Conclaaf CD&V 31/08/2013 31/08/2013.  Wat is het nut van de markt? de markt als ontmoetingsplaats – mensen aantrekken Eerst de looks! Dan zal de economische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stille gebieden in en buiten de stad Paul de Vos.
Advertisements

Ontwikkeling van toeristengebieden
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
(Maatschappelijk) Crowdfunding Landelijk Congres Openbare Ruimte
IEE/08/631/SI Duur van het project: 36 maandenJuli 2012 Leer de volgende generatie weg te stappen van de auto
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Welkom op de jaarvergadering van 4 februari 2014
Mögliche Einstiege: -Hobbysportler müssen mehr aus den Umgebungsvariablen rauskitzeln- dahinter steht: Für eine gute Position muß man nicht mehr trainieren.
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
Hengelo loopt leeg!.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Olympische sport, leverage & legacy. Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Invloed vanuit de cliëntenraad
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Human Dynamics.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Dementievriendelijke gemeenten
Bevolkingsverandering: hoe houden we dorpen leefbaar en vitaal?
Studiedag 22 april 2008 Brussel “REGIO MIDDEN-KEMPEN BEWEEGT!”
GROEP 4 Lies Allard Inge Pauwels Emmanuelle Van Loon.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Ondernemen(d) in het onderwijs
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Pleased to meet you… in Stadsbibliotheek Zottegem.
Maatschappelijk Vastgoed over 10 jaar…. if you can't stand the heat, get out of the kitchen Hans Mommaas Tilburg University – NHTV Breda Amersfoort, 17.
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
Visie en strategie gemeente Huizen Aanpak gemeente Huizen
Het thema in het Jaar van de Boerderij Herbestemmen Gerard Hendrix projectleider AEN.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Activatie in een recessie 20 januari 2009
Visie op Duurzaamheid  .
Een wereld van verschil
Inleiding Horst Centrum Online Hans den Bekker
Welke toekomst dromen we voor onszelf, voor onze kinderen?
 A-94 A-94.
MAGNUSKERK RESULTATEN ENQUETE AANTAL VERSPREID IN ANLOO 150.
50.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
 1. In wat voor soort woning zou je willen leven?  2. Hoe zou je willen dat jouw straat er uit ziet ?  3. Welke voorzieningen/activiteiten verwacht.
Stageproject Gemeente Sittard-Geleen 2025 Door: Laura Engels & Sander Bertrand.
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Kwetsbare jeugd -Straatbendes, drugs, moord en geweld horen bij de orde van de dag in Guatemala -Veel jongeren komen uit gebroken, arme gezinnen en een.
Van Dordt, voor Dordt.
Welkom bij GO.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Staf Depla Van Poeljelezing
Algemene ledenvergadering
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Natuurliefhebbers en wandelaars  komen er graag omdat het er mooi is en diverse natuur Geschiedenisliefhebbers  willen graag de tastbare sporen uit.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Samen sterk!.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Fairtrade Gemeente Regiobijeenkomst Noord 19 april 2018
Samen sterk!.
Fairtrade Gemeente Regiobijeenkomst Zuid 12 april 2018
Waarderende benadering
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Conclaaf CD&V 31/08/ /08/2013

 Wat is het nut van de markt? de markt als ontmoetingsplaats – mensen aantrekken Eerst de looks! Dan zal de economische waarde volgen! Ons uitgangspunt!

  Markt is autostrade  Veel plaats die maar weinig benut wordt doordat er een onveilige situatie heerst  Gedateerde ruimte als doorweg en parking  Voorstander van een autoluwe markt ! ! ! De looks?

  Proefproject op zich geslaagd!  Mensen blijven naar terras komen, ook al rijden er geen auto’s;  Mooi weer zorgt voor veel volk, niet de auto’s;  Middenstand speelt reeds in op de verandering: huren van badmintonraketjes bij de Plaza, zwemmen in het badje van de Tropics, … ;  Traag, slenterend fietsverkeer: zorgt voor vakantiegevoel en rust;  Enkele initiatieven maar ook niet te veel;  Voorstander opening Nieuwstraat.  Autovrije markt: ok  Looks: niet ok! Evaluatie proefproject

  Diversiteit in interesses van mensen moet vertaald worden in de aanleg van de markt.  Markt als ontmoetingsplaats voor divers publiek.  De markt als visitekaartje voor de stad en haar inwoners.  De economische evolutie vraagt om een nieuwe markt. De markt heeft een ander nut!

  Een “spaans” trappencomplex aan de kerk:  Trappen nodigen uit te gebruiken: afspreken met vrienden, middagpauze, aperitief, … ;  Kunnen gebruikt worden als tribune bij trouwers;  Biedt ruimte om mensen aan te spreken;  Podium voor openluchtactiviteiten (concert, paardenmarkt …). Hoe pakken we dit aan?

 Een “Spaans” trappencomplex aan de kerk

  Een platte fontein voor het stadhuis:  Speelfunctie voor kinderen;  Kan ook bedekt worden voor andere doelstellingen, bvb bij markt ;  Kenmerken van Torhouts aardewerk in verwerken;  Bruisende symbool van de stad: Torhout leeft! Hoe pakken we dit aan?

 Een platte fontein voor het stadhuis

  Vaste bankjes aan stadhuis:  Vrijblijvende - spontane ontmoeting tussen mensen;  Forum creëren dat mensen uitnodigt op de markt te zitten;  Stimulans om het oude stadhuis te bezoeken en te gebruiken. Hoe pakken we dit aan?

 Vaste bankjes aan stadhuis

  Herinrichting van stadhuis moet een open en aantrekkelijk huis worden:  Geen interieur van een toeristische infodienst  Markt als uitnodiging naar het huis van toerisme, ceremonie en economie  Organiseren van kleine initiatieven zoals Villa Bota Brugge, Vestiging lokale Torhoutse radio, JOC, Wolf in Mechelen, … Dynamische tweede thuis voor de Torhoutenaren: “Stad-thuis” Hoe pakken we dit aan?

 Een open en aantrekkelijk huis

 een open en aantrekkelijk huis

  Evidentie dat de lokale economie het identiteits- kaartje is van een levende stad;  Handel en economie in verandering: De toekomst begint vandaag ! Wat is het waard?

  Traditionele locatievoordelen van stad verdwijnen;  Handelspanden zijn te duur voor stockage van uitgebreide collecties;  Mobiliteit en infrastructuur minder en minder aangepast voor grote bevoorradingen;  Meer en meer grote verkoop complexen buiten de steden;  Probleem: door vast te houden aan verkoop en stockage zullen handel naar buitengebieden verhuizen; Wat is het waard?

  Oplossing: scheiding verkoop en stockage;  De totaal kwaliteit van de stad (sfeer, erfgoed, horeca, parken, ontspanning, … ) zal bepalen of bezoekers, passanten, toeristen, consumenten, …, komen;  De totaal kwaliteit van stad beïnvloedt de koopbeslissing /goesting van de consument;  Stockage, distributie, afhaling van gekochte producten: buiten de stad op industrieterrein. Wat is het waard?

  Versterken van koopgedrag door moderne technologie waardoor kopen beleven wordt;  Jongeren inschakelen in dit proces: zijn vertrouwd met nieuwe technologie en zijn consumenten van de toekomst;  Events en marketing: retailers, beleidsmensen, logistiekers, projectontwikkelaars, shop designers, ICT-specialisten, …. Wat is het waard?

  Maak van het oude stadhuis ook een creatief ontmoetings- centrum en het startpunt van economisch Torhout;  Creëer een omgeving waarin creatieve ondernemen spelenderwijs wordt aangeleerd;  Pas leegstaande winkels in deze visie: Lessen van de academie in de winkelsvitrine, lokale producten, etalage van richting mode in Torhout, promoot er Torhoutsaardewerk in, …  Leegstaande winkels moeten geen probleem zijn, maar een opportuniteit ! Wat is het waard?

 Torhout heeft een belangrijke rol in: - Het ontwikkelen en promoten van een visie; - concreet, toekomstgericht investeren; - het zoeken naar partners die hierin willen mee- investeren. Economische handel en een afgesloten markt zijn niet in strijd met elkaar maar gaan hand in hand! Wat is het waard?

  Proefproject geslaagd  Goed dat er reeds stappen werden ondernomen  Autoluwe markt = zorg voor onze burgers  Ons toekomstig economisch succes hangt er van af.  Een weg terug is spookrijden Conclusie