend. Iemand met gestoord kleurenzicht is minder gevoelig of helemaal ongevoelig voor één of meerdere van deze basiskleuren. Dit brengt mee dat bepaalde kleuren of kleurschakeringen niet herkend worden.

GESTOORD KLEURENZICHT Er bestaan dus vele vormen van lichte tot sterke stoornis voor rood, groen of blauw. Enkel bij ongevoeligheid voor alle basiskleuren kan men spreken van volledige kleurenblindheid. Mensen met die stoornis zien de wereld als in een zwart-wit film. Gestoord kleurenzicht is meestal een aangeboren afwijking. 8% van de jongens hebben ermee te maken en slechts 0,4% van de meisjes.

GESTOORD KLEURENZICHT Verminderd zicht voor groen komt het meest voor (5%), dan verminderd zicht voor rood (1%), roodblindheid (1%) en groenblindheid (1%). Stoornis in blauwzicht en volledige kleurenblindheid komen zeer zelden voor. Op school kan het kind problemen ondervinden bij vakken waar met kleuren gewerkt wordt, bijvoorbeeld bij wiskunde, tekenen…

GESTOORD KLEURENZICHT Hoe kan je als leerkracht helpen ? Een goed contrast tussen voor- en achtergrond is belangrijk. Kleurintensiteit en heldere belichting werken in het voordeel van de leerling met gestoord kleurenzicht. Als je kleuren gebruikt, gebruik dan bij voorkeur geel, blauw, wit of zwart. (Bijv. bij de opdracht: schrijf alle woorden over waaronder ik een gele streep heb gezet.)

GESTOORD KLEURENZICHT Hoe kan je als leerkracht helpen ? Nog beter is het om aan de kleur een patroon te koppelen. (vorige opdracht zou dan luiden: schrijf alle woorden over waaronder ik een gele golflijn heb gezet.) Dit is ook nuttig als je de kleuren rood of groen toch wil gebruiken. · Als je met rood op een zwart bord schrijft, zou het kunnen dat sommige leerlingen niets op het bord zien staan!

GESTOORD KLEURENZICHT Hoe kan je als leerkracht helpen ? Plak op kleurpotloden of stiften de kleurnamen. Zo’n stift kan als vergelijkingsmateriaal gebruikt worden en vergroot zo de mogelijkheid om toch kleuren te gebruiken. Als kleuren ook een boodschap inhouden, bijv. groen=starten en rood=stoppen, schrijf dan de betreffende woorden erbij. Let op bij opdrachten waarin een kleurnaam is verwerkt. ·uit http://www.lantaarn.demon.nl/medemens/kleurbl.htm)

Controle van de oogstand ( cornea reflex ) Wat? Met deze test gaan we na of het kind scheel ziet. Hoe? Met een klein voorwerpje laten we het kind de ogen fixeren en met een lichtje kijken we waar dit gereflecteerd wordt op het hoornvlies.

De dokter Kijkt of mijn ogen recht staan en of mijn tanden gezond zijn. Sommige kinderen krijgen een inenting tegen klem, kroep, kinkhoest en polio. Dit kan even pijn doen.

Inenting tegen klem, kroep, kinkhoest en polio Deze prik kan een kind krijgen op 2, 3, 4, 15 maanden. Op 6 en 15 jaar krijgen ze terug een herhaling. Na de inenting kunnen de kinderen een beetje last hebben van hun arm.

Kleurplaten

Nog enkele gezondheidstips Wat je als kind eet heb je voor het leven beet!

Elk kind heeft brandstof nodig: energie om goed te kunnen werken Elk kind heeft brandstof nodig: energie om goed te kunnen werken. Die brandstof zit in koolhydraten (brood, aardappelen, deegwaren, peulvruchten) en in vetten (boter, olie, kaas, eieren ). Elk kind heeft bouwstoffen nodig om te groeien (eiwitten en mineralen). Die zitten vooral in melk, kaas, ei, vis en vlees. Elk kind heeft beschermende stoffen nodig om niet vlug ziek te worden: vitaminen, mineralen, vezels en water. Die zitten vooral in groenten en fruit, bruine broodsoorten

De restgroep: zoetigheden, snoepjes, mayonaise De restgroep: zoetigheden, snoepjes, mayonaise. Aanbeveling: zijn niet nodig in een evenwichtige voeding. Smeer- en bereidingsvet: levert energie. Aanbeveling: matigen. Een mespunt smeervet op de boterham, één eetlepel bereidingsvet per persoon bij een warme maaltijd Vlees, vis, en eieren: of vervangproducten als soja, peulvruchten en noten zorgen voor eiwitten.

Zuivelproducten: (melk, yoghurt, smeerkaas, platte kaas) zijn een belangrijke bron van calcium, eiwitten en vitamine B. Calcium zorgt voor sterke botten. Groenten en fruit: leveren vitaminen, mineralen en vezels. Graanproducten: (beschuit, brood, ontbijtgranen, rijst, deegwaren) en aardappelen vormen de basis van een gezonde voeding. Water: is een onmisbaar deel van ons lichaam.

Tanden poetsen Tandenkoffer kan je bij de logo’s ontlenen 014 44 08 34   info@logokempen.be

Tot slot: Veel bewegen door te spelen, te sporten, te ravotten…