Loopbanen in het Secundair Onderwijs (LiSO)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Aan de slag met schoolfeedbackrapporten
Infoavond 09/09/2013 (lager) 16/09/2013 (kleuterafd.)
Infoavond groepen 3 en 4 WELKOM.
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Verandering Schooltijden
Leerlingen in de waterval:
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Vijf-gelijke-dagen model
Deel 2 van de presentatie
1 Toelichting OBPWO 06.00: De beginsituatie van leerlingen in het eerste leerjaar B van het secundair onderwijs Rianne Janssen Faculteit Psychologie en.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Structuur secundair onderwijs
Welkom op de ouderavond van klas 3
Projectweek.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
Conferentie van het Steunpunt SSL februari 2011
Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Het Hooghuis locatie De Singel
Ouderavond VWO-2 1 oktober 2013.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Informatieavond VO 13 september 2010.
Euh…, hoe gaat dat eigenlijk met het VO en die adviezen...?
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Het werken met portfolio
Master in de bedrijfscommunicatie
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
INFOAVOND VOOR OUDERS VAN NIEUWE LEERLINGEN DON BOSCO HAACHT ASO
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Marjan van Hof & Lineke Bos
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
Wisselstroom 24/02.
Aanwijzingen om het aangifteformulier in te vullen.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Academische Basisschool
Een prachtige kans voor uw kinderen
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
Voorstelling Meerjarenprogramma
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Loopbanen in het Secundair Onderwijs (LiSO) Infosessie voor scholen

Inhoud presentatie Voorstelling LiSO-team Algemene doelstelling Welke scholen? Wat verwacht LiSO van scholen? Wat mogen scholen van LiSO verwachten? Vragen, opmerkingen en suggesties

1. Voorstelling LiSO-team Promotor: Bieke De Fraine Co-promotoren: Jan Van Damme, Karine Verschueren, Katja Petry, Sarah Gielen, Loes Vandenbroecke, Mieke Van Houtte, Jean Pierre Verhaeghe Onderzoeksmedewerkers: Eef Stevens Ine Van Droogenbroeck Ilka Fidlers Catharina Custers

2. Algemene doelstelling De doelstelling van het longitudinaal onderzoek “Loopbanen in het Secundair Onderwijs” (LiSO) bestaat erin: een beschrijving te geven van de (verschillen in) schoolloopbanen en ontwikkeling van leerlingen vanaf het eerste jaar tot het einde van het secundair onderwijs, een verklaring te bieden voor de individuele verschillen in schoolloopbanen, waarbij gekeken wordt naar leerlingkenmerken en naar de invloed van gezinskenmerken enerzijds en school-, leerkracht- en klaskenmerken anderzijds.

3. Welke scholen?

3. Welke scholen? Regionale steekproef 20 gemeenten: Aarschot, Berlaar, Boom, Bornem, Duffel, Haacht, Heist-op-den-Berg, Kapelle-op-den-Bos, Keerbergen, Kontich, Lier, Mechelen, Niel, Onze-Lieve-Vrouw-Waver, Puurs, Rotselaar, Sint-Katelijne-Waver, Tildonk, Vilvoorde en Willebroek Scholen van alle koepels: VSKO, GO!, OVSG, Steiner, POV Meer dan 100 scholen (op basis van instellingsnummer) Zowel scholen van het voltijds gewoon secundair onderwijs als scholen van het buitengewoon secundair onderwijs Bijna 7.000 leerlingen in het eerste jaar van de eerste graad

4. Wat verwacht LiSO van scholen? Alle leerlingen die in september 2013 in het eerste leerjaar van het secundair onderwijs zitten = LiSO-proefgroep LiSO-proefgroep wordt gevolgd tot einde secundair onderwijs Er wordt rekening gehouden met alle mogelijke trajecten (zittenblijven, schoolverandering, latere instroom, schoolverlaters,…) Wie wordt bevraagd: Leerlingen Leerkrachten: klastitularis, vakleerkracht, schoolteam Directie Ouders Administratie

4. Wat verwacht LiSO van scholen? 1. Leerlingen Toets wiskunde (niet in BuSO) Toets Nederlands ‘Begrijpend lezen’ Toets Frans (niet in BuSO) Vragenlijst ‘non-cognitieve uitkomsten’: Welbevinden, academisch zelfconcept, interesses, studiekeuzeproces, engagement,… Niet alles altijd Aangepast bij BuSO Altijd op het einde van het schooljaar, behalve in het eerste LiSO-jaar (begin + einde schooljaar) Elke toets = 1 à 2 lestijden / 1 x per jaar (behalve 1ste jaar)

4. Wat verwacht LiSO van scholen? 2. Leerkrachten Vragenlijst voor klastitularissen Leerkrachtinschatting van elke leerling 1x per jaar, 5 à 10 minuten per leerling Vragenlijst voor vakleerkrachten Nederlands, wiskunde en Frans Over klaspraktijk 1x per jaar, ca. 30 minuten Vragenlijst voor schoolteam Over schoolcultuur, samenwerking met de ouders, schoolfunctioneren,… 1x in eerste graad + 1x in bovenbouw, ca. 30 minuten

4. Wat verwacht LiSO van scholen? 3. Directie Vragenlijst over: vorming van leerkrachten nascholingsbeleid organisatie interne werkgroepen organisatie inspraak binnen de school evaluatiebeleid personeelsbeleid … 1x in eerste graad + 1x in bovenbouw, ca. 1 uur

4. Wat verwacht LiSO van scholen? 4. Ouders Vragenlijst over: gezinskenmerken studiekeuzeproces onderwijsverwachtingen … 1x voor elke leerling

4. Wat verwacht LiSO van scholen? 5. Administratie Informatie over de leerlingen: persoonsgegevens indeling in klassen vakkenpakketten … Informatie over klastitularissen en vakleerkrachten Compatibiliteit met Informat, Broekx, WISA Voorafgaand aan bevragingen

5. Wat mogen scholen van LiSO verwachten? Schoolfeedbackrapporten Vorming/Studiedagen/Onderzoeksrapporten Vertrouwelijke omgang met alle data

5. Wat mogen scholen van LiSO verwachten? 1. Schoolfeedbackrapporten Samenwerking met Centrum voor Schoolfeedback: www.schoolfeedback.be Rapport over prestaties Nederlands, wiskunde en Frans Eerste rapporten → instroom Volgende rapporten → leerwinst Elke school eigen rapport (vertrouwelijk) Vergelijking met referentiegroep van gelijkaardige scholen Kort op de bal: zo snel mogelijk na toetsafname Instrument voor interne kwaliteitszorg

5. Wat mogen scholen van LiSO verwachten? 2. Vorming/Studiedagen/Onderzoeksrapporten Vormingsmoment om schoolfeedbackrapporten te interpreteren en te gebruiken in de eigen school Studiedagen over de resultaten van LiSO Globale verklaringsmodellen zullen ontwikkeld worden door o.m. doctoraatsstudenten: onderzoekrapporten beschikbaar LiSO-nieuwsbrief

5. Wat mogen scholen van LiSO verwachten? 3. Vertrouwelijke omgang met data Alle data worden vertrouwelijk behandeld: aangifte Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer toestemming deelname zal op gepaste manier worden gevraagd Resultaten van de eigen school zijn ook alleen beschikbaar voor de eigen school Onderzoekers/overheid: steeds geanonimiseerde data

6. Vragen, opmerkingen en suggesties

Contacteer ons: Loopbanen in het Secundair Onderwijs Eef Stevens Coördinator LiSO Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie KU Leuven Dekenstraat 2 / 3773 3000 Leuven tel. +32 / 16 32 57 96 eef.stevens@ppw.kuleuven.be of info@lisoproject.be Website: www.lisoproject.be