Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Gedragsproblemen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Vergoedingsregeling dyslexie
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Een bewegingsbeleid op school
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Handelingsplannen.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Lokaal overlegplatform Gent Basisonderwijs algemene vergadering maandag, 12 juni 2006.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Netwerk IB WSNS Tilburg
Gelijke kansen op school: het kan!
Het zorgcontinuüm.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Lokaal loket kinderopvang
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
het katholiek basisonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Zelfevaluatie GOK.
Lokaal loket kinderopvang
Doubleren.
INTRODUCTIE academiejaar
Doubleren.
Drie richtinggevende vragen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Drie richtinggevende vragen: 1
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003

Overzicht  Een middenkader voor zorgbeleid  Zorgbeleid vanuit kwaliteitszorg  analyse van zorgbehoeften op schoolniveau  analyse van zorgaanbod  evaluatie van zorgaanbod  exploratie van nieuwe mogelijkheden  uitwerken en voorleggen van voorstellen  ondersteuning van leerkrachten  Criteria voor slagen van zorgbeleid  Bereikt iedereen de eindtermen?  Zijn de verschillen verdwenen?  Heeft iedereen zijn leerpotentieel gerealiseerd?

Een middenkader voor zorgbeleid  “Het is belangrijk om te zien dat nu ook in het basisonderwijs stilaan de condities gecreëerd worden voor het uitbouwen van een ondersteunend middenkader.”  “Een goed doordachte combinatie van mensen en middelen biedt immers kansen om de draagkracht van basisscholen effectief te versterken.” Omzendbrief BaO/2003/2 “Hertekening van het onderwijslandschap”

Doelstellingen uren zorgbeleid  Coördinatie van zorg op schoolniveau  Ondersteunen van leerkrachten  Begeleiding van leerlingen

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  analyse van zorgbehoeften op schoolniveau  analyse van zorgaanbod  evaluatie van zorgaanbod  exploratie van nieuwe mogelijkheden  uitwerken en voorleggen van voorstellen  ondersteuning van leerkrachten

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  analyse van zorgbehoeften op schoolniveau  analyse van zorgaanbod  evaluatie van zorgaanbod  exploratie van nieuwe mogelijkheden  uitwerken en voorleggen van voorstellen  ondersteuning van leerkrachten

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  analyse van zorgbehoeften op schoolniveau  leer- / ontwikkelingsachterstand: wie, hoeveel?  gerelateerd aan  leerstoornissen: welke?  sociale / culturele achtergrond: welke categorieën?  sociaal-emotionele problemen: gerelateerd aan…?  hoe gespreid over leerjaren?  welke evoluties tekenen zich af?

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  analyse van zorgbehoeften op schoolniveau = in kaart brengen van schoolbevolking  vertrekken van GOK-indicatoren  clusteren  verfijnen (b.v. naar thuistaal)  uitbreiden (b.v. naar gezinssamenstelling)  genuanceerd benaderen  effectieve leerachterstand in kaart brengen met leerlingvolgsysteem

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  analyse van zorgbehoeften op schoolniveau = in kaart brengen van schoolbevolking tijd

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  analyse van zorgbehoeften op schoolniveau = in kaart brengen van schoolbevolking

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  analyse van zorgbehoeften op schoolniveau  analyse van zorgaanbod  evaluatie van zorgaanbod  exploratie van nieuwe mogelijkheden  uitwerken en voorleggen van voorstellen  ondersteuning van leerkrachten

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  analyse van zorgaanbod  specifieke activiteiten vr. spec. categorieën  maar ook:  punctuele maatregelen bij “gewone” activiteiten  algemene onderwijskwaliteit  soepele groeperingsvormen  positieve attitudes  vereiste competenties Wat in de klas gebeurt, staat centraal Relatie met externe HV

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  analyse van zorgbehoeften op schoolniveau  analyse van zorgaanbod  evaluatie van zorgaanbod  exploratie van nieuwe mogelijkheden  uitwerken en voorleggen van voorstellen  ondersteuning van leerkrachten

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  analyse van zorgbehoeften op schoolniveau  analyse van zorgaanbod  evaluatie van zorgaanbod  afgestemd op zorgbehoeften?  voldoend aan kwaliteitscriteria?  brengt het baat bij? leerwinst?

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg

 analyse van zorgbehoeften op schoolniveau  analyse van zorgaanbod  evaluatie van zorgaanbod  exploratie van nieuwe mogelijkheden  uitwerken en voorleggen van voorstellen  ondersteuning van leerkrachten

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  analyse van zorgbehoeften op schoolniveau  analyse van zorgaanbod  evaluatie van zorgaanbod  exploratie van nieuwe mogelijkheden  uitwerken en voorleggen van voorstellen  ondersteuning van leerkrachten

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  analyse van zorgbehoeften op schoolniveau  analyse van zorgaanbod  evaluatie van zorgaanbod  exploratie van nieuwe mogelijkheden  uitwerken en voorleggen van voorstellen  ondersteuning van leerkrachten

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  ondersteuning van leerkrachten  niet als “hulp bij overlast”  wel: ondersteunen in ontwikkeling van competentie  informeren  samen uitwerken en uitproberen  feedback geven  leerlingen begeleiden?

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  analyse van zorgbehoeften op schoolniveau  analyse van zorgaanbod  evaluatie van zorgaanbod  exploratie van nieuwe mogelijkheden  uitwerken en voorleggen van voorstellen  ondersteuning van leerkrachten

Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg  analyse van zorgbehoeften  analyse van zorgaanbod  evaluatie van zorgaanbod  exploratie van nieuwe mogelijkheden  uitwerken en voorleggen van voorstellen  ondersteuning van leerkrachten Monitor-functie

Waaraan kan het slagen van een zorgbeleid afgemeten worden?

Gelijke onderwijskansen voor iedereen, ongeacht herkomst, sekse, … Elke leerling kan zich ten volle ontplooien = realiseren wat hij/zich in zich heeft Effect van belemmerende factoren wordt geneutraliseerd / gecompenseerd

Bereiken we de gewenste effecten?  Bereikt iedereen de eindtermen?

Toetsresultaten in functie van leerpotentieel Leerpotentieel

Toetsresultaten in functie van leerpotentieel

Leerpotentieel Toetsresultaten in functie van leerpotentieel

Bereiken we de gewenste effecten?  Bereikt iedereen de eindtermen?  Zijn de verschillen tussen sociale groepen verdwenen?  Verschillen in leerresultaten

Hoe achtergesteld zijn Vlaamse / Belgische jongeren met een lage SES? De Meyer, De Vos & Van de Poele (2002), Wereldwijd leren op 15. De eerste resultaten van PISA Vakgroep Onderwijskunde - UGent

Hoe achtergesteld zijn Vlaamse / Belgische jongeren met een lage SES? De Meyer, De Vos & Van de Poele (2002), Wereldwijd leren op 15. De eerste resultaten van PISA Vakgroep Onderwijskunde - UGent

Bereiken we de gewenste effecten?  Bereikt iedereen de eindtermen?  Zijn de verschillen tussen sociale groepen verdwenen?  Verschillen in leerresultaten  Verschillen in leerwinst  Verschillen in realisatie van leerpotentieel

Leerpotentieel Toetsresultaten in functie van leerpotentieel

Leerpotentieel Toetsresultaten in functie van leerpotentieel

Moet het verkleinen van verschillen in leerresultaten op zich een doel zijn? Neen, omdat :  er verschillen in leerpotentieel (kunnen) zijn,  verschillen in cultureel kapitaal en beginniveau groei ook kunnen beïnvloeden  beste aanpak van achterstand goed onderwijs is,  daarvan profiteert iedereen  en de sterksten nog het meest

Hoe de balans opmaken?  Kinderen komen de school binnen  met verschillend leerpotentieel  met verschillend cultureel / sociaal kapitaal met verschillend beginnniveau met verschillende groeikansen  Het onderwijs  compenseert meer/minder voor sociale ongelijkheid  voegt daar evt. nog ongelijkheid aan toe

Hoe de balans opmaken?  Door zicht proberen te krijgen op de effecten van wat we doen  door de juiste vergelijkingen te maken  vertrekkend vanuit een kritische maar positieve ingesteldheid

Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003