De leidinggevende De cruciale schakel. 2 Middenkader Het middenkader als schakel tussen het operationeel niveau en het beleidsniveau.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Optellen en aftrekken tot 20
Evaluatie van mentorprojecten
Leer de namen van de noten 1
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
met inzichten uit de sport
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Naar het Jaareinde toe
Leer de namen van de noten 2
21 april 2009 TZFF Ketenzorg, over de muren heen kijken! 1 Inhoud TZFF Netwerken, samenwerken ROS Friesland Presentatie netwerkdeelnemers Vragen.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Workshop contentstrategie
Destillatie.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Verandering & Weerstand
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Missie, visie & jaarplan
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Schitterende Organisaties®
Reflector graden feedbackvragenlijst
OCMW Roeselare | directie P&O | dienst prestatie- en ontwikkeling Leiderschapstraject OCMW Roeselare Geïntegreerd leertraject voor alle hoofdverpleegkundigen.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
A H M F K EB C x 87 Afwenden bij A en C, openen en doorlaten (rechtshouden, 1e peloton, dames tussendoor).
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Een theoretische verkenning
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
ZijActief Koningslust
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Blijven ontwikkelen Zin?Ja! 21 april Opener – stellingen rond Leren & Ontwikkelen 1. wie is verantwoordelijk voor leren in VO - de leidinggevende.
Online feedbacktool Vlaamse overheid
Transcript van de presentatie:

De leidinggevende De cruciale schakel

2 Middenkader Het middenkader als schakel tussen het operationeel niveau en het beleidsniveau

3 •Uitgangspunt en doelstellingen • Opleiding: begeleidingstraject - Structuur en inhoud - Succesfactoren - Stressfactoren • MENU

4 Uitgangspunt •Rol van de leidinggevende •Expertise versus leadership •Belang van de leidinggevende

SEMIN. DIR. P-O NOV DE VOSSEMEREN CENTER PARCS Het Middenkader, de cruciale schakel 5 Doelstellingen •Welzijn van de medewerkers vergroten •Efficiënter en effectiever werken •Change management •Tandem P&O –middenkader •Betere communicatie

SEMIN. DIR. P-O NOV DE VOSSEMEREN CENTER PARCS Het Middenkader, de cruciale schakel 6

7 Wetenschappelijk onderzoek •69% (Wilkinson) •Hay Onderzoek

8 Opleiding

9 Effect op heel de organisatie Doelstelling •Betere zelfkennis •Bewust zijn van het effect van ons gedrag •Verwerven van nieuwe vaardigheden zoals leidinggeven, coachen, motiveren… •Rolmodel zijn, zeker in periodes van verandering

10 Analyse : Begeleidingstraject middenkader Individueel gesprek Schrijven van paper • Vorming : • Intakegesprekken: Lifo-test + 360° feedback + aanwezigheid LG Residentieel seminarie 6 modulaire sessies (intervisie) Afronden : •

SEMIN. DIR. P-O NOV DE VOSSEMEREN CENTER PARCS Het Middenkader, de cruciale schakel 11 LIFO ® Profielen Considerate Idealistic Modest Trusting Cooperating Helpful Receptive Responsive Seek Excellence Loyal Tenacious Practical Detail-Oriented Economical Reserved Factual Steadfast Thorough Methodical Analytical Directing Quick to Act Confident Seek Change Persuasive Forceful Competitive Risk-Taking Persistent Urgent Flexible Tactful Sociable Empathetic Enthusiastic Adaptable Inspiring Experimental Negotiating Animated Supporting Giving Controlling Taking Adapting Dealing Conserving Holding 18 (1)

12

13

14 Analyse : leiderschapstraject niveau C en B Individueel gesprek : 360° feedback door LBB • Vorming : • Intakegesprekken: 360° feedback door LBB Residentieel seminarie + 6 modulaire sessies Intervisie + e-coaching Afronden : • Coaching : •

15 Succesfactoren Intake gesprek, oefenboek, huiswerk, toepassingen, actiepunten •Netwerk opbouwen •Rol van de leidinggevende van de deelnemer: gids van de coach •Beveiligd klimaat •Intervisie •Concrete tips+ oefeningen + reminders •Cascade

Stressfactoren •Rol van de leidinggevende van de deelnemer •E-coaching •Buddy •Continuiteit van opleidingsprogramma 25 september

25 september