De digitale leeromgeving in de trainingen van IOWO Willibrord Huisman Een reeks schermafbeeldingen met toelichting Van deze ppt bestaan twee versies: - deze zelfstudieversie (met geeltjes) - de presentatieversie (voor besprekingen) Neem voor nadere informatie en gedachtenwisseling graag contact op met Willibrord Huisman, IOWO en Deze powerpoint toont u "de digitale leeromgeving" die IOWO veelal gebruikt. Striktgenomen ziet u "het digitale deel van de leeromgeving", dat wil zeggen, IOWO ontwerpt leeromgevingen als één geheel inclusief de face-to-face-delen. Lees hierover desgewenst meer op
RU-Blackboard bevat duizenden 'courses' (= virtuele ruimte die bij een cursus past). Hier ziet u de cursusruimte bij een docententraining van IOWO. Links de knoppen, rechts een informatiepagina. Alleen ingeschreven cursisten en trainers kunnen in zo'n cursusruimte komen. Trainers hebben meer schrijfrechten dan cursisten.
Men kan binnen een Blackboardcourse ook pagina's of websites van elders laten verschijnen. In dit voorbeeld de BKO-gids, een grote bron vol informatie en leermiddelen die IOWO ontsluit aan universitair docenten.BKO-gids
IOWO-trainingen bestaan uit reeksen opdrachten die online worden gelezen en uitgevoerd (zelfstudie en samenwerkend leren). Tussendoor zijn er groepsbijeenkomsten. Dit alles staat in een programmapagina, waarin ook de deadlines van de opdrachten vermeld staan. Door te klikken op opdracht 3 verschijnt dit bestand in een nieuw venster.
IOWO schrijft en onderhoudt de leermaterialen doorgaans in Wordformaat. Het betreft opdrachten, readers, en sjablonen voor opdrachtuitwerkingen. Daardoor kunnen de cursisten zelf met deze bestanden verder werken. Ze zijn zo opgemaakt dat ze er zowel op beeldscherm als afgedrukt goed uitzien.
De meeste opdrachten leiden tot een persoonlijke bijdrage in een forum, gevolgd door onderlinge feedback, gevolgd door feedback van de trainer. Cursisten leren het meest van het geven van feedback, maar zijn daar lastig van te overtuigen, totdat ze ermee bezig zijn. Elke course bevat een aantal forums; meestal één opdracht per forum.
Het forum dat behoort bij een voorstel- opdracht. Aaltje Democursist stelt zich hier voor en Willibrord Huisman reageert daarop. In de derde draad plaatst een cursiste een bijdrage met bijlage (paperclip). Er ontstaan daarover twee korte discussies: één over het acroniem en een over onderwijstaken.
Het voorstelbericht – in dit geval het demonstratievoorstelbericht. Cursisten hebben de opdracht zich voor te stellen met foto en met een hyperlink naar een webpagina waar meer over hen of over hun werk staat.
Een demonstratiedraad in het testforum waarin cursisten leren omgaan met de veelheid van knopjes en hyperlinks. De inleertijd bedraagt 5 minuten voor ervaren forumgebruikers tot twee uur voor de steeds zeldzamer digibeten. Opdrachten helpen daarbij. De voorstelopdracht werkt tevens als toelatingstoets.
Een handige functie: Blackboard weet de adressen. Zo kan iedere ingeschreven cursist de anderen mailen zonder hun adressen te hoeven bijhouden. Overigens is in wat serieuzer online werk het en nauwelijks meer nodig: forums zijn veel handiger. Bovendien kan de cursist instellen dat Blackboard een kennisgeving mailt bij elk nieuw bericht in een forum.
© IOWO 2010Willibrord Huisman - Schermafbeeldingen van de digitale leeromgeving11 Neem voor nadere informatie en gedachtenwisseling graag contact op met Willibrord Huisman, IOWO en