De leidinggevende De cruciale schakel
2 Middenkader Het middenkader als schakel tussen het operationeel niveau en het beleidsniveau
3 •Uitgangspunt en doelstellingen • Opleiding: begeleidingstraject - Structuur en inhoud - Succesfactoren - Stressfactoren • MENU
4 Uitgangspunt •Rol van de leidinggevende •Expertise versus leadership •Belang van de leidinggevende
SEMIN. DIR. P-O NOV DE VOSSEMEREN CENTER PARCS Het Middenkader, de cruciale schakel 5 Doelstellingen •Welzijn van de medewerkers vergroten •Efficiënter en effectiever werken •Change management •Tandem P&O –middenkader •Betere communicatie
SEMIN. DIR. P-O NOV DE VOSSEMEREN CENTER PARCS Het Middenkader, de cruciale schakel 6
7 Wetenschappelijk onderzoek •69% (Wilkinson) •Hay Onderzoek
8 Opleiding
9 Effect op heel de organisatie Doelstelling •Betere zelfkennis •Bewust zijn van het effect van ons gedrag •Verwerven van nieuwe vaardigheden zoals leidinggeven, coachen, motiveren… •Rolmodel zijn, zeker in periodes van verandering
10 Analyse : Begeleidingstraject middenkader Individueel gesprek Schrijven van paper • Vorming : • Intakegesprekken: Lifo-test + 360° feedback + aanwezigheid LG Residentieel seminarie 6 modulaire sessies (intervisie) Afronden : •
SEMIN. DIR. P-O NOV DE VOSSEMEREN CENTER PARCS Het Middenkader, de cruciale schakel 11 LIFO ® Profielen Considerate Idealistic Modest Trusting Cooperating Helpful Receptive Responsive Seek Excellence Loyal Tenacious Practical Detail-Oriented Economical Reserved Factual Steadfast Thorough Methodical Analytical Directing Quick to Act Confident Seek Change Persuasive Forceful Competitive Risk-Taking Persistent Urgent Flexible Tactful Sociable Empathetic Enthusiastic Adaptable Inspiring Experimental Negotiating Animated Supporting Giving Controlling Taking Adapting Dealing Conserving Holding 18 (1)
12
13
14 Analyse : leiderschapstraject niveau C en B Individueel gesprek : 360° feedback door LBB • Vorming : • Intakegesprekken: 360° feedback door LBB Residentieel seminarie + 6 modulaire sessies Intervisie + e-coaching Afronden : • Coaching : •
15 Succesfactoren Intake gesprek, oefenboek, huiswerk, toepassingen, actiepunten •Netwerk opbouwen •Rol van de leidinggevende van de deelnemer: gids van de coach •Beveiligd klimaat •Intervisie •Concrete tips+ oefeningen + reminders •Cascade
Stressfactoren •Rol van de leidinggevende van de deelnemer •E-coaching •Buddy •Continuiteit van opleidingsprogramma 25 september
25 september